Slechte audio fake Kenwood mike

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Slechte audio fake Kenwood mike

#1 Bericht door PE2AAB »

Omdat de mikes voor de Kenwood setjes als de TM-241 niet meer verkrijgbaar zijn, maar eens een counterfeit modelletje bij de afhaal Chinees besteld.

Aangesloten en mijn bevindingen: behuizing ziet er redelijk uit. Drukknopjes voorop wat kleiner dan de sparingen maar niet storend. Audio kwaliteit: bagger met een brom.

Ik denk; even kijken hoe het zit met de inwendige verschillen. Daar stond ik echt van te kijken. Daar waar de originele vol zit met electronica zit er in de Chinese versie nagenoeg niets.

Hier even een fototje. Koop zou alleen zinvol zijn indien er een behuizing is gesneuveld. Voor de inwendige electronica hoef je het niet te doen ;-)
403C9578-BCB2-4B60-BBA2-B30DE4ED63C5.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#2 Bericht door PA3HMP »

die baofeng microfoons voor kenwood/baofeng zijn ook zo, maar als je dan het kleine electret element vervangt voor een grote(die ruimte is er) dan zit er ineens wel een fatsoenlijk geluid in niet zo goed als kenwood maar het komt aardig in de buurt

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#3 Bericht door PA0CMU »

Rick, ik heb ook zo'n type. De electronica zit er wel in maar is smd en dat zie je pas als je de print van de andere kant bekijkt.

Over de audio kwaliteit in SSB krijg ik soms wel eens opmerkingen maar dat is een bekend gegeven met de Elecraft K2. Mogelijk deugd die microfoon ook niet maar 99,99% van mijn verbindingen zijn in CW!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#4 Bericht door PE2AAB »

PA0CMU schreef:Rick, ik heb ook zo'n type. De electronica zit er wel in maar is smd en dat zie je pas als je de print van de andere kant bekijkt.

Over de audio kwaliteit in SSB krijg ik soms wel eens opmerkingen maar dat is een bekend gegeven met de Elecraft K2. Mogelijk deugd die microfoon ook niet maar 99,99% van mijn verbindingen zijn in CW!
Hoi Carel,

Ik heb inderdaad de onderkant nog niet bekeken. Het leek me niet echt SMD PCB materiaal. Ik ga ze PCB er zeker even uitschroeven om de andere kant te aanschouwen (dom eigenlijk dat ik dat niet zélf even heb gecheckt.)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#5 Bericht door PE2AAB »

PA3HMP schreef:die baofeng microfoons voor kenwood/baofeng zijn ook zo, maar als je dan het kleine electret element vervangt voor een grote(die ruimte is er) dan zit er ineens wel een fatsoenlijk geluid in niet zo goed als kenwood maar het komt aardig in de buurt
Ja ik heb inderdaad van Baofeng ook een handknijpertje. Die klonk (na opboren van een gaatje) lang zo slecht niet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#6 Bericht door PA0CMU »

Het zou ook een iets ander type kunnen zijn in dezelfde behuizing Rick. Bij mij zitten er geen halfgeleiders in voor zover ik weet maar wel wat weerstanden en condensatoren.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#7 Bericht door PE2AAB »

Andere kant van de PCB heeft inderdaad wat elektronica maar meer dan een simpel versterkertje lijkt er niet op te zitten. Waar ik wel last van heb is een 'brommetje'. Ik heb dat geprobeerd te ontkoppelen met een Ctje vanaf de positieve kant van de electret naar massa maar 10 nF lijkt niet veel uit te halen. Bij het aanraken van het kapsel met de hand is de brom niet om aan te horen. Originele mike geeft overigens totaal geen brom dus het probleem zit wel degelijk in de imitatie handknijper.
Wellicht die 100 pF over het element solderen zoals in de originele mike bedacht ik me?

Zo gezegd, zo gedaan... En zowaar. De brom is weg en in de eerste experimenten lijkt het audio ook aanzienlijk verbeterd. Tipje bij deze dus; 100 pF over de +/- van het kapsel heen.
79569E7D-5402-48F3-8387-49129270AC4B.jpeg
84BB75C3-8FB1-446D-A85E-2912E6941177.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#8 Bericht door Thijzer »

Inslag op de voeding van de elektret, die zit immers op dezelfde lijn als het audio. Zo'n C eroverheen is volgens mij altijd common practice...

