Geschakelde voeding

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Geschakelde voeding

#1 Bericht door PA3FS »

Ik heb sinds kort een gesch. voed ,nu komt het regelmatig voor dat waneer ik de hoofdschakelaar van de schack aanzet de aardlek uitschakeld .De ap. in de schack staan allen uit. Is mijn aardlek niet helemaal goed of de voeding ?

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Er zal ergens - en dat hoeft niet per se de geschakelde voeding te zijn - een condensator in een ontstorings filter lekken. Die zitten meestal voor de aan/uit schakelaar direct waar de eurostekker op het chassis zit.
Een voor de stekkers uit het stop contact halen tot je de "schuldige" hebt gevonden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#3 Bericht door PA3FS »

Ik zit zelf aan de aardlek te denken .Ik had een jaar geleden ook een gesch.voeding en toen had ik het zelfde probleem .Toen ik deze weg had gedaan heb ik nergens last meer van gehad. Ik heb sinds gisteren weer een nieuwe gesch. voeding en ziedaar het aardlekprobleem is ook weer terug. Het probleem doet zich alleen voor als ik de spanning weer inschakel nadat de schack een paar uur spannings-loos is geweest .
Toch maar een nieuwe aardlek ?

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#4 Bericht door SM0FLY »

PA3FS schreef:Ik zit zelf aan de aardlek te denken .Ik had een jaar geleden ook een gesch.voeding en toen had ik het zelfde probleem .Toen ik deze weg had gedaan heb ik nergens last meer van gehad. Ik heb sinds gisteren weer een nieuwe gesch. voeding en ziedaar het aardlekprobleem is ook weer terug. Het probleem doet zich alleen voor als ik de spanning weer inschakel nadat de schack een paar uur spannings-loos is geweest .
Toch maar een nieuwe aardlek ?
L.S.
Even 'just for the records' :
Een aardlek schakelaar meet niet een lek naar aarde maar meet de differentiaal stroom op de geleiders. Een lek naar 'aarde' geeft een diff. die de schakelaar stuurt. Ik neem aan dat je switched P.S. werkelijk uit staat en niet met een softswitch wordt bediend (?) Als het een 'softswitch' is kan het volgende optreden:

Aardlek schakelaars kunnen gevoelig zijn voor harmonischen van je P.S. die fase/amplitude verschillen genereren in de fase en nul leiding.

73/Bram

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#5 Bericht door PA3FS »

softswitch :?: ik kan er eigelijk niets over vinden ,pse meer info . Alles staat uit de voeding dus ook ,als ik dan de de spanning weer op de wcd's inschakel ,gaat soms de aardlek er uit.
Laatst gewijzigd door PA3FS op 02 jul 2008, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#6 Bericht door SM0FLY »

PA3FS schreef:softswitch :?: ik er eigelijk niets over vinden ,pse meer info . Alles staat uit de voeding dus ook ,als ik dan de de spanning weer op de wcd's inschakel ,gaat soms de aardlek er uit.

Een soft_power_switch komt meestal voor op PC:s (via de BIOS) dus waarschijnlijk niet op je P.S. waar de on/off switch de fase en nul werkelijk onderbreekt.

Was maar een gedachte..

73/Bram

Plaats reactie