printplaat met foto gevoelige laag een ramp

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2jbv
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012, 19:28
Roepletters: pa2jbv

printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#1 Bericht door pa2jbv »

Hallo beroeps en hobbyisten,

Ik wil een printje maken van 160 bij 100 dik 0,5 mm gekocht bij c...
Tjonge tjonge tjonge wat een ramp. Als ik de print belicht en ontwikkel lijkt het heel wat, stop ik het ding in de etsbak verdwijnen
een aantal spoortjes compleet. Inmiddels al 3 van die stukken print naar de kl,,,o,,,,n geholpen. Ik heb al heel wat printjes ge-maakt
dit nog nooit meegemaakt. Zijn er mensen met dezelfde ervaring of slaat bij mij de dementie toe.

Toch een vrolijke groet, Jan

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#2 Bericht door Hans PE1KWH »

Grootste kansen :

Te lang belicht, te sterke ontwikkeloplossing of te lang erin gelaten, slecht fotomateriaal....

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#3 Bericht door Bert_1 »

Te oude printplaat, te warme ontwikkelaar, in direct tl of zonlicht bewaard, ruimte tussen tekening en print, tekening direct tegen de fotogevoelige laag of zit de folie er nog tussen?

Verdwijnen ze binnen een paar seconden of na wat langere tijd?
Bert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#4 Bericht door pe1cmo »

Maar je de print layout op een computer ??
Die chinezen kunnen voor een paar euro mooi printjes maken.
Daarvoor wil je niet eens meer met dat etsmiddel klooien.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#5 Bericht door tienne57 »

Ook al vele printen gemaakt en een paar weken terug hetzelfde tegen gekomen. Tot twee maal toe werd bijna alle koper weggevreten. Ik kwam er toen achter dat het ontwikkelbad veel te warm was, waardoor het niet lukte. Ontwikkelaar op kamertemperatuur en het was terug goed.
Ik gebruik de bungard printen en nog nooit slechte gehad. Ik heb zelfs onlangs nog stukken gebruikt die al jaren over tijd waren en toch nog perfect te gebruiken waren. Worden wel bewaard in een lichtdichte doos op een koele plaats.

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#6 Bericht door pd0sbr »

Hallo Jan ik weet niet waar je print mat.; weg komt maar Ik gebruik die van Dick Best uit Amsterdam Dat is die met de blauwe beschermfolie Nog nooit problemen mee gehad Lukt altijd print HI GR Harry
Bijlagen
25829724_2003070139949305_1074625737_o.jpg
klok loc.jpg

pa2jbv
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012, 19:28
Roepletters: pa2jbv

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#7 Bericht door pa2jbv »

Hallo allen,

Veel goede raadgevingen en dank hiervoor. Ik heb altijd printplaten gehad met blauwe folie 90 procent lukte en nu
een afgang. Uiteraard heb ik een goed werkende belichtingsbak, weliswaar een zelfgemaakte maar prima etsbak die het
goedje op zo`n 30 graden houd, trouwens 40 heb ik ook geprobeerd. En een geweldig werkende werkende bellen blazer om zo in te gaan liggen. Terugkomend op het printmateriaal, gekocht bij conrad dubbelzijdig met fotolaag 160 bij 100 dik 0.5mm zwarte folie
ik kan er niks mee. Randen zijn rafelig tijdens het etsen vedwijnen er pads waardeloos. Dus nieuwe prints kopen maar van een betere
kwaliteit. Trouwen van aliexpress ben ik een groot afnemer als hobbyist werk het goed genoeg en een fraktie van de prijs die je
hier betaald. een poos terug moest ik een keramisch ctje hebben van 100nf kosten 1,50 ze lijken wel gek.Tevens flinke verzend
kosten. Wat mij tevens opvalt als je op rf gebied iets wilt bouwen moet je bepaalde componenten bij verschillende winkels kopen
dat zijn allemaal extra kosten. Je zou op een centraal punt alles moeten kunnen bestellen en dan 1 keer verzendkosten.Misschien
meer samenwerkings verbanden

Toch een vrolijke groet,Jan

pa2jbv
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012, 19:28
Roepletters: pa2jbv

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#8 Bericht door pa2jbv »

Hallo hobby genoten,
Inmiddels probleem opgelost, de tijdschakelaar in mijn lichtbak stond op 90 seconden.Nu 150 sec.
In china dry film besteld en er mee afgedrukt geweldig. met een strijkijzer film op de print geplakt lukte niet
luchtbelletjes dus laminator aangeschaft uitstekend, al zeg ik het zelf. ik probeer hier een smilie te zetten maar alleen tekst.
Ziezo jullie op de hoogte gebracht van mijn geklungel.
Vrolijke groet, Jan

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#9 Bericht door PA2EFR »

Interessant.
Kun je wat uitgebreider uitleggen hoe je een en ander uitvoert?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#10 Bericht door PE9ZZ »

Ben ook niet zo enthousiast over die Bungard printjes. Eerst proefbelichting gemaakt met tussenpozen van 10 seconden. Weet niet meer waar ik op uitkwam. Daarna print belicht en ontwikkeld. Na etsen was er ook niet veel meer over van het koper. Ik moet wat fout hebben gedaan maar wat... Misschien was m'n laserzoefer niet donker genoeg. Ik bestel m'n boards nu maar bij pcbway.com maar er zijn er veel meer die prima resultaten geven voor wènâch.

Tjerk, 9ZZ

pa2jbv
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012, 19:28
Roepletters: pa2jbv

Re: printplaat met foto gevoelige laag een ramp

#11 Bericht door pa2jbv »

Dag electronica liefhebbers,

Jazeker, Dry film gekocht in china bij A............s Duurt ongeveer 2 a 3 weken. Wat ik nodig had van de film afgeknipt.
printplaatje ter grote van de layout. Met een schuursponsje ontdaan van alle verontreiniging. Dan komt even een lastig
karweitje dus tijd voor een film: How to make PCB using Photoresist Dry Film - YouTube. Dat uv gevoelige spul zit tussen
3 lagen, in de film laten ze zien hoe. De laag met een blauwe glans moet je op de print plakken. Ik probeerde met een strijkijzer
dat te realiseren maar luchtbelletjes dus kl.....n. Laminator aangeschaft kosten bijna niks rond 20,- geweldig met een printje
van 90 bij 45 mm. Ik heb 50 sec. belicht, ontwikkelen in huishoud soda kun je zo met je handen in. 2 a 3 eetlepels in 1liter water.
20 graden. Maar er zit nog 1 beschermlaag op kun je na een sec of 10 zo verwijderen en dan door ontwikkelen,hoelang om de 10 sec
pak je de print uit het soda water en kijk je even(zacht kwastje). Uiteraard heb je een layout nodig. Afijn bekijk de film en de gelukkigste tijd van je leven gaat beginnen. denk nou niet dat je geen wc ontstopper caustic soda heet dat ???????. want het restant
na het etsen is er met dat spul zo af.
Vragen of verbeteringen ben ik gek op, vrolijke groet, Jan

Plaats reactie