NTC weerstand

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

NTC weerstand

#1 Bericht door pa0sjm »

beste OM's , ik heb een probleem met het toepassen van een NTC weerstand in serie met de primaire wikkeling van de voedingstrafo .
Het gaat hierbij om een torroid trafo ( ringkern ) van 2 x 12 Volt , 150 VA .
Nu is er een verbrand onderdeel zichtbaar , aangeduid als R 37 in een UniVox PLS-300 ringleiding versterker . De primaire wikkeling is verbrand en ook die (NTC) weerstand .
Maar ... wat kan ik nu als vervanger voor die NTC kiezen ? Als ik er tenminste vanuit mag gaan dat het hier gaat om een NTC . De inschakelstroom moet worden beperkt , dat snap ik maar hoe kies ik de juiste waarde . De versterker is verder ok , ik heb deze aangesloten op een andere trafo . Dat gaat goed . Geen extreme hitte in de trafo .
Graag uw gewaardeerde adviezen . Met dank !!

73 , Stef pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: NTC weerstand

#2 Bericht door PA0RAB »

Stef,Weinig ervaring met je kladoengk en wandelende versterker bestrijding. Zeker niet met de berekeningen daarvan
Wel erover gehoord en eens gezien ook .De NTC heeft koud een hoge weerstand
Er gaat bij inschakeling stroom lopen, die spanningsval veroorzaakt en zo ook wat warmte
Weerstand neemt af en stroom neemt toe. Het spelletje herhaalt zich tot een evenwichtstoestand.
In dit systeem wordt er dus altijd warmte ontwikkeld Vind ik persoonlijk niet zo prettig
Een van de redenen heb je ondervonden
NTC en trafo vervangen
Primaire vollast stroom is m.i. wel uit de handleiding te halen De NTC uit schema en onderdelenlijst?
Welke specs Maar is dat ding of vervanger in de handel ?
Uit de buizentijd zijn ook wat inschakel vertragingen bekend
Een wat oversized draadgewonden weerstand en diode in serie met de primaire begrenzen de startstroom,
Die startstroom laat je een condensator opladen tot een bepaalde spanning. Is de spanning bereikt ,
sluit een relais de dikke draadgewonden weerstand en diode kort Primaire krijgt zo nu de volle netspanning. De warmte ontwikkeling komt nu alleen door de primaire Je mag m.i. aannemen dat de fabrikant die wel goed berekend zal hebben.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NTC weerstand

#3 Bericht door pa0sjm »

beste Ruud , dank je voor reactie .
Het gaat hier om een ringleidingversterker waar ik helaas niet het schema van heb!
En om nu een relais schakeling te gaan inbouwen gaat me wat te ver.
De NTC in serie met de primaire van de voedingstrafo is natuurlijk wel een veel toegepaste methode en inderdaad gaat het in dit geval om de hogere weerstandswaarde in koude toestand .
De inschakelstroom wordt nu beperkt en na enige tijd is de weerstand zo laag geworden dat deze nu ook niet zo groot van vermogen moet zijn . P = U²/R . En omdat U heel laag is , kan het vermogen van de NTC ook laag zijn.
Wat je bedoelt met kladoengk en "wandelende versterker " ontgaat me , hi!
Ik had gehoopt wat meer reacties te krijgen op deze nogal eenvoudige vraag .. dit wordt toch heel vaak toegepast .
Misschien dat er nog wat komt . Trouwens .. de trafo ondervindt echt geen schade van de NTC .. het stukgaan van de NTC leidt niet tot verbranding van de trafo .
gr. Stef pa0sjm
PA0RAB schreef:Stef,Weinig ervaring met je kladoengk en wandelende versterker bestrijding. Zeker niet met de berekeningen daarvan
Wel erover gehoord en eens gezien ook .De NTC heeft koud een hoge weerstand
Er gaat bij inschakeling stroom lopen, die spanningsval veroorzaakt en zo ook wat warmte
Weerstand neemt af en stroom neemt toe. Het spelletje herhaalt zich tot een evenwichtstoestand.
In dit systeem wordt er dus altijd warmte ontwikkeld Vind ik persoonlijk niet zo prettig
Een van de redenen heb je ondervonden
NTC en trafo vervangen
Primaire vollast stroom is m.i. wel uit de handleiding te halen De NTC uit schema en onderdelenlijst?
Welke specs Maar is dat ding of vervanger in de handel ?
Uit de buizentijd zijn ook wat inschakel vertragingen bekend
Een wat oversized draadgewonden weerstand en diode in serie met de primaire begrenzen de startstroom,
Die startstroom laat je een condensator opladen tot een bepaalde spanning. Is de spanning bereikt ,
sluit een relais de dikke draadgewonden weerstand en diode kort Primaire krijgt zo nu de volle netspanning. De warmte ontwikkeling komt nu alleen door de primaire Je mag m.i. aannemen dat de fabrikant die wel goed berekend zal hebben.
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: NTC weerstand

#4 Bericht door pe5t »

Op de NTC weerstanden die ik hier heb staat de weerstand in koude toestand. De weerstand in hete toestand hangt uiteraard af van de stroom die er loopt en de warmte die door die stroom geproduceerd wordt. Kan zo maar minder dan 1 Ohm zijn.
Het zou kunnen dat die NTC weerstand in jouw apparaat een koud-waarde van 37 Ohm heeft.
Heel erg kritisch is de waarde overigens niet. De NTC weerstand voorkomt dat het toestel het lichtnet lokaal kortsluit ("voltagedips" vallen onder EMC-eisen) als je het aanschakelt. Verder worden diodes en elco's beschermd tegen te hoge aanloop stromen.
Voor jouw geval zou ik iets nemen van ca. 50 Ohm.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NTC weerstand

#5 Bericht door PA3DJS »

Vanuit mijn geheugen heb ik voor een 500VA ringkerntrafo twee, 5 Ohms, 14.5 mm diameter NTC's gebruikt (in serie). De informatie kwam van Amplimo heel lang geleden.

Ik zou voor een 150VA ringkerntrafo dan 2 stuks, 16 ohm 13 mm schijf NTC's pakken (EPCOS/TDK). Eventueel kun je één 33 Ohm 13 of 14 mm NTC pakken (als er in het oorspronkelijke apparaat ook één NTC zat).

Een EPCOS 13 mm, 33 Ohm NTC heeft een Imax van 2.5A (nadat de inrush voorbij is). Een 150VA transformator blijft daar dik onder. Lager zou ik niet gaan, wat hoger (47 Ohm) -zoals PE5T ook aangeeft- mag ook. Een 47 Ohm 13 mm EPCOS NTC mag 2 A hebben, dus dan zit je met 150VA ook nog safe.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NTC weerstand

#6 Bericht door PA0FRI »

Bijlagen
NTC.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: NTC weerstand

#7 Bericht door PA0RAB »

Stef , vaak moet er iemand reageren om de tips los te krijgen. Je hebt nu heel wat info
Dan zegt straks te trafo zachtjes Kadoei en maakt geen sprong van de schop onder z'n k...
Succes met het verwerven der NTC en het soldeerwerk
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: NTC weerstand

#8 Bericht door PA9S »

Hallo Stef,

De primaire gelijkstroom weerstand van de 150VA trafo zal wellicht ergens rond de 9 of 10 ohm liggen.
De inschakelstroom kun je begrenzen met bijvoorbeeld 10 ohm aan ntc's in serie met de primaire wikkeling.

In principe heb je geen NTC-weerstand nodig bij een 150VA ringkern. Deze is probleemloos in te schakelen zonder de NTC, mits je primair een extra trage zekering toepast.
De waarde van de zekering zou 800mA moeten zijn met een I2t (I-kwadraat t) moeten hebben van minimaal 10. Dit is een maat voor de traagheid. Dit is lastig te bepalen, dus normaal wordt één of twee stappen hoger gekozen om herhaaldelijk inschakelen te overleven. In jouw geval dus 1A of 1,25A traag. Hiermee zou er geen inschakelprobleem mogen optreden.

De inschakelstroom van de trafo wordt bepaald door de waarde van de netspanning ten tijde van inschakelen. Dit kan dus op een nul-doorgang zijn waarbij de inschakelstroom minimaal is. Maar het kan ook op het spanningsmaximum van de sinus zijn waarbij je de maximale stroom (zonder NTC) kunt treffen van 325V / 10ohm = 32A.
Bij het toepassen van een NTC van 10 ohm zal dit dus in jouw geval halveren, maar zoals gezegd zijn de juiste primaire zekeringen prima in staat om deze piek zonder problemen te overleven.

De inschakelstroom ontstaat doordat bij eerste inschakeling de trafo nog niet als trafo werkt, maar feitelijk een koperdraad (primaire wikkeling) die direct met het lichtnet wordt verbonden. Zodra er stroom loopt wordt de kern gemagnetiseerd en gaat de trafo als trafo werken waarna pas secundair spanning wordt opgebouwd!
Dit betekent tevens dat de inschakelstroom dus ook NIET afhankelijk is van de belasting. Dus een grote buffer-elco achter een gelijkrichter trekt wel een grote laadstroom bij eerste inschakeling, maar die komt pas later en is dus ook NIET verantwoordelijk voor de inschakelstroom. De inschakelstroom is er ook in onbelaste situaties.

Het toepassen van NTC's voor een ringkerntrafo wordt doorgaans gedaan bij trafo's vanaf 500VA. Deze worden dan voorzien van twee NTC's van 5 ohm/5W in serie (10 ohm totaal dus)met de primaire wikkeling. Tot en met 1000VA werkt dat prima. Boven 1000VA gaat de waarde van de NTC-weerstand naar beneden, omdat anders teveel vermogen wordt gedissipeerd en de NTC's het begeven.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande info. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel. Toevallig weet ik wel iets van ringkerntrafo's :D
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NTC weerstand

#9 Bericht door PA3DJS »

@PA9S:
Mee eens dat normaliter in trafo's grofweg < 150VA vanuit het net bezien geen inschakelvertraging nodig is, maar....

Het zit wel in de oorspronkelijke toepassing (de versterker)! Wellicht zit de NTC er om iets anders te beschermen.

Als het er zit, zou ik het zonder evaluatie van het voor- en achterliggende circuit niet weglaten.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NTC weerstand

#10 Bericht door pa0sjm »

Graag wil ik U allen van harte bedanken voor de moeite die men nam om me te helpen.
Dat de eindwaarde van de NTC laag moet zijn wist ik wel maar het ging me hierbij om practische info.
Dus heb ik de link die Frits gaf gevolgd ... keurig betaald per ebay en nu wachten op de aankomst.
Dat neemt niet weg dat ik alle andere berichten zal opslaan en zorgvuldig doornemen.
De waarde van de NTC welke Frits aangaf is dus 1 ohm ... nou dat zal het prima doen.
Ben nog aan het rommelen geweest om met een vertraagd relaiscontact een 10 ohm weerstand te schakelen , dus contact eerst open en de 10 ohm in serie met de primaire ... dan sluit het relaisconact en de trafo staat dan rechtstreeks aan de 230 Volt.
Maar omdat de print in de versterker een plekje heeft, aangeduid met R34 wil ik toch liever de zaak origineel maken.
Nogmaals ... allen bedankt.
73, Stef pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NTC weerstand

#11 Bericht door pa0sjm »

PA3DJS schreef:@PA9S:
Mee eens dat normaliter in trafo's grofweg < 150VA vanuit het net bezien geen inschakelvertraging nodig is, maar....

Het zit wel in de oorspronkelijke toepassing (de versterker)! Wellicht zit de NTC er om iets anders te beschermen.

Als het er zit, zou ik het zonder evaluatie van het voor- en achterliggende circuit niet weglaten.
Inderdaad, beter de versterker zo origineel te houden. Dus .... NTC besteld.
Dan wordt het in ieder geval weer netjes.
gr. Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NTC weerstand

#12 Bericht door pa0sjm »

dag Hans, mooie uitleg. Ik had even niet stilgestaan bij het feit dat bij inschakelen eigenlijk de gelijkstroom weerstand van de trafo de stroom bepaalt. Je gaf mooie uitleg. Goed voor iemand "oet Nee".
Ben zelf van origine uit Eibergen, dus was ik wel bekend met Neede en de vleermoeze.
De nieuwe trafo die ik heb gekocht komt van een bedrijf uit Neede.
Nog even over de inschakelstroom ... ik had de meter in 2 ampere meetstand in serie gezet en daarvan vloog promt de F2 Amp zekering eruit. Die snelle zekering moet worden gebruikt in de meter ( Fluke 8200A )
De trage zekering zou het wel hebben gedaan, maar nu is het weer zoals het hoort.
gr.
Stef
PA9S schreef:Hallo Stef,

De primaire gelijkstroom weerstand van de 150VA trafo zal wellicht ergens rond de 9 of 10 ohm liggen.
De inschakelstroom kun je begrenzen met bijvoorbeeld 10 ohm aan ntc's in serie met de primaire wikkeling.

