Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#1 Bericht door Thom PA9T »

Van de week een mooie Kenwood AT-130 tuner gekocht. Helaas heeft UPS hem nogal mishandeld in de post...

Een ringkern in de SWR meter is finaal doormidden. Is het mogelijk om met een klein beetje secondenlijm de beide helften weer aan elkaar te lijmen?

Wie heeft hier ervaring in, en kan zeggen of het een (merkbaar) verschil in permeabiliteit oplevert?
Bijlagen
Kapotte torriod.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#2 Bericht door pa0ejh »

Kan natuurlijk, maar je maakt dan wel luchtspleet, beter is, lijkt mij om de helften
met een tywrap bandje stevig tegen elkaar te klemmen, dus om de omtrek aanbrengen.

Is het breukvlak ruw zodat beide helften in elkaar grijpen, dan is dat mi. de beste oplossing.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#3 Bericht door Thom PA9T »

Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf ook aan die tyrap zitten denken. Ik vind lijmen echter cosmetisch gezien een mooiere oplossing.

Zou de luchtspleet niet nagenoeg gelijk zijn bij klemmen met een tyrap, of bij een flinterdun laagje dunne secondenlijm aanbrengen? Ik denk bijna van wel...

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#4 Bericht door andre »

Je moet als pakjes bezorger toch flink tekeer gaan om een dergelijke ringkern in tweeën te krijgen. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

andre schreef:Je moet als pakjes bezorger toch flink tekeer gaan om een dergelijke ringkern in tweeën te krijgen. :lol:
Alleen de ringkern kapot door "mishandeling", verder niets? Merkwaardig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#6 Bericht door Thom PA9T »

Hey Tjeerd, nee, er was veel meer schade.

Op de voorkant van het paneel ook een knop kapot, een as verbrijzeld en aan de achterkant een M3 boutje (GND-aansluiting) verbogen, alsmede de behuizing. De as wil ik vervangen door een 3d-geprinte versie, en de verbogen behuizing ga ik rechtkloppen. Maar dat was off-topic, vandaar dat ik het verder niet noemde :)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#7 Bericht door andre »

En kan je die schade verhalen op de bezorgdienst?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#8 Bericht door PA3SKY »

Ik heb vroeger in mijn Philips tijd heel veel powerloss metingen gedaan aan ferrieten. Als er cracks in zitten krijg je meer vermogensverlies dus ik zou oppassen met deze methode, zeker als het om een spoel gaat waar vermogen doorheen gaat.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#9 Bericht door PA3ECZ »

andre schreef:Je moet als pakjes bezorger toch flink tekeer gaan om een dergelijke ringkern in tweeën te krijgen. :lol:
Men moet ook even rekening houden hoe de afzender het heeft ingepakt.
Ik maak dit regelmatig mee op mijn QRL als we kwetsbare instrumentatie cq apparatuur aankrijgen.
Je houd het niet voor mogelijk dat ze daar dan geen aandacht aan schenken, of ze zijn te bang dat een beetje verpakkingsmateriaal kennelijk duur is.
Nu bij ons worden de beschadigde zendingen niet geaccepteerd en gaan de volgende dag regelrecht retour afzender.
Dus het hoeft niet altijd aan de bezorger te liggen dat dit gebeurd.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#10 Bericht door pa0ejh »

Veel vermogen gaat er niet door, het is een stroom of spanning trafo, je zou een 4C65 of Amidon FTxx-61 kern kunnen gebruiken mocht het niet meer goed werken, maar wel het zelfde aantal windingen aanhouden.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Thom PA9T schreef:Hey Tjeerd, nee, er was veel meer schade.

Op de voorkant van het paneel ook een knop kapot, een as verbrijzeld en aan de achterkant een M3 boutje (GND-aansluiting) verbogen, alsmede de behuizing. De as wil ik vervangen door een 3d-geprinte versie, en de verbogen behuizing ga ik rechtkloppen. Maar dat was off-topic, vandaar dat ik het verder niet noemde :)
Dit is op de foto niet te zien. Sterkte met de reparatie en het verhalen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#12 Bericht door pe1cmo »

Ik hoop dat je er foto's van gemaakt heb, ook van de verpakking en dan claimen via de verstuurder.
UPS pakketten zijn bij mijn weten verzekerd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#13 Bericht door Ron01 »

Doodziek word je van (bijna alle) hedendaagse bezorgers, als je ziet wat er achter het stuur zit, word je er niet vrolijk van.
Ook hier komen paketten beschadigd aan. Komt ook deels door de privatisering, het moet zo goedkoop mogelijk.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#14 Bericht door PA3RIS »

Ron01 schreef:Doodziek word je van (bijna alle) hedendaagse bezorgers, als je ziet wat er achter het stuur zit, word je er niet vrolijk van.
Ook hier komen paketten beschadigd aan. Komt ook deels door de privatisering, het moet zo goedkoop mogelijk.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in Duitsland woon. Hier is postbode nog een vak, en komen pakketjes gewoon snel en onbeschadigd aan.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#15 Bericht door pe1cmo »

Ik ben het niet met Ron eens, ik krijg gemiddeld 10 pakketten per week binnen, misschien 1x per jaar met schade, maar ik de afgelopen 10 jaar zeker geen beschadiging van hetgene dat er in zit gehad.

Is ook een kwestie van goed verpakken door de afzender.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie