...

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#2 Bericht door PE1PQX »

Die 100mV rimpel zal je tranceiver geen last van krijgen. Kun je gerust kopen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#3 Bericht door PA0LMD »

Gelukkig geen schakelende voeding ?

Bedenk wel het volgende :
Als een lineaire voeding defect raakt zal 9 van de 10 keer de uitgangsspanning oplopen naar zo'n 20 Volt, resultaat is dat je transceiver veel schade oploopt. Goedkope lineaire voedingen zijn nooit voorzien van een OVP ( Over Voltage Protection)

Als een schakelende voeding defect raakt zal 9 van de 10 keer de uitgangsspanning naar 0 Volt gaan, geen gevolgen dus.

Nog steeds geen schakelende voeding ??
Meten is (z)weten

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#4 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: netvoedingen...

#5 Bericht door fred101 »

Ik heb in 2007 de 40A versie hiervan gekocht. Ik heb een jaar of 4 terug een elco moeten vervangen. Verder doet het ding het gewoon.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: netvoedingen...

#6 Bericht door pe1hzg »

Charles schreef:Op zoek zijnde naar een geschikte netvoeding voor de transceiver kwam ik deze voeding tegen.
Ik heb wat ervaring met andere hi-q voedingen en de filtering daar was niet best. Heb je dan geen last van SMPS-hash, ik zou deze voeding zeker niet gebruiken zonder crowbar zoals Leo omschrijft want de kans dat het regelcircuit aan de haal gaat als er wat HF overwaait is niet denkbeeldig.

De 8230 schakelende voeding, die onder diverse namen (maar steeds dit type) verkocht wordt, heeft in mijn ervaring eigenlijk geen hash opgeleverd, noch thuis, noch portabel, JOTA enzovoort. Compact en licht, prima ding en kan een 100W HF-doos prima voeden dus in de praktijk is het de enige voeding die je nodig hebt.
En die dingen zijn heel degelijk, ik heb er eens een rol soldeertin mee doorgesmolten.

Als je je zorgen maakt over hash - denk eerst eens aan het gebruik van symetrische antennes zoals een gewone dipool in plaats van end-fed dingen enzo. Asymetrische antennes werken best, maar bedenk dat je het lichtnet zelf (en al dan niet een schakelende voeding) met vele volten stoorspanning in serie schakelt met het antennecircuit waar het om microvolten gaat. Met een symetrische antenne is het middelpunt, waar je de transceiver en de voeding aansluit, koud en ik verwacht dat dit een grotere invloed heeft als het verschil tussen een goede SMPS en een lineaire voeding.

Tenslotte: je zegt dat je transceiver maar max 4A trekt. Is dat een ding voor HF (waar een typisch doos 100W levert en met 20A uitkan) of een VHF/UHF ding? In het laatste geval is SMPS-hash nog een veel kleiner probleem.

Ik ben het daarom met Leo eens: overweeg een (goede) SMPS.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#7 Bericht door PE1PQX »

Charles schreef:PE1PQX: Je bedoelt dat ik een schoon zendsignaal heb zonder rotzooi in het audio?
De kans dat je daar 'last' van hebt is naar mijn beste weten nihil, maar ik weet dus niet welke tranceiver je gebruiken wilt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Theo

Re: netvoedingen...

#8 Bericht door Theo »

Charles schreef:P
En schakelende voedingen zijn tevens flinke stoorzenders en die wil je juist niet in huis halen.
Waar heb je deze wijsheid van?
En zijn dit ook feiten, oeps

Fabels geloven is zo gemakkelijk, maar kloppen ze ook in de praktijk, das je vraag, of zou moeten zijn.
Aannemen kan altijd nog, maar is mijn ervaring, dat je dan wordt uitgekleed tot en met :mrgreen:

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#9 Bericht door andre »

ik ben heel lang bang geweest om hier schakelende voedingen in de shack te brengen. Echter bij de laatste voedingsproblemen die ik hier heb gehad zoals omschreven door pa0lmd, ben ik overstag gegaan, en toch een Diamond GZV4000 neer gezet.
Nu meen ik dat Charles zijn antennetjes op een balkon voor de raam heeft staan, maar dan nog behoeft dat geen invloed te hebben. Als ik hier een porto aanzet, of mijn Icom R20 ontvanger, kan ik alles prima horen zonder gereutel van de Diamond voeding. Computers echter, tja, daar kunnen die twee dingen niet tegen hier in de shack.. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door andre op 29 sep 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: netvoedingen...

#10 Bericht door fred101 »

Als twee van mijn spectrum analysers uitgevoerd met schakelende voedingen nog signalen onder -130dBm zien zonder hun eigen voeding op te pikken dan kun je niet zeggen dat smps in het algemeen niet deugen. Ik heb ook een schakelende Delta labvoeding die is brandschoon is.
Ik heb zelf een meetzender gebouwd die 25 tot 2000MHz doet. De 24V rail die de Vtune maakt is een boost converter. Maar wel schoon.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#11 Bericht door PA0LMD »

Charles schreef:PE1PQX: Je bedoelt dat ik een schoon zendsignaal heb zonder rotzooi in het audio?

PA0LMD: Ik wil wel graag een storingvrije ontvangst hebben, in elk geval zonder storing afkomstig van eigen apparatuur :D
En schakelende voedingen zijn tevens flinke stoorzenders en die wil je juist niet in huis halen.

Charles,
Hoe weet je dat dit stoorzenders zijn ?
En vermoedelijk heb je al lang andere stoorzenders in huis gehaald..
Meten is (z)weten

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: netvoedingen...

#12 Bericht door Frankyboy »

Die voeding doet het ok, ik heb er hier ook eentje liggen als back-up, nooit problemen mee gehad.

En geschakelde voedingen gebruik ik normaal standaard :wink:

Bij mijn beide Icom's heb ik de PS-125(6) zitten, past er mooi bij, 25A en lekker klein, doen het uitstekend, nergens last van.
Zelfs eentje tweedehands overgenomen van een OM in Amerika, even de jumper omzetten en werken, ook lekker goedkoop, doen het al jaren.
(bij intensief gebruik komt alleen de fan af en toe aan, niet echt hinderlijk qua lawaai)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#13 Bericht door PA2OLD »

Ik heb een Maas SPA 8230 overigens ook onder de K-PO en waarschijnlijk nog andere merknamen te koop.
Vanwege de kleine afmetingen en gewicht, gebruik ik deze voeding op mijn weekend QTH en heb op HF geen stoorpulsen of extra ruis kunnen ontdekken en dat in vergelijk met een Diamond GSV3000.
Als ik wat vreemds hoorde waarvan ik dacht dat het van de SPA 8230, probeerde ik de GSV3000 (met uitgeschakelde 8230 natuurlijk) en dan bleef de ruis of storing bestaan.
Een collega amateur heeft zo'n 8230 op een spectrum analyzer bekeken, vooral in het HF gebied en hij vertelde dat hij geen problemen zag.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#14 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: netvoedingen...

#15 Bericht door pe1hzg »

Charles schreef:Er zitten geen metertjes op, maar heeft dat echt een zinvolle functie?
In het kort: nee, ik mis ze niet, je zet de voeding toch niet binnen bereik.

Geert Jan

Plaats reactie