Tablet defect na aggressieve lader

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Tablet defect na aggressieve lader

#1 Bericht door PD4VCC »

Amateurs!

Binnen nog geen week heb ik de pech gehad zowel mijn telefoon als tablet naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Achteraf gezien lijkt mijn USB snellader waarschijnlijk de oorzaak. Zo'n snellader detecteert (als het goed is) of het apparaat snelladen ondersteunt en past dan verschillende voltages toe die hoger zijn dan de normale 5V. Ik verwacht zelf dat dit niet goed meer heeft gewerkt en de telefoon en tablet zijn opgeladen met een te hoog voltage. Wonder boven wonder heb ik mijn telefoon kunnen repareren door het laadgedeelte (modulair opgebouwd) te bestellen uit China en te vervangen. Mijn tablet vind ik lastiger om zelf te repareren omdat ik merk dat ik toch net wat specifieke elektronicakennis mis. Wellicht kunnen/willen jullie mij helpen.

Hieronder een foto van het moederbordje. De schade was niet heel lastig te ontdekken (zie pijl). Het stukje koelplaat ernaast en component zelf was na ruim een kwartier (nadat het gebeurd was) nog gloeiend heet. Daarnaast is het zwartgeblakerd en waardes zijn onleesbaar.

Afbeelding


Ik heb natuurlijk geen idee of er nog meer schade is wat niet zo nadrukkelijk zichtbaar is.

Wat denken jullie?

Plaats reactie