Kunstaarde MFJ ARTIFICIAL GROUND

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Kunstaarde MFJ ARTIFICIAL GROUND

#1 Bericht door pa3gju »

Een goede morgen.

Een vreemde vraag ook dat moet kunnen.
Ik heb de zender ( aardaansluiting )met een kabeltje doorverbonden naar een kunstaarde de mfj artificial ground model mfj 931.
Met de verticale antenne sloeg de meter uit als ik ging zenden , het vermogen is onbelangrijk. Nu heb ik weer een Magnetische Loop op het mastje staan, en tot mijn verwondering slaat de meter van de mfj 931 niet meer uit op wat voor band en vermogen. is dit normaal, mischien moet het zo zijn ?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kunstaarde MFJ ARTIFICIAL GROUND

#2 Bericht door PA0FRI »

Kennelijk is de tegencapaciteit (kunstaarde) via de tuner beter dan de "echte" radialen (weinig of niet in resonantie). De laatsten doen waarschijnlijk minder aan de straling mee.
Een magnetische loop heeft geen tegencapaciteit nodig zodat er weinig of geen stroom loopt via de artificial ground.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Kunstaarde MFJ ARTIFICIAL GROUND

#3 Bericht door pa3gju »

PA0FRI schreef:Kennelijk is de tegencapaciteit (kunstaarde) via de tuner beter dan de "echte" radialen (weinig of niet in resonantie). De laatsten doen waarschijnlijk minder aan de straling mee.
Een magnetische loop heeft geen tegencapaciteit nodig zodat er weinig of geen stroom loopt via de artificial ground.
Bedankt voor de duidelijke uitleg om.
beste 73
karel

Plaats reactie