Heb een gaming-headset omgebouwd voor op mijn IC-7300 en die had daar ook last van. Voor een PC is dat C'tje misschien niet noodzakelijk maar zelfs een klein beetje vermogen zorgde al voor vervorming. Nu werkt het perfect met prima audio. In beide oorschelpen een druktoets gemaakt voor de PTT en het werkt uitsteekbaar.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#9 Bericht door PE2AAB »

Ja precies. Goede les voor de volgende keer ;-)
Audio is ook sterk verbeterd trouwens. Gek dat ze dat niet 'af fabriek' doen in China. Komt de kwaliteit ontzettend ten goede. Maar ja. Scheelt toch weer een paar cent op een product ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#10 Bericht door Thijzer »

In die originele microfoon zie ik een rechtopstaand IC zitten en links ervan een kristal. Is dat voor DTMF toetsen of is dat een voorversterkertje?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#11 Bericht door PE2AAB »

Ik vroeg me dat inderdaad ook af.

Het is een Oscillator and Stage divider IC. Het lijkt alsof deze wordt gebruikt voor het opwekken van de 1750 Hz. tone.

Zie afbeelding:
kenwood_mc-44e_sch.pdf_1.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#12 Bericht door pe1hzg »

Merk op dat een "echt" microfoonkrulsnoer vaak een afgeschermde ader heeft voor het microfoonsignaal, maar de "oosterse copieen" hebben dat niet, en dat slecht nieuws voor het zwakke, relatief hoogohmige, ongebalanceerde microfoonsignaal.

Ik weet dat zowel de "echte" als de "copie" uit Azie komt maar bij "echt" is er een bedrijf wat controleert wat er geproduceerd wordt en bij "copie" dus niet. "copie" is dus niet gratis, je betaalt ervoor in ellende.

Die aziatische copieen zijn zo goedkoop dat als ze stukgaan je gewoon weg kunt gooien.
Dat moet je dan ook vooral met ze doen: weggooien.

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#13 Bericht door pe1hzg »

PE2AAB schreef:Het is een Oscillator and Stage divider IC. Het lijkt alsof deze wordt gebruikt voor het opwekken van de 1750 Hz. tone.
Klopt. Zelfde IC (en zelfde oplossing) zie je bij andere apparaten uit die tijd.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#14 Bericht door pe1cmo »

Op de eerste foto zie je ook een condensatortje over het element zitten.

Maar over namaak en goedkoop gesproken, vroeger kocht je een verlengsnoer voor 230V en daar zaken getwiste koperen geleiders in. Maar tegenwoordig het je steeds vaker de aluminium variant, verkoperd. Echter is de weerstand wat hoger en mag dat draad eigenlijk niet zo veel stroom voeren, anders krijg je smeulende en stinkende gevolgen. Daarbij breekt een aluminium draad eerder dan koper dus al bij al veel minder veilig. In zo'n getwist snoer, als de heft van die draadjes gebroken is, heb je toch een aardig zwakke plek.
Aluminium is goedkoper dan koper.

En gisteren hoorde ik van een brandweer bevelvoerder dat de groot winkelketens dit weten, maar de prijs is belangrijker dan de veiligheid. (Oja, de brandweer kwam voor een smeulend verlengsnoer, gelukkig niet bij mij.) Maar dan kan je zeggen, je importeert dat spul en trek het maar uit de handel. Helaas is dat makkelijk gezegd. Daar hebben ze kleine BV'tjes voor en als die aansprakelijk wordt gesteld dan is het PLOF, weg BV. Dan een nieuw BV'tje oprichten en ze gaan door. En die groot winkelbedrijven ontspringen zo de dans.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Slechte audio fake Kenwood mike

#15 Bericht door PA0FRI »

Ik heb deze kloon in november 2019 gekocht voor EUR 7,56: https://www.ebay.com/itm/232969617401?s ... Track=true
met het idee het is zo goedkoop als het niets is, geen man over boord.
Tot nu toe bijna dagelijks gebruikt en (nog) geen probleem gehad.
Bijlagen
MC-44E.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie