wisselspanning stabilisator

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

wisselspanning stabilisator

#1 Bericht door on3dag »

Allen,

Ik heb hier een wisselspanning stabilisator die aan de linkse transformator heel erg warm wordt, en ik vrees dat met ter tijd deze zou kunnen sneuvelen.
Eigenlijk ben ik op zoek naar het schema van dit type, betreft nl: Craft O-Matic 253, type 250 C12, daarbij zou ik wel graag weten hoe zo'n wisselspanning stabilisator werkt. Bij deze hoop ik dat er mij iemand zal kunnen helpen, hiervoor mijn dank.

Met vriendelijke groet,
ON3DAG,
Dirk
Bijlagen
forumstab.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: wisselspanning stabilisator

#2 Bericht door PE9ZZ »

Als ik Wackypedia mag geloven is de efficiency van een ferroresonante spanningsstabilisator bij lage belasting slecht. Dus als je geen belasting aansluit dissipeert die trafo (als die inderdaad volgens dit principe werkt) veel vermogen en wordt daarom dus heet. Belast doet-ie het beter.

Tjerk, 9ZZ

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: wisselspanning stabilisator

#3 Bericht door PA0LMD »

En...dit type stabilisator werkt alleen goed bij exact 50 Hz, aangesloten op een generator kan er zo maar 400V ipv 220 V uit komen.
Dit heeft te maken met het uit resonantie raken van de trafo.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wisselspanning stabilisator

#4 Bericht door PA3DJS »

Gezien de twee "inductieve componenten", en de dikke condensator, gok ik dat het een constant voltage transformer is.

Bij onbelast bedrijf, gaat de transformator in verzadiging en dat geeft flink hysteresisverlies (dus hitte).

Ga even naar http://coefs.uncc.edu/mnoras/files/2013 ... ter_11.pdf, en vervolgens naar figuur 11-1.

Zonder het in verzadiging gaan van de kern van de transformator, zou de spanning t.g.v. opslingering door L1 en C1 te hoog oplopen. De kern beperkt de uitgangsspanning tot de ontwerpwaarde.

Met de kennis van nu is het een eenvoudig, primitief systeem, maar wel robuust en het kan flinke spanningspieken en korte dippen wegwerken. Bij ons minder interessant, maar in landen met minder stabiele stroomvoorziening, en bovenleidingen in combinatie met onweer, een prima bescherming.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: wisselspanning stabilisator

#5 Bericht door on3dag »

Mijn dank aan allen voor jullie antwoorden, het was zeer leerrijk.

Met vriendelijke groet,
Dirk Decoster
on3dag

Plaats reactie