Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi!

Even een leuke tip voor mede amateurs:

Nadat ik er weer eens achter gekomen ben (iets met ezel en steen) dat een 25 pack AA batterijen van de Action echt flut is, ben ik maar weer eens op zoek gegaan naar hoge kwaliteit oplaadbare AA batterijen. Je komt dan snel al uit op de Eneloop batterijen van Panasonic. Batterijen komen telkens weer bovendrijven uit de verschillende reviews en worden nog steeds gemaakt in Japan.

Een oplettende IKEA shopper merkte op (ergens vorig jaar) dat de kleur van de eigen merk batterijen was veranderd. In plaats van bruin waren de batterijen nu wit en op de verpakking was te lezen "made in Japan" Het vermoeden rees al snel dat de IKEA batterijen rebranded Eneloop batterijen waren.

Batterijen zijn naast elkaar getest en met een verschil van 0.05% is de kans zeeeer groot dat het gewoon Eneloop batterijen zijn.

Het allerleukste is de prijs.

Een setje van 4 AA Eneloop Pro's 2450 mah bij de goedkoopste online shop kost je +/- 15 euro. Voor een setje Ladda oplaadbare batterijen bij de IKEA betaal je 5,95! De AAA's hebben dezelfde prijs.

Doe er je voordeel mee! De schappen liggen in ieder geval vol :-)

Uitvoerige test: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... eo_hv-8bHI

-Verwijderd account

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#2 Bericht door -Verwijderd account »

PD4VCC schreef:Nadat ik er weer eens achter gekomen ben (iets met ezel en steen) dat een 25 pack AA batterijen van de Action echt flut is
Dat zijn ook geen alkaline batterijen die de Action verkoopt, maar zink-kool batterijen.
Het staat er gewoon opgedrukt, maar weinig mensen lezen dat en kijken alleen naar de prijs...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#3 Bericht door PA3HMP »

zou het niet zo zijn dat de Ikea gewoon afgekeurde eneloop verkoopt .......

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#4 Bericht door PD4VCC »

Mijn glas is half vol en ik zie het als een leuke aanbieding :-)

Daarbij zou een bedrijf als IKEA nooit op die manier het risico willen lopen lijkt mij en zou het gaat om zo'n 500 setjes van 4 batterijen per vestiging (450 vestigingen) = 1.000.000 batterijen die zijn afgekeurd en op voorraad liggen in alle vestigen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#5 Bericht door PA3JMS »

Bedankt voor de tip.

Wilde vandaag nieuwe oplaadbare batterijen halen bij de Lidl. Waar ik overigens ook goede ervaringen mee heb. Maar toch wel interessant om eens wat anders te proberen. Zie ook dat ze een bij passende lader voor 12 batterijen hebben.
73 Jan

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#6 Bericht door PD4VCC »

PA3JMS schreef:Bedankt voor de tip.

Wilde vandaag nieuwe oplaadbare batterijen halen bij de Lidl. Waar ik overigens ook goede ervaringen mee heb. Maar toch wel interessant om eens wat anders te proberen. Zie ook dat ze een bij passende lader voor 12 batterijen hebben.
Ja, die komt alleen weer minder uit een test (even googlen)

Nog een tip: https://tomtop.com/p-l2141eu-1.html?utm ... ampaign=de (wel uit China). Komt goed uit allerlei reviews en is inclusief EU voedinkje.

-Verwijderd account

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#7 Bericht door -Verwijderd account »

Over batterijladers staat in dit artikel veel informatie met goede uitleg.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#8 Bericht door PD5DJ »

Dit is al jaren bekend, het heeft zelfs ooit in het blaadje van de consumentenbond gestaan.

De ikea ladda's kwamen daar net zo goed uit de test als destijds Sanyo (nu panasonic) Eneloops. :-)

En dit geld voor zo veel meer producten.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#9 Bericht door elsinga »

PD4VCC schreef:Nog een tip: https://tomtop.com/p-l2141eu-1.html?utm ... ampaign=de (wel uit China). Komt goed uit allerlei reviews en is inclusief EU voedinkje.
Nu heb ik al een dergelijke lader, maar die heeft als nadeel dat je maar 2 accu's tegelijk op vol vermogen (750mA) kan laden, wil je er 4 tegelijk doen dan max 375mA. Deze lijkt 4x 1000mA te kunnen doen, maar de ingang is 12v 2A... Dat zou kunnen, want laadspanning is max 4.2v voor 18650's, maar klopt dat ook? Voor 16 dollar is dit een leuk ladertje voor erbij en mee op reis.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#10 Bericht door PA2EFR »

Ligt ook voor 19 euro incl. verzending, snoeren en voeding bij Aliexpress.

LiitoKala Lii-500 402 202 S1 18650 Charger LCD display Test Battery 18650 18350 26650 10440 14500 18500 AA AAA Battery Charger
http://s.aliexpress.com/FBFziiYb

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#11 Bericht door PA1WBU »

PA3HMP schreef:zou het niet zo zijn dat de Ikea gewoon afgekeurde eneloop verkoopt .......
Ikea heeft genoeg inkoopvolume om goede prijzen te bedingen. Je naam te grabbel gooien is het gewoon niet waard.

[Kan iemand zich de zoete witte wijn met glycol (antivries) toevoeging nog herinneren? Juist... en dat was jaren en jaren geleden.. heeft geld gekost als water]

Wilko

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Tip: Panasonic Eneloop batterijen in vermomming

#12 Bericht door PD0JDG »

Dat is een supertip en het commentaar is ook erg interessant:

De LADDA is de Eneloop Pro, maar niet de Eneloop:
-De Eneloop Pro heeft een hogere capaciteit en kan meer stroom leveren.
-De Eneloop Pro kan tot 500 keer geladen worden, de Eneloop tot 2100 keer.
-De Eneloop Pro houdt zijn lading niet zo lang vast als de Eneloop.
-De Eneloop Pro zakt eerder onder 1.2 V dan de Eneloop.

Een en ander is ook terug te vinden in de Panasonic brochure.

http://main.panasonic-eneloop.eu/sites/ ... DEF_LR.pdf

Voor een flitser zijn die Pro's en Ladda's perfect. Voor een zaklantaarn en draagbare wereldontvanger geef ik de voorkeur aan de Eneloop. Maar als mijn 817 nog zou werken, dan haalde ik meteen die Ladda's!

73, Jaap

Plaats reactie