Auto accu oplanden met voeding

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

Auto accu oplanden met voeding

#1 Bericht door monoblock »

Hallo, Ik heb in de shack een autoaccu met een autoradio eraan waar ik dus muziek mee gemaakt word. Reden van de accu is dat de zenders niet kwijt raken na uitschakelen van een voeding.
Nu, de accu raakt ook een keer leeg, ik wil deze met de voeding van de set bijladen. Deze voeding staat toch regelmatig aan dus die kan de accu dus bijladen. 13.8V is ook een mooie spanning om een accu mee te laden. Als ik de accu aan de voeding aansluit en de voeding staat uit dan gaat de spanning naar de voeding en dat is niet de bedoeling.

Ik neem aan dat ik 1 of 2 diodes moet opnemen in de kabel tussen voeding en accu zodat er alleen stroom naar de accu kan en niet andersom?
Hoeveel diodes heb ik nodig en welk type?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Auto accu oplanden met voeding

#2 Bericht door PA0FRI »

Één diode in serie is genoeg en voor de laagste spanningsval kan het beste een forse Schottky diode gebruikt worden. Het aantal ampere hangt af van de maximum stroom die de voeding kan leveren. De spanning van de voeding moet opgedraaid worden om over de klemmen van de accu 13.8 V te houden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Neem een relais
Met de voeding ook de spoelspanning leveren, valt de voeding uit schakelt de relais af en is de verbinding verbroken tussen voeding en accu en de gehele voedingsspanning bereikt de accu.

Met een laagohmige weerstand kun je de maximale laadstroom binnen de perken houden.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#4 Bericht door Ton_O_E »

Dan moet je het relais schakelen via de schakelaar van de voeding, of via de 230V van de voeding, niet via de 13,8V, anders valt ie niet af!
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Bloos
Was ook de bedoeling, maar in mijn overijverige haast husselde ik het weer eens door elkaar....

Goede correctie :)

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#6 Bericht door monoblock »

Bedankt voor de tips, ik ga het eerst met de diode proberen.

Plaats reactie