Ouwe meuk !

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Ouwe meuk !

#1 Bericht door PC1TK »

Geen zender maar heeft wel een FM ontvanger .. die niet goed raad weet met de overvolle 3 meter band .
In 2013 gekregen en gisteren afgemaakt . Bij behoorde draaitafel staat er niet bij , maar is er wel op aan gesloten .
In de 70iger jaren voor mij onbetaalbaar .
Afbeelding

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ouwe meuk !

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik heb de voorloper van jouw Sony tapedeck nog.

Gebruik ik nog steeds!
Sony Tapedeck.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Ouwe meuk !

#3 Bericht door PC1TK »

Mijn ( zilverkeurige) Sony is geen tape deck .Ik kreeg hem een paar jaar terug en wist eerst niet wat het was .
Het is een el-5 elcasset . Zit een cassette in die bijna zo groot is als een video band . En de tape is de zelfde als die van een bandrecorder . En draait ook met de zelfde snelheid . Zou voor dik 2000 gulden op de markt neer zijn gezet in de 70jaren en de cassettes kosten om en de nabij de 25 gulden . En dat werd dan ook heel snel zijn onder gang . Ik heb nog een aantal cassettes hagel nieuw in de verpakking .

Maar zo een cassette dek als die van jou is een voor beeld hoe mooi die ouwe meuk kan zijn !!

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Ouwe meuk !

#4 Bericht door PA1PDB »

Met de Elcaset van Sony beter dan het cassettebandje is het hetzelfde afgelopen als met het betere Philips 2000 videorecodersysteem in die tijd.

Ik heb ook de afwijking ouwe meuk te gebruiken zowel op audio als op HAM gebied.

In de Shack gebruik ik dagelijks een Sony set uit ca. 1978,
In de keuken staat dagelijks een BasF mini setje uit 1980 te ronken,
In de woonkamer tuft nu as we speak een Marantz MR230 uit 1980 :D

Al deze drie setjes klinken in mijn oren beter dan een dure 7.1 receiver die als beste uit de test kwam en nu staat te verstoffen. Gerbuik hem enkel als decoder voor de blueray speler.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (23.74 KiB) 8872 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (31.15 KiB) 8872 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (16.19 KiB) 8872 keer bekeken
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Ouwe meuk !

#5 Bericht door PE0AGO »

Nederlands fabrikaat in de woonkamer, Philips 22RH790 van 1969 speelt als een tierelier.
Bijlagen
Philips 22RH790.jpg

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Ouwe meuk !

#6 Bericht door PC1TK »

Heb zelf ook nog zo een Hollandse ouwe .. erf stukje van mijn Oma .
Aan deze radio heb ik eigenlijk 3 hobby's te danken .
Het mooiste is ook eigenlijk niet de radio zelf maar de herinneringen die aan deze radio vast zitten .
Ding was destijds schrikbarend duur .. maar oma wist precies wat ze wou hebben .
Haar leven was een aan een schakelingen van afscheidnemend !Maar deze radio stond tot het einde naast haar .
97.5 Radio noord . Ding heeft laatste jaren van Oma's leven 24x7 aan gestaan . Als ze op bed ging deed ze het volume gewoon zacht .
Want ze kreeg hem niet meer aan , knopjes worden ook steeds kleiner mien jong . Of je oma word ouder this een van de twee .


Afbeelding

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Ouwe meuk!

#7 Bericht door PE9ZZ »

Een Akai AT-2450 die geen raad weet met de huidige 3 meterband? Dan is-ie stuk. Heb een AT-2400 staan, z'n iets goedkopere broertje, en die speelt als een jonge god. Viervoudige afstem-C met MOSFET, veel beter krijg je niet voor je FM front end.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Ouwe meuk !

#8 Bericht door PC1TK »

Ontvangen doet genoeg .. Teveel eigenlijk .
Je hoeft maar effen naar de afstemknop kijken en hij ontvangt al een andere zender .
Het zijn niet alleen de Nederlandse zenders maar ook de Duitse zenders . Zo vlak naast elkaar ..
En dan zijn de Duitse zenders hier ook nog eens sterker als de Nederlandse .
Op mijn oude transistor radio is het niet anders .

