Examenvraag: impedantie van serieschakeling R en C

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Examenvraag: impedantie van serieschakeling R en C

#1 Bericht door PA3LS »

Ik ben op mijn middelbare school altijd vrij slecht geweest in wiskunde... Bij deze soort vragen loop ik steevast vast. Wie kan het mij voordoen hoe ik dit uitreken? Het juiste antwoord staat al aangegeven.

Wat mij verbaast is dat de impedantie af lijkt te nemen terwijl je van een spoel juist verwacht dat de impedantie met stijgende frequentie toeneemt. Ik vermoed dat het iets te maken moet hebben met de stroom die bij de spoel 90 graden na-ijlt op de spanning. Vervolgens moet ik met de stelling van Pythagoras de boel uitrekenen. Maar verder kom ik niet echt.
Bijlagen
RC impedantie.png

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examenvraag: impedantie van serieschakeling R en C

#2 Bericht door PA3DJS »

Als de frequentie verdubbelt, verdubbelt de impedantie van de spoel. Bij de dubbele frequentie heb je dus een serieschakeling van 800 Ohm en 600 Ohm inductief.

Als je een leerboek erbij pakt weet je dat je bij serieschakeling van iets ohms met iets reactiefs, Pythagoras moet gebruiken Ofwel:

|Z| = wortel(800^2 + 600^2) = 1000 Ohm

De reden voor pythagoras is dat de spanningsvectoren voor een spoel en een weerstand 90 graden verschoven zijn ten opzichte van elkaar. In de volksmond: De stroom loopt achter op de spanning bij een spoel (en bij een condensator loopt de stroom voor op de spanning).

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Examenvraag: impedantie van serieschakeling R en C

#3 Bericht door PA3LS »

Super, bedankt :)

Plaats reactie