In principe heb je geen NTC-weerstand nodig bij een 150VA ringkern. Deze is probleemloos in te schakelen zonder de NTC, mits je primair een extra trage zekering toepast.
De waarde van de zekering zou 800mA moeten zijn met een I2t (I-kwadraat t) moeten hebben van minimaal 10. Dit is een maat voor de traagheid. Dit is lastig te bepalen, dus normaal wordt één of twee stappen hoger gekozen om herhaaldelijk inschakelen te overleven. In jouw geval dus 1A of 1,25A traag. Hiermee zou er geen inschakelprobleem mogen optreden.

De inschakelstroom van de trafo wordt bepaald door de waarde van de netspanning ten tijde van inschakelen. Dit kan dus op een nul-doorgang zijn waarbij de inschakelstroom minimaal is. Maar het kan ook op het spanningsmaximum van de sinus zijn waarbij je de maximale stroom (zonder NTC) kunt treffen van 325V / 10ohm = 32A.
Bij het toepassen van een NTC van 10 ohm zal dit dus in jouw geval halveren, maar zoals gezegd zijn de juiste primaire zekeringen prima in staat om deze piek zonder problemen te overleven.

De inschakelstroom ontstaat doordat bij eerste inschakeling de trafo nog niet als trafo werkt, maar feitelijk een koperdraad (primaire wikkeling) die direct met het lichtnet wordt verbonden. Zodra er stroom loopt wordt de kern gemagnetiseerd en gaat de trafo als trafo werken waarna pas secundair spanning wordt opgebouwd!
Dit betekent tevens dat de inschakelstroom dus ook NIET afhankelijk is van de belasting. Dus een grote buffer-elco achter een gelijkrichter trekt wel een grote laadstroom bij eerste inschakeling, maar die komt pas later en is dus ook NIET verantwoordelijk voor de inschakelstroom. De inschakelstroom is er ook in onbelaste situaties.

Het toepassen van NTC's voor een ringkerntrafo wordt doorgaans gedaan bij trafo's vanaf 500VA. Deze worden dan voorzien van twee NTC's van 5 ohm/5W in serie (10 ohm totaal dus)met de primaire wikkeling. Tot en met 1000VA werkt dat prima. Boven 1000VA gaat de waarde van de NTC-weerstand naar beneden, omdat anders teveel vermogen wordt gedissipeerd en de NTC's het begeven.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande info. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel. Toevallig weet ik wel iets van ringkerntrafo's :D
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NTC weerstand

#13 Bericht door pa0sjm »

PA3DJS schreef:@PA9S:
Mee eens dat normaliter in trafo's grofweg < 150VA vanuit het net bezien geen inschakelvertraging nodig is, maar....

Het zit wel in de oorspronkelijke toepassing (de versterker)! Wellicht zit de NTC er om iets anders te beschermen.

Als het er zit, zou ik het zonder evaluatie van het voor- en achterliggende circuit niet weglaten.
Helemaal mee eens, NTC is besteld en gaat erin.
gr.
Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NTC weerstand

#14 Bericht door pa0sjm »

beste Frits ,
bedankt voor de link naar de NTC.
Nu had ik ook kunnen gaan zoeken naar NTC's maar ik was onzeker over de waarde ervan.
Betaling ging vlot via Paypall, dus nu wachten op de bezorging.
gr. Stef - pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NTC weerstand

#15 Bericht door PA3DJS »

@PA0SJM:
Begrijp ik jou goed dat je een NTC van 1 Ohm hebt besteld? Zo ja, dan gaat dat niet werken, de waarde is veel te laag!

@PA9S:
De inschakelstroom van de trafo zelf (dus zonder de elco's) is minimaal als je inschakelt op de positieve of negatieve amplitude. Schakel je op de nuldoorgang, dan moet de flux in de kern twee keer zo hoog zijn in vergelijking tot normale bedrijfsomstandigheden, omdat de beginflux dan erg laag is. Aangezien dat niet lukt (kernverzadiging) krijg je bij een onbelaste trafo een hoge inschakelpiek.

Het schakelen op de nuldoorgang heeft alleen betrekking op de piekstroom door de diodes ten gevolge van het laden van de elco's.

Plaats reactie