(mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ph2m
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jan 2011, 17:19
Roepletters: PH2M
Locatie: Hazerswoude-Dorp (JO22HC)
Contacteer:

(mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#1 Bericht door ph2m »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar weken aan het experimenteren met een HP Common Slot Server Voeding, HP HSTNS-PL14 / 511777-001 - 12 Volt / 38 Ampere / 460 Watt:
511777-001_1.jpg
511777-001_2.jpg
511777-001_3.jpg
Nu ben ik erg benieuwd of er andere zijn die al ervaringen hebben met deze voeding, mijn eigen eerste ervaringen zijn best wel bemoedigend, nadat ik heb uitgevonden hoe deze voeding moet worden gestart (slechts de stekker erin geeft alleen maar een standby spanning van 12 V / 2,5 A), maar na het verbinden van contact 33 + 36 (bovenzijde print) d.m.v. een jumper of weerstand (getest met een jumper, daarna een weerstand van 560 Ohm over deze contacten gesoldeerd), start de voeding netjes op en is er op de grote contacten (ongemodificeerd) 12,3 V beschikbaar:
511777-001_4.jpg
Na deze stap ben ik verder gaan zoeken en heb ik uit de 6 instelpotmeters die op de regel print aanwezig zijn de juiste gevonden (de rood omcirkelde), de verder ongemodificeerde voeding uitgangsspanning is dan +/- 11,9 ~12,6 V:
511777-001_5.jpg
Het blijkt dat deze potmeter een waarde heeft van 100 Ohm, voor de 'loper' van de potmeter zijn op de print 2 SMD-weerstandjes gemonteerd: 100 Ohm + 820 Ohm, na het overbruggen van het 100 Ohm SMD-weerstandje is het regelbereik +/- 12,9 ~ 13,7 V (zonder dat de OVP (Over Voltage Protection) die vaak in dit soort voedingen aanwezig zijn, ingrijpt :D !)
511777-001_6.jpg
Deze (voor nu) interessante uitgangsspanning hebben mij doen besluiten om eens een TRX aan deze voeding te hangen, ik ben gaan testen met mijn Kenwood TS-590S, na het aansluiten op deze voeding heb ik (gelukkig :wink: ) nog geen storingen op de diverse HF-banden kunnen ontdekken bij het gebruik van mijn (homemade) multiband Inverted-V (160~30M) + Hygain AV620 vertical (20~6M), ondanks het helaas redelijk hoge lokale ruisniveau (dat hier helaas sowieso al jaren aanwezig is :( ) Kan ik verder zonder storing prima diverse stations op alle banden tussen 160M & 6M ontvangen :) !
Daarna heb ik de voeding gestest met de TRX in TX in SSB & FM, in SSB is tijdens TX geen vervorming op het audio waarneembaar en zakt de voedingsspanning slechts +/- 0.05 V in! Tijdens TX in FM-mode op 10M in een dummmyload gedurende +/- 10 minuten, zakt de voedingsspanning niet meer in dan +/- 0,1 V :D !
Tevens wordt de voeding niet veel warmer en gaat ook de ingebouwde ventilator amper (hoorbaar) sneller draaien (deze is én blijft opvallen rustig!)

Mijn volgende modificatie is het vervangen van de beide eerder genoemde SMD-weerstandjes door waardes van 750 Ohm + nog een kleine waarde waarmee ik het regelbereik op maximaal zo'n 14 V wil zien te krijgen (totaal regelbereik dus zo'n 13,2 ~ 14,0 V), maar in ieder geval beneden een eventueel ingrijpen van de OVP!
Ik heb wel voor het geweldige bedrag van +/- € 1,30 via eBay uit het verre oosten een setje SMD-weerstandjes besteld met 20 stuks van 20 waardes :wink: , zodra deze binnen zijn zal ik deze modificatie (proberen) uit(te)voeren en zal ik verdere foto's alhier publiceren!

Maar ik ben dus erg benieuwd of er nog andere/meer ervaringen zijn, met deze voeding of 'zijn' vergelijkbare 'broertjes' van 750 en/of 1200 Watt, deze voedingen zijn op internet en o.a. op eBay te vinden als 'DPS-750 en DPS-1200FB', ik weet echter niet hoe die zich echter kwa storing gedragen en ik ben persoonlijk voor deze 'slechts' 460 Watt versie gegaan omdat ik een lichte voeding zoek voor portabel/vakantie gebruik binnen én buiten Europa (deze voeding weegt nog geen 930 Gram (zonder snoer enz.))!

Bedankt voor eventuele reacties (en serieuze opmerkingen :wink: !)

Frank PH2M 8)
73 de Frank PH2M 8)

ph2m
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jan 2011, 17:19
Roepletters: PH2M
Locatie: Hazerswoude-Dorp (JO22HC)
Contacteer:

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#2 Bericht door ph2m »

Voor de geïnteresseerden, dit model is nog steeds te koop bij de zelfde verkoper: http://www.ebay.nl/itm/252389411679

73 de Frank PH2M 8)
73 de Frank PH2M 8)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#3 Bericht door PE1PQX »

Voor dat bedrag kun je er geen buil aan vallen...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#4 Bericht door Thijzer »

Met een uitgangsstroom van 38A kun je lassen... Zijn deze dingen voorzien van een instelbare stroombegrenzing, of alleen een OVP? Als je een set aan deze voeding hangt dan moet je zelfs de bekabeling goed zekeren, dus al direct na de print. Ik vind het toch wel lijp hoor, zulke potentiële stroom.
Aan de andere kant, met zo'n hoge piekstroom draait die voeding dus relaxt bij 100W dauerstrich.

Vraagje: wat zijn de afmetingen van deze voedingen? Misschien iets om in mijn FT-897 onderin te bouwen?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#5 Bericht door PE9ZZ »

SMD weerstandjes kan je beter bij clubs als EOO halen. Kost net zoveel en je hebt ze veel sneller in huis.

@Thijzer: ze komen uit een 1U server, dus de hoogte is ongeveer 40mm. Ik heb ook een paar van deze dingen liggen, de maten zijn 196x86x38mm (zonder handvat en uitstekende print). Ze zitten zellufs nog in de verpakking...

Tjerk, 9ZZ

ph2m
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jan 2011, 17:19
Roepletters: PH2M
Locatie: Hazerswoude-Dorp (JO22HC)
Contacteer:

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#6 Bericht door ph2m »

PE9ZZ schreef:SMD weerstandjes kan je beter bij clubs als EOO halen. Kost net zoveel en je hebt ze veel sneller in huis.

@Thijzer: ze komen uit een 1U server, dus de hoogte is ongeveer 40mm. Ik heb ook een paar van deze dingen liggen, de maten zijn 196x86x38mm (zonder handvat en uitstekende print). Ze zitten zellufs nog in de verpakking...

Tjerk, 9ZZ
Nagenoeg correct Tjerk :wink: , de officiële afmetingen volgens de specs van HP: 3.81 x 8.63 x 19.05 cm bij 910 Gram
De SMD-weerstandjes heb ik vandaag binnen gekregen uit China, 20 waardes x 20 stuks voor € 1,29 :D http://www.ebay.nl/itm/172349651127 (ze hebben er 7 werkdagen over gedaan, ongeveer een record vanuit het verre oosten :lol: )
I.v.m. de NLContest vanavond wordt het nog niet knutselen/verder gaan met de modificatie, hopelijk ergens einde deze week en dan zal ik ook wat meer en duidelijkere foto's proberen te plaatsen!
73 de Frank PH2M 8)

jemp
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2017, 19:29
Roepletters: ON7MA

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#7 Bericht door jemp »

Frank
al verder gexperimenteerd, met de weerstanden ?
een idee tot welke spanning je geregeld krijgt zonder dat OVP eruit gaat ?

Ikzelf experimenteerde met soorgelijke voeding.. DPS-460 EBA fo HSTNS-PD14

Deze spanning gemodifieerd met weerstandje.. en gaat nu tot 13.6 V, maar treedt onverbiddellijk de OVP in werking
Heb nog niet gevonden hoe ik deze modifieer..

JP

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#8 Bericht door PE2AAB »

Contact Jan, PE1CID eens. Volgens mij is hij met hetzelfde type voeding bezig en krijgt hij op korte termijn een aansluitstekker met de post (minimale afname 10 stuks dus hij heeft er een paar over)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

karelgol
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2019, 17:59

Re: (mede) Ervaringen gezocht HP Common Slot Server Voeding

#9 Bericht door karelgol »

Ik heb een hstns-pl29, waarbij pin 33 en 37 al met een draadje waren gejumperd. Ik heb op rcgroups.com gelezen dat dat zou moeten zijn een weerstand van 33 naar - en 36 en 37 verbinden met een weerstand (dacht 560 ohm). Blijkbaar is het voltage niet te regelen met een potmeter op de uitgaande pins zoals bij andere soorten voedingen vaak gebeurd.

Karel

PS. Ik heb de voeding gekocht op de radiomarkt in Lichtmis

Plaats reactie