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Ouwe meuk !

#9 Bericht door PA1PDB »

PD1JSK schreef:Je hoeft maar effen naar de afstemknop kijken en hij ontvangt al een andere zender .
Zal dit niet komen door de AFC (Automatic Frequency Control) ?
Bij mijn tuners kun je dit uitzetten. Kun je prima afstemmen.
In de handleiding van de Sony staat ook dat je moet afstemmen zonder AFC daarna pas aanzetten. :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Ouwe meuk !

#10 Bericht door PC1TK »

PA1PDB schreef:
PD1JSK schreef:Je hoeft maar effen naar de afstemknop kijken en hij ontvangt al een andere zender .
Zal dit niet komen door de AFC (Automatic Frequency Control) ?
Bij mijn tuners kun je dit uitzetten. Kun je prima afstemmen.
In de handleiding van de Sony staat ook dat je moet afstemmen zonder AFC daarna pas aanzetten. :D
Ik zet hem dan van FM auto af op Mono .. dat zoekt wel makkelijker ja .
Maar de Nederlandse zenders zijn ook gewoon weg te zwak . Lokale zender BV pakt die der zo uit .
Duitse zenders drukken signaalmeter in de hoek . Nederlandse komen vaak nog niet halve wege .
Ik heb nog wat materiaal liggen voor een eenvoudig halve golf antenne . Hoop dat daar mee de Hollandse sterk genoeg worden om ze makkelijker te selecteren .

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ouwe meuk !

#11 Bericht door pa0ejh »

Als ik me niet vergis, zijn de Nederlandse FM zenders Vertikaal gepolariseerd....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Ouwe meuk !

#12 Bericht door PE0AGO »

Je vergist je niet.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ouwe meuk !

#13 Bericht door PE2AAB »

pa0ejh schreef:Als ik me niet vergis, zijn de Nederlandse FM zenders Vertikaal gepolariseerd....
Grotendeels. Er zijn ook enkele circulair gepolariseerde stations. en een verdwaalde horizontale zender.

dC staat voor Directional Circulair
http://radio-tv-nederland.nl/876-1048mhz.html
http://radio-tv-nederland.nl/1049-1079mhz.html

Voorbeeld: Radio538 op toren Goes:
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Ouwe meuk !

#14 Bericht door PE0AGO »

Hoogersmilde alle FM verticaal ................ http://fmtvdx.eu/zendmast/smilde/herste ... n_211.html
Bijlagen
volkerwessels_telecom_004.jpg

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Ouwe meuk !

#15 Bericht door PC1TK »

Eind 80 of begon 90 jaren heb ik een voorlichtingsavond bijgewoond van de importeur . Der waren allerlei nieuwe ontwikkelingen voor de auto radio zo als RDS PTY en TA . Erg leuk allemaal , maar Nederland kende te veel blinde of dode hoeken . De oplossing zou zijn verticale polarisatie maar dat betekende ook meer vermogen . En dat is dan ook in die tijd althans hier in het noorden uit gevoerd . Wat een positieve impuls gaf in de verkoop van de luxere auto radio . En ik weet eigenlijk niet anders dat verticaal de standaard norm is geworden toen .

We werden maandelijks op de hoogte gehouden door de vertegenwoordiger . Het was nog een heel verhaal om vermogen wat op gevoerd te krijgen . Want de buma stemra was bang dat te veel Duitse huishoudens de Nederlandse zenders konden ontvangen . En der zou een internationale afspraak zijn over de signaal strekte van zenders in en om de grensstreek . Die Nederland dan weer (te) keurig na leeft . En derhalve zouden de huidige NPO zenders nog steeds wat te zwak aanwezig zijn .

Maar ik ben al heel lang niet meer werkzaam in deze wereld ...
Der kan dus van alles en nog wat verandert zijn . Behalve dan het matige ontvangst hier en daar van de Radio . Naast het HUIS bv is NPO 2 in de auto niet te ontvangen . Voor het huis weer 100% 10 meter veder is het weer knudde en dan is het weer 100% . NPO3 .... moet ik handmatig in voeren . De automatische zender loop pakt hem niet . Te zwak .

Plaats reactie