Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#1 Bericht door VRCW »

Beste techneuten,

Heeft iemand een tip om ferriet kerntjes weer gangbaar te maken in een plastic spoelvorm?

Ik ben een MF van een Revox FM tuner aan het afregelen maar er zitten 2 kerntjes muurvast.

Ben benieuwd of iemand iets weet.

M.v.g. VRCW

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#2 Bericht door PA0FRI »

VRCW schreef:Heeft iemand een tip om ferriet kerntjes weer gangbaar te maken in een plastic spoelvorm?
Meestal lukt het met Ballistol olie.
Bijlagen
Ballistol.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#3 Bericht door PA0VRA »

Goede tip van Frits. Je kunt ook druppeltjes proberen die je gebruikt om oorsmeerproppen te verwijderen; lekker laten weken en meestal helpt dit.
Succes.
73 EddyPA0VRA

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#4 Bericht door PA0FRI »

PA0VRA schreef:Goede tip van Frits. Je kunt ook druppeltjes proberen die je gebruikt om oorsmeerproppen te verwijderen; lekker laten weken en meestal helpt dit.Succes.
Ik heb het eerder ook nog anders gedaan, maar dat vergt voorzichtigheid. De kern wordt verwarmd door een soldeerbout met een dunne stift.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Re: Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#5 Bericht door VRCW »

Beide heren bedankt voor de tip.....ik ga allereerst met Ballistol olie aan de gang.

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#6 Bericht door pd0sbr »

Hallo allemaal ik heb ook nog een tipje als dit niet werkt zo als hier boven staat vermeld.

Ik doe het meest zo pak een beetje benzine euro 95 in een spuitje doe 2 a 3 druppels boven in de spoelvorm (tussen de spoelvorm en de kern zit 95 % van, een rubbertje deze verstraft op de lange duur en het geheel is niet meer te draaien) door de benzine lost het rubber op
Draai de kern er uit maak de binnen kant van de spoelvorm goed schoon met B.V. een beetje benzine aan een wattenstaafje en de kern ook .
Doe er een klein stukje elastiek tussen bij het terug plaatsen dan blijft de kern ook weer mooi op zijn plaats en in de ingestelde waarde .
Ik ken de samenstelling niet van de hier boven gestelde olie maar misschien is de werking wel het zelfde .

PA4HB Harry

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ferriet kerntjes weer gangbaar maken....tip gevraagd.

#7 Bericht door pa1bvm »

als het kerntje dan toch nog breekt ....
dan het hele ding vergruizen met een scherpe schroevendraaier en door andere ferriet kern vervangen ...
of
kijken of je de bijbehorende condensator kan vervangen door een klein trimmertje ( is er misschien nog ruimte aan de onderkant van de print ..)

Plaats reactie