hoe ESD veilig werken?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

hoe ESD veilig werken?

#1 Bericht door peytr »

Ik wil het backup batterijtje van mijn TS 450 vervangen. Zit helaas op een onmogelijke plaats ingesoldeerd op een board vol CMOS engigheden. Hoe dan ook: Het ding moet eruit want gaat op den duur lekken.

Moet dus enigzins ESD veilig gebeuren. Ik heb in het verleden nb werkplaatsen voor de marine ontworpen, maar weet de richtwaarde voor bleeders niet meer. Op mijn intuitie zou ik zeggen iets van 250kohm.

Kan iemand mij helpen en aangeven wat voor waarde bleederweerstanden ik moet gebruiken?

Voor andere TS 450, 850, 690-gebruikers: Ik zal rapporteren of er corrosieschade is wanneer het ding eruit is.
Laatst gewijzigd door peytr op 30 jan 2006, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: hoe ESD veilig werken?

#2 Bericht door Theo Postma »

peytr schreef:Ik wil het backup batterijtje van mijn TS 450 vervangen. Zit helaas op een onmogelijke plaats ingesoldeerd op een board vol CMOS engigheden. Hoe dan ook: Het ding moet eruit want gaat op den duur lekken.

Moet dus enigzins ESD veilig gebeuren. Ik heb in het verleden nb werkplaatsen voor de marine ontworpen, maar weet de richtwaarde voor bleeders niet meer. Op mijn intuitie zou ik zeggen iets van 250kohm.

Kan iemand mij helpen en aangeven wat voor waarde bleederweerstanden ik moet gebruiken?

Voor andere TS 450, 850, 690 en dergelijke: Zal rapporteren of er corrosieschade is wanneer het ding eruit is.
Ik zou gewoon zeggen, de soldeerbout en het objekt aan het zelfde potentiaal.
Als je zorgt dat je alles aan een het zelfde potentiaal hebt hangen, kan er niet veel fout gaan.
De schakeling zit al inelkaar, daar hoef je geen zorgen over te maken dat er onderdelen een verkeerde schrik kunnen krijgen.
Heb in de praktijk hier nog nooit ( zeg nooit nooit ) problemen gehad.
En heb toch wel al heel wat gevoelig spul in elkaar gezet.
Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#3 Bericht door peytr »

Aan de zelfde portentiaal dat is duidelijk. Ik weet echter nog dat het vereffenen via bleederweerstanden gebeurt om ontladingseffecten bij aansluiten te voorkomen. Wellicht overdreven in dit geval want je hebt gelijk: alles zit al in elkaar en dat maakt de kans op ongelukken erg klein.

Blijf ik zitten met de vraag hoe groot die bleeders nou ook weer moesten zijn :oops:.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Plaats reactie