Experimenteerdraad frustratie

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Experimenteerdraad frustratie

#1 Bericht door PH7W »

Hallo allemaal,

Een tijd geleden kocht ik bij Coditronix twee setjes draad/snoer met gekleurde isolatie om te gebruiken als experimenteerdraad (bijvoorbeeld voor het leggen van draadbruggen op experimenteerprint). De eerste poging om de draad te gebruiken strandde direct: toen ik de soldeerbout tegen de kern aan hield smolt de isolatie in no-time weg.

Kortom: ik ben op zoek naar experimenteerdraad die bestand is tegen de temperatuur van een soldeerbout.

Nu heb ik zojuist eens in de catalogus van Conrad gekeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik zie allerlei verschillende soorten draad staan: met PVC isolati, met Siliconen isolatie enz. Bij veel van de artikelen staat een temperatuurbereik opgegeven, vaak in de orde van -30 graden Celcius tot +70 graden Celcius, maar nergens staat aangegeven of de draad geschikt is om te solderen (of moet ik concluderen dat geen van de artikelen dat is, gezien het aangegeven temperatuurbereik?)
Het enige wat ik in de catalogus van Conrad heb kunnen vinden, is de installatiedraad voor in de auto. Die is inderdaad hittebestendig (zoals dat ook is aangegeven), maar dat is 1,5 mm2 kabel ofzo en dat is natuurlijk veel te grof voor op een experimenteerprint. :wink:

Wie kan mij helpen?
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Aan hoeveel zit je te denken? 0,15 mm2, 0,40 mm2 of misschien 0,75mm2?
En hoeveel meter?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Tja, wat zal het zijn...ik denk 0,15 mm2. Het is echt bedoeld voor lage spanningen en kleine stromen. Zolang het maar op een experimenteerprint te gebruiken is. Dat is het belangrijkste.
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Een poos geleden (nouja, iets langer dan een poos) heb ik, misschien bij jou niet onbekend, bij de Philips dump, nu SIMS-Mirec hetende, een rolletje van 200m gekocht... Omdat ik pas verhuisd ben weet ik niet of ik het nog kan vinden maar ik zal eens kijken of ik die rol nog kan vinden...

Dat was 0.15mm2 in knal-oranje..

(ik pruts tegenwoordig toch maar zelden met printplaten en ik heb sinds dat vorig jaar in 6 maanden tijd 6 keer ingebroken is geweest bijna helemaal niets meer. (gelukkig lag mijn apparatuur bij mijn ouders thuis vanwege de op handen zijnde verhuizing).

Geweldig, stedelijke vernieuwing, je huis wordt gesloopt en je moet er gedwongen uit :roll: helemaal als je nog als laatste in de wijk woont en oom agent 2 keer in de maand voorbij tuft in de auto.

Display/coditronics is een van de toko's die ik ga leegwinkelen nu ik wat gesettled ben.
No good deed goes unpunished.

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Experimenteerdraad frustratie

#5 Bericht door pe1rcd »

PA8JRG schreef:Hallo allemaal,

Een tijd geleden kocht ik bij Coditronix twee setjes draad/snoer met gekleurde isolatie om te gebruiken als experimenteerdraad (bijvoorbeeld voor het leggen van draadbruggen op experimenteerprint). De eerste poging om de draad te gebruiken strandde direct: toen ik de soldeerbout tegen de kern aan hield smolt de isolatie in no-time weg.

Kortom: ik ben op zoek naar experimenteerdraad die bestand is tegen de temperatuur van een soldeerbout.

