PA0FRI schreef:
PE9ZZ schreef:
Nee, ook ik weet niet beter dan dat dit gewoon klasse C is. Klasse B is evenwel het minst foute antwoord.
Bij een gevolgde cursus hoorde ook een dagdeel mutiple choice vragen beoordelen/opstellen. Aan goede vragen worden bepaalde eisen gesteld. Dat wij als zendamateur met een redelijke technische kennis, toch verschillend over het antwoord oordelen, geeft al aan dat de vraag als zodanig niet gesteld had mogen worden (volgens de regels van genoemde cursus).
Het valt mee (ik bedoel: deze vraag mag best worden gesteld). Het is een F-vraag en met de technische kennis die je dan hebt, kom je op antwoord D uit (het juiste volgens de lijst). In de praktijk kan zo'n schakeling in klasse B bedrijf staan.
De vraag had in mijn ogen niet acceptabel geweest als men zowel klasse B als C in de keuzeopties had gezet. Je kunt aan de hand van zo'n algemeen schema namelijk niet bepalen of sprake is van daadwerklijk klasse C of B bedrijf.
Waarom kan zo'n circuit in de praktijk functioneren met een openingshoek van 180 degr of groter? Volgens de leerboeken wordt verondersteld dat de stuurspanning sinusvormig verloopt. Dit gaat vaak niet op.
vereenvoudigde uitleg uitleg waarom sprake kan zijn van klasse B.
Gedurende de positieve periode van de sinus loopt er veel (basis)stroom, gedurende de negatieve helft loopt er weinig stroom. Omdat de uitgangsimpedantie van de sturende trap niet nul is, zal tijdens de positieve periode van de sinus de top afplatten (vanwege dat er dan stroom loopt). Omdat de RFC forceert dat gemiddelde spanning = 0, komen de nuldoorgangen van de stuurspanning niet meer op 50% van de periodeduur te liggen. Met andere woorden de basisstuurspanning is langer positief dan negatief.
In de praktijk kan het gebeuren dat op transistorchipniveau (bipolaire transistor) de positieve piek op bijv 1.5V ligt, terwijl de negatieve piek op -5V ligt. Maak je het echt bont, dan kan de BE diode doorslaan vanwege te hoge negatieve pieken.