Variabele condensator vraag

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Variabele condensator vraag

#1 Bericht door PH1MRF »

Heb de stoute schoenen aangetrokken, en ben bezig mijn KLV 400 buizenlineair (10 en 12M) deels te demonteren. (Zie voor een schema http://www.rmitaly.com/download/manuals ... el_410.pdf). Doel is om deze om te bouwen naar10-40m.

Voorlopig pas ik alleen het pi filter aan de uitgang eerst aan zoals pa0 dit in diverse artikelen heeft omschreven. Het ingangsfilter verzorgt een redelijke goede swr op alle banden, dus die laat ik eerst even voor wat het is.
Bij het eruit halen van de variable condensatoren (50pf en 350 pf) heb ik die dingen eens uitgebreid bekeken. Mooi stukje mechanica, en de werking van een condensator is er ook goed aan af te zien. Alleen, raak ik wat in de war..... Beide hebben ze van de ene aansluiting naar de andere een ohmse weerstand van 0? De platen lijken elkaar niet te raken, en alleen op de as komen ze samen. Zijn ze defect? De lineair werkte prima, of hoort dit zo? Als dit zo is, dan is er iets stevig mis met mijn basiskennis :?:

Groeten Marcel

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#2 Bericht door PA3EYC »

Bij gedemonteerde exemplaren (of aansluitingen losgesoldeerd) moet het vaste deel een oneindig hoge weerstand hebben t.o.v. het draaibare deel.

Maarten.

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#3 Bericht door PH1MRF »

PA3EYC schreef:Bij gedemonteerde exemplaren (of aansluitingen losgesoldeerd) moet het vaste deel een oneindig hoge weerstand hebben t.o.v. het draaibare deel.

Maarten.
Dat is precies wat ik ook verwacht. Dan zijn ze dus defect. Hoe die lineair dan toch prima kon werken is mij een raadsel.....


Marcel

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#4 Bericht door PA3EYC »

PH1MRF schreef:
PA3EYC schreef:Bij gedemonteerde exemplaren (of aansluitingen losgesoldeerd) moet het vaste deel een oneindig hoge weerstand hebben t.o.v. het draaibare deel.

Maarten.
Dat is precies wat ik ook verwacht. Dan zijn ze dus defect. Hoe die lineair dan toch prima kon werken is mij een raadsel.....


Marcel
Het klinkt toch vrij ongelofelijk dat er twee condensatoren hetzelfde probleem vertonen en dat de lineair gewoon werkt.
De meeste trimcondensatoren hebben een kunststof behuizing en de hoogspannings condensatoren hebben isolatie (tussen rotor en stator) van porselein o.i.d. Bij beide varanten is het nagenoeg onmogelijk om kortsluiting te krijgen. Ik zou het nog eens goed controleren voordat ze weggaan. Mischien is er tijden het lossolderen wat tin tussen gevallen of zo.

Succes,
Maarten.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Zit er nog niet een derde aansluiting of massa bevestigings punt aan....? Veel variable condensatoren hebben symmetrische aansluitingen van het stator pakket en een aparte aansluiting voor de rotor sectie. Ik kan me niet voorstellen dat ze stuk zijn.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#6 Bericht door PH1MRF »

vk2gwk schreef:Zit er nog niet een derde aansluiting of massa bevestigings punt aan....? Veel variable condensatoren hebben symmetrische aansluitingen van het stator pakket en een aparte aansluiting voor de rotor sectie. Ik kan me niet voorstellen dat ze stuk zijn.

Ik heb ze beiden nogmaals goed bekeken, en zie mijn fout al. De 4(!) aansluitingen bij beide trimmers zitten vast aan het stator pakket. Ik had aangenomen dat 2 aansluitingen aan de ene zijde bij de rotor hoorden, en de andere 2 bij de stator. Niet dus. De stator heeft 4 aansluitingen, en het metalen huis heeft contact met de rotor. Dit is dus de andere kant van de condensator. En daar zit geen ohmse weerstand tussen.

Ergo, condensatoren zijn goed en ik weet nu ook hoe ze moeten worden aangesloten.... Thx all,

Marcel

Plaats reactie