Nu heb ik zojuist eens in de catalogus van Conrad gekeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik zie allerlei verschillende soorten draad staan: met PVC isolati, met Siliconen isolatie enz. Bij veel van de artikelen staat een temperatuurbereik opgegeven, vaak in de orde van -30 graden Celcius tot +70 graden Celcius, maar nergens staat aangegeven of de draad geschikt is om te solderen (of moet ik concluderen dat geen van de artikelen dat is, gezien het aangegeven temperatuurbereik?)
Het enige wat ik in de catalogus van Conrad heb kunnen vinden, is de installatiedraad voor in de auto. Die is inderdaad hittebestendig (zoals dat ook is aangegeven), maar dat is 1,5 mm2 kabel ofzo en dat is natuurlijk veel te grof voor op een experimenteerprint. :wink:

Wie kan mij helpen?
Ik gebruik meestal wikkeldraad voor spoelen. Klein beetje soldeer opde punt van je bout en daar de lak in weg branden. Het puntje van de draad is dan meteen vertind.
bouwjaar 1973,

PA0KLT
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2005, 11:51

#6 Bericht door PA0KLT »

Ik gebruik al jaren wikkeldraad (lakdraad) voor het bedraden van printen.
Het is in verschillende dikte te verkrijgen en na enige oefening ideaal in gebruik.
Wie dit voor het eerst ziet, vraagt of er geen sluiting ontstaat.
De isolatie van wikkeldraad is zeer hoogwaardig en ik heb het nog nooit meegemaakt.

73, Ton.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

#7 Bericht door EMCees »

Met schellak ge-isoleert wikkeldraad soldeert het beste op een asperientje..
Het zuur lost de schellak enigsinds op en dan wordt het veel beter soldeerbaar...
En siliconen draad kan tegen hogere temp. dan pvc draad.

nl199
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 dec 2005, 22:32
Roepletters: PA0M
Locatie: Veldhoven

#8 Bericht door nl199 »

Hoi Allemaal,
bij mijn epruts gebruik ik het goede oude wire-wrap draad. Perfect hitte bestendig, verzilverd, veerkrachtig en dun (waarschijnlijk isolatie van familie teflon /ptfe). Past bij een pootje van een onderdeel samen door een pintgaatje. Bijna niemand gebruikt het nog, dus wordt het gedump, het lastigste is nog het vinden, ik heb geluk met een dikke rol in twee kleuren waar wel de nodige meters van af kunnen.....hoewel, nog lastiger is het strippen. ik heb gelukkig een klein tooltje daarvoor bemachtigd. Als experimenteer draad perfect, je kunt de pook overal tussensteken...
Dingen zijn niet moeilijk, als je ze begrijpt...

henk2007
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 sep 2007, 20:12
Locatie: voerendaal

Re: Experimenteerdraad frustratie

#9 Bericht door henk2007 »

PH7W schreef:Hallo allemaal,

Een tijd geleden kocht ik bij Coditronix twee setjes draad/snoer met gekleurde isolatie om te gebruiken als experimenteerdraad (bijvoorbeeld voor het leggen van draadbruggen op experimenteerprint). De eerste poging om de draad te gebruiken strandde direct: toen ik de soldeerbout tegen de kern aan hield smolt de isolatie in no-time weg.

Kortom: ik ben op zoek naar experimenteerdraad die bestand is tegen de temperatuur van een soldeerbout.

Nu heb ik zojuist eens in de catalogus van Conrad gekeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik zie allerlei verschillende soorten draad staan: met PVC isolati, met Siliconen isolatie enz. Bij veel van de artikelen staat een temperatuurbereik opgegeven, vaak in de orde van -30 graden Celcius tot +70 graden Celcius, maar nergens staat aangegeven of de draad geschikt is om te solderen (of moet ik concluderen dat geen van de artikelen dat is, gezien het aangegeven temperatuurbereik?)
Het enige wat ik in de catalogus van Conrad heb kunnen vinden, is de installatiedraad voor in de auto. Die is inderdaad hittebestendig (zoals dat ook is aangegeven), maar dat is 1,5 mm2 kabel ofzo en dat is natuurlijk veel te grof voor op een experimenteerprint. :wink:

Wie kan mij helpen?
Bij een eerder QRL gebruikten ze standaard draad met teflonisolatie wegens de vloeistoffen, gassen, hoge temperaturen in de gebouwde machines, dexe draad is zeer goed, smelt echt niet.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#10 Bericht door vk2gwk »

...hoewel, nog lastiger is het strippen. ik heb gelukkig een klein tooltje daarvoor bemachtigd....
Ook ik gebruik wire wrap draad. En ik heb geen stripper, maar een platbek tangetje waarmee ik de isolatie stuk knijp/splijt. Als ik het heel netjes wil doen knip ik de ca. 3 - 5 mm gespleten isolatie flarden af. Maar als het "snel" moet kun je die gewoon laten zitten. Staat wat minder netjes maar beinvloed de werking niet.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#11 Bericht door Steef »

EMCees schreef:En siliconen draad kan tegen hogere temp. dan pvc draad.
De rest kon ik niet zo goed lezen, maar dit is zeker waar.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#12 Bericht door PE2AAB »

Teflondraad
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#13 Bericht door PE1ICQ »

Hoi,

Ik heb goede ervaring met deze montage snoer van Raychem.
http://nl.farnell.com/jsp/level5/module ... 208175.xml

Geen teflon, maar wel behoorlijk soldeerbout bestendig.
73 PE1ICQ
//Arno Verhoeven

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#14 Bericht door pe1hzg »

nl199 schreef:bij mijn epruts gebruik ik het goede oude wire-wrap draad. Als experimenteer draad perfect, je kunt de pook overal tussensteken...
Als je stripper niet perfect stript, maar de koperdraad een beetje kerft, zal je ontdekken dat onder invloed van vocht en temperatuur na jaren de draad precies op het strip-punt afbreekt.
Zorg dus dat je een *goede* stripper hebt en controleer bij het testen of de stripper de draad niet kerft.

Om die reden is wikkeldraad ook goed bruikbaar. De isolatie smelt niet tot je er wat verse tin bijvoegt (de hars is nodig om de temperatuur hoog genoeg te krijgen). Voordeel: het maken van een bus (met een draad die, zeg 8 IC's moet doorverbinden) gaat makkelijker als met WWdraad, nadeel is dat je net zoveel tin als draad gebruikt.

Ik gebruik beiden afhankelijk van de klus en hoe de pet staat.
"There's more than one way to do it"

Geert Jan

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Experimenteerdraad frustratie

#15 Bericht door PA2LAD »

PH7W schreef:Hallo allemaal,

Een tijd geleden kocht ik bij Coditronix twee setjes draad/snoer met gekleurde isolatie om te gebruiken als experimenteerdraad (bijvoorbeeld voor het leggen van draadbruggen op experimenteerprint). De eerste poging om de draad te gebruiken strandde direct: toen ik de soldeerbout tegen de kern aan hield smolt de isolatie in no-time weg.

Kortom: ik ben op zoek naar experimenteerdraad die bestand is tegen de temperatuur van een soldeerbout.

Nu heb ik zojuist eens in de catalogus van Conrad gekeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik zie allerlei verschillende soorten draad staan: met PVC isolati, met Siliconen isolatie enz. Bij veel van de artikelen staat een temperatuurbereik opgegeven, vaak in de orde van -30 graden Celcius tot +70 graden Celcius, maar nergens staat aangegeven of de draad geschikt is om te solderen (of moet ik concluderen dat geen van de artikelen dat is, gezien het aangegeven temperatuurbereik?)
Het enige wat ik in de catalogus van Conrad heb kunnen vinden, is de installatiedraad voor in de auto. Die is inderdaad hittebestendig (zoals dat ook is aangegeven), maar dat is 1,5 mm2 kabel ofzo en dat is natuurlijk veel te grof voor op een experimenteerprint. :wink:

Wie kan mij helpen?
Je moet voor experimenteerwerk even kijken of ze nog draad hebben voor prototype printplaten. Dunne soepele draad dus met een massive kern en de isolatie die redelijk moeilijk smelt. Kijk eens onder de term Wire-Wrap. Die draad kan je ook mooi strak trekken en dat maakt het netter en overzichteljker. Als de isolatie teflon is, nog mooier. Dat heeft een hoger smeltpunt dan PVC.
groet,
Leen

Plaats reactie