stroomverdeler

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

stroomverdeler

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Bij toeval kwam ik deze stroomverdeler tegen in een webshop.
In mijn beleving is zo'n kastje best handig, in plaats van alles bij en aan elkaar knopen op de aansluitdoppen van de netvoeding. Echter, het lijkt me dat zo'n stroomverdeler makkelijk zelf te maken is, en vooral minder duur. Of is meer nodig dan wat je op het plaatje ziet? Zou er binnenin nog onderdelen bevinden die ook nodig zijn? Zelf geloof ik er niks van, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#2 Bericht door PA3DAT »

Nee, die uitgangen staan allemaal parallel aan elkaar, gewoon doorverbonden.

Zelf gebruik ik Powerpole-connectoren, en ik heb onderstaand blokje: één gebruik ik als
ingang, dan heb ik 7 uitgangen (Powerpole kent geen male/female).

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#3 Bericht door PA0LMD »

Heel handig die verdelers, maar let op :
Er zijn situaties waarbij je je set en bijv. de aangesloten wattmeter niet op dezelfde voeding aan moet sluiten.
Ik bedoel dan bijv. wattmeters met verlichting, er kan dan ook voedingsstroom voor de set gaan lopen via de min van het voedingskabeltje.
Als de hoofdverbinding dan even onderbreekt heb je een defecte wattmeter.
Dit is een voorbeeld, er zijn er meer.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#4 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Als de hoofdverbinding dan even onderbreekt heb je een defecte wattmeter.
Dit is een voorbeeld, er zijn er meer.
Vaak zijn de draden van de verdeler naar de hoofdvoeding vrij dun en (te) lang, zodat met 20 A piekstromen er minder dan 13.8 V op de set staat.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#5 Bericht door PE9ZZ »

Neuh, dit is gewoon een doorverbinding met banana (4mm) sockets. Zit behalve het draadje niks in. Of het prijzig is? Voor 26 pleuro's moet je zelf niet gaan klooien. Tenzij je alles al hebt liggen natuurlijk. Ding ziet er redelijk robuust uit. Bij Aliexpress kon ik zo gauw geen alternatief vinden.

Tjerk, 9ZZ

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: stroomverdeler

#6 Bericht door PE1CYM »

Nette prijs, er zijn aanbieders die durven hier rustig 35 euros voor te vragen
Het is maar net hoe handig je bent :D

Ik heb er twee in gebruik en geen spijt van

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#7 Bericht door PA1AIS »

Nette prijs????
Zijn we nu al zover gedegenereerd dat we dit soort simpele dingen zelf maken met 300% betere kwaliteit??
1 bezoek aan een vlooienmarkt en je hebt alles compleet en veel bouwplezier! :wink:

Watjes... :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

-Verwijderd account

Re: stroomverdeler

#8 Bericht door -Verwijderd account »

PA1AIS schreef:Nette prijs????
Zijn we nu al zover gedegenereerd dat we dit soort simpele dingen zelf maken met 300% betere kwaliteit??
1 bezoek aan een vlooienmarkt en je hebt alles compleet en veel bouwplezier! :wink:

Watjes... :lol:
Nee, stekkeramateurs :mrgreen:

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: stroomverdeler

#9 Bericht door PG7VG »

PA1AIS schreef:Nette prijs????
1 bezoek aan een vlooienmarkt en je hebt alles compleet en veel bouwplezier! :wink:
+1

Dit zijn bij uitstek “projectjes” voor de onervaren bouwer. Beetje aansluitingen uitzoeken vwb spanning en stromen. Kastje zoeken en boren etc. Kan zich zo diverse vaardigheden eigen maken.

En de ervaren bouwer bespaart zich toch ook een heel aantal euro’s.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#10 Bericht door PA0FRI »

PA1AIS schreef:Nette prijs????1 bezoek aan een vlooienmarkt en je hebt alles compleet en veel bouwplezier!
Met de huidige prijzen op een vlooienmarkt (met een overmaat aan handelaren) is het maar de vraag of je goedkoper uit bent.
12 Stekkerbussen 12 × € 1,50 = €18,-
12 soldeerogen € 1,-
Kastje € 15,-
Roodzwart snoer € 5,-
Busje spuitlak € 9,-
Wrijfletters € 2,-
Totaal €50,-
Komt nog bij vervoer en toegang tot vlooienmarkt € 25,- € 50,-
Het is wat anders als je thuis al het een en ander hebt liggen, maar dat heeft indertijd ook geld gekost.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#11 Bericht door PH2LB »

Ik ben een centen amateur (let op de kleintjes) :

6 x Banaan chassis met knop rood a 0,40 = 2,40 link
6 x Banaan chassis met knop zwart a 0,40 = 2,40 link
2 x Luidspreker kabel - Per meter - 2.5 mm2 a 2,95 = 5,90 link
1 x Stukje P25 kabelgoot a 4,79 link

Plak letters doe ik niet aan, de kleur is duidelijk genoeg. Dan valt bij elkaar opgeteld nog wel mee :-)

Voor de kabelgoot gaat er gaat niks boven lekker struinen in de rommel bakken bij de lokale kringloop winkel en/of bouwmarkt.
en natuurlijk een goed gevulde junkbox in de shack of werkplaats.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#12 Bericht door KHoos »

PE2CH schreef:Bij toeval kwam ik deze stroomverdeler tegen in een webshop.
In mijn beleving is zo'n kastje best handig, in plaats van alles bij en aan elkaar knopen op de aansluitdoppen van de netvoeding. Echter, het lijkt me dat zo'n stroomverdeler makkelijk zelf te maken is, en vooral minder duur. Of is meer nodig dan wat je op het plaatje ziet? Zou er binnenin nog onderdelen bevinden die ook nodig zijn? Zelf geloof ik er niks van, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Ik heb zo'n ding een keer in Rosmalen gekocht. Een paar jaar geleden voor 19 euro. Sindsdien zie ik ze wel eens vaker, maar 25 euro schijnt wel de nieuwe minimumprijs te zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat er meer inzit dan wat je ziet plus intern ook dik genoeg koperdraad. Als je spullen hebt om metaal netjes te bewerken kun je dit zeker zelf bouwen met banaan of powerpole stekkers.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: stroomverdeler

#13 Bericht door PD1JAP »

Ik ben ook fan van powerpole connectors, het sluit zich toch wat fijner aan dan bananenstekkers. (Vind ik) Via aliexpress een verdeler met zekeringen geregeld. (40A max.) Was meen ik een euro of 30,- geen verzendkosten, qualiteit goed. (Kreeg er toen ook nog wat powerpoles bij)
4BAC90AD-590B-481B-A4D9-8F48EC706016.jpeg
4BAC90AD-590B-481B-A4D9-8F48EC706016.jpeg (21.4 KiB) 10958 keer bekeken
73,
John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: stroomverdeler

#14 Bericht door PA3DAT »

Mooie! Maar is dat wel een échte, geen Chinese namaak? Ik bedoel: kunnen die connectoren wel 30A aan,
zoals de originele Amerikaanse?
Ik heb jaren geleden een partijtje gekocht bij https://powerwerx.com/anderson-power-po ... connectors
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: stroomverdeler

#15 Bericht door PD1JAP »

Geen idee of het een echte is, ik zie geen kenmerken, geen chinese en geen anderson. Ik gok dat het nagemaakt is want de echte zijn onbetaalbaar bijna.

Tot nu toe geen problemen gehad met de namaak connectoren of deze verdeler. Belastingen zijn hoog geweest en tot nu toe geen rook of vonken. :mrgreen:

73,
John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Plaats reactie