Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#16 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pd0fsh
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:04

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#17 Bericht door pd0fsh »

met belangstelling gelezen. Heb ook zo'n voeding. Zit er ook ergens een zekering in dit compacte ding? En waar? voor dat ik hem helemaal uit elkaar sloop op zoek daarnaar? Hij doet het niet. Zelfs na de modificaties zoals een doorverbinding. Wil hem graag gaan gebruiken. Kan iemand deze vraag beantwoorden?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#18 Bericht door PA0FRI »

pd0fsh schreef: Zit er ook ergens een zekering in dit compacte ding? En waar?
Zekering
Bijlagen
dps-800gp a zekering.jpg
dps-800gp a zekering.jpg (20.65 KiB) 10575 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pd0fsh
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:04

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#19 Bericht door pd0fsh »

Ga nog een keer kijken daar, dacht dat het een ringkern was. Bedankt
Groet
Fred

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#20 Bericht door Hans PE1KWH »

Is het wel precies dezelfde als van Frits ? Een letter anders in het typenummer en het is een andere voeding met andere aansluitingen.
Er zijn er waar je 2 doorverbindingen moet maken.

Als de zekering kapot gaat in zo'n ding is er vrijwel altijd meer kapot.

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#21 Bericht door PA7ES »

Tijdens de jaarlijkse verkoping bij onze club kochten ik en pa1gn ook zo'n voeding voor een paar euro per stuk. Leek ons een leuk project voor de winter. In het verleden ook
veel gespeeld met de lichtere 47a variant van HP. Doch vond ik deze minder eenvoudig richting de 13 volt te krijgen als deze nieuwe. Modificatie middels de weerstand waar al over gesproken is werkte perfect. De voeding draait hier op 13,6 volt en voedt 2 vhf/uhf sets. Op de voedingslijnen enkele clambs gemonteerd dat was in mijn geval voldoende om storingen te onderdrukken. De lcd meter gaf meer problemen. Uiteindelijk is dat nu ook opgelost.

Toen de behuizing gemaakt met wat hulp van pa1gn. Ik heb er veel plezier van en past ook nog eens mooi in de shack.
Bijlagen
7.JPG
6.JPG
5.JPG
4.JPG
3.JPG
2.jpg
1.JPG
Laatst gewijzigd door PA7ES op 17 jan 2016, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#22 Bericht door PA7ES »

en de laatste foto's
Bijlagen
10.JPG
9.JPG
8.JPG
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#23 Bericht door PA0FRI »

PA7ES schreef:en de laatste foto's
Ziet er keurig uit, zal ongeveer hetzelfde doen. Ook met een netfilter. Ben benieuwd wat er precies gedaan is aan de LCD meter want hier is een vergelijkbaar Chinees product dat in een HF PA toch last heeft van RF instraling ondanks diverse ontkoppelingen en RFC's met ferriet pijpjes.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#24 Bericht door PA7ES »

Hier was het probleem juist andersom. De meter gaf een storingssignaal in de vorm van een sweep die telkens terug kwam. Op de spectrumscope van de set was hij telkens zichtbaar. Hier is het probleem met C°tjes en clambs verholpen.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

pb0aob
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2007, 07:49

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#25 Bericht door pb0aob »

Nou lekker...heb ik de weerstand erover gezet op 32 naar gnd en netjes op 13,6 volt. so far so good en met een ledje op de 12 v gaat het goed.
Maarrr nu hang ik er een dummy aan met 4,5 amp (belasting betaand uit oude autolampen) en poef geen spanning meer.....dus 4,5 amp was teveel belasting?
Na enige tijd alles uit gehad en weer aan nog niks. wel 5 en 3 v . Ventilatoren draaien wel... tja, wat gaat er dan fout? wie het weet mag het zeggen..hi...

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#26 Bericht door PA0FRI »

pb0aob schreef:Maarrr nu hang ik er een dummy aan met 4,5 amp (belasting betaand uit oude autolampen) en poef geen spanning meer.....dus 4,5 amp was teveel belasting?
De beginstroom van de nog koude lampen is te groot, als je een weerstand zou aansluiten gelijk aan de weerstand van opgewarmde lampen, dan zou het beter gaan. Overigens als je de lampen eerst aansluit en dan de voeding inschakelt, zal er niets aan de hand zijn. Bij een transceiver is er een voldoende stand-by (rx) stroom, zodat bij zenden de voeding niet afslaat.
De voedingen zijn onderhevig aan spreiding en bij mij met 2 × 4.5 Amp (koplampen) slaat de voeding niet af als de spanning iets lager ingesteld wordt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pb0aob
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2007, 07:49

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#27 Bericht door pb0aob »

Hi, ja dat weet ik van die startstroom maar dat zou je niet verwachten van zon zware voeding.
Ik heb overigens alles er weer af gehaald en op d e standaard spanning staan maar het ding start wel ventilatoren draaien maar de 12 v blijft nu (met alleen ledje als belasting) zwijgen en het groene ledje blijft uit.... das gek... zou ie nu stuk zijn... komt van de schroot , gaat naar de schroot...hi. denk ik..of iemand moet een idee hebben?

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#28 Bericht door Hans PE1KWH »

Deze voedingen zijn nagenoeg onverwoestbaar.

Ik heb een 1000 Watt versie die een BC191 van gloeistroom en de bijbehorende 12V Dynamotor moet voeden.
Die gaat bij het opstarten meestal door de knieën maar herstart dan en trekt dan wel de belasting.
Heb wel het relays van de dynamotor extern gevoed, als dat ook op deze voeding staat gaat hij klapperen.
Met een truukje wordt de voeding nu aangeschakeld als er stroom door het startrelays ( spoel ) gaat lopen.

Nou heb ik geen meetapparatuur voor deze belasting maar een startstroom van 100 Ampere zal wel voorkomen.

Ik heb hem wel op de normale 12,8 Volt staan, bij hogere uitgangsspanningen gaat het opstarten steeds moeizamer.
Op zich wel logisch, de voeding maakt met een primaire schakeling een secundaire kringspanning ergens net boven de normale uitgangsspanning.
Als je de uitgangsspanning hoger gaat maken dan is er minder reserve en komen de beveiligingen eerder in.

Blijven machtige voedingen voor amateurgebruik !

1 ding heb ik wel voor elkaar gekregen. Toen de voeding nieuw ( nou voor mij dan ) was gingen de ventilatoren rustig draaien tot je hem aan zette.
Nu gaan ze standaard vol aan, net of hij weet dat hij aan het werk moet.....

pa3aiw
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2014, 15:10
Roepletters: pa3aiw

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#29 Bericht door pa3aiw »

Ik heb vorige week deze voeding op marktplaats gekocht
Heb de aansluitingen gemaakt zoals bescgreven door pa0fri
Dat ging allemaal prima
De regeling werkte zoals beschreven
Heb em even getest met vol vermogen op mijn hf set
Bij 20 ampere gaf hij geen krimp
De spanning bleef keurig stabiel
Echter na 3 uur ontvangst stopte de voeding
Deze werdt nauwlijks warm op dat moment
Nu draaien alleen de ventilatoren nog, de led brand niet en heb geen spanning meer
Is dit een incident of zijn er meer die dit hebben meegemaakt?
Ik wiler best nog een kopen , maar als deze weer een paar uur draait begin ik er niet aan

Gr jan pa3aiw

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Computer voeding 12.15V/82A (DPS-800GB A)

#30 Bericht door PA0FRI »

pa3aiw schreef:Echter na 3 uur ontvangst stopte de voeding Nu draaien alleen de ventilatoren nog, de led brand niet en heb geen spanning meer Ik wiler best nog een kopen , maar als deze weer een paar uur draait begin ik er niet aan
Deze fout is mij nog niet gemeld, wel kreeg ik uit binnen en buitenland berichten dat er andere aansluitingen nodig zijn om ze aan te praat te krijgen. Maar PE1KWH meldde al in dit draadje dat een andere letter of cijfer in het typenummer betekent dat het niet over dezelfde voeding gaat.
Zonder schema is elke methode die experimenteel gevonden wordt om ze in werking te krijgen in feite een lapmiddel. Dat blijkt ook uit het afwijkende gedrag als de gelijkspanning omhoog gedraaid wordt. Diverse keren heb langdurig naar een schema op internet gezocht maar (nog) niet gevonden.
Eventuele storing kan verholpen worden of wordt minder als er over de uitgang 10 nF gezet wordt. Met nog 1000 µF erbij wordt voorkomen dat het uitschakelt als er plotseling een zware belasting wordt verwijderd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie