voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#1 Bericht door pa3mi »

Heb hier nog een voeding staan, het merk/type is HPS KNT-1000, deze geeft 13,8V en 10-12 Ampere.

Mijn bedoeling is om een set te kopen, Ben er nog niet over uit of dit nou nieuw of tweedehands gaat worden, maar als ik deze bijvoorbeeld voor een Kenwood TS-140s, Yaesu FT-450d of Yaesu ft-991 wil gebruiken, heb ik hier dan genoeg aan?
Of is het verstandiger om dan direct ook een andere bijpassende voeding te kopen? Of gewoon eerst proberen of dit gaat werken. De voeding is al een oudje, denk dat ik hem al wel 21 jaar heb en heb deze zelf ook toen al tweedehands gekocht.

Ik zie verschillende merken en verschillende prijsklasse's. Vaak denk ik bij te goedkoop, zal wel duurkoop zijn. Of zit ik er naast.

Kom merken tegen zoals KPO (KPS-30SW), Radiocomm PS-50SWIII en Alinco (DM-330).
KPO en Radiocomm zeggen mij niet zo heel veel. Maar Alinco is wel bekend.

Wat is van bovenstaande nou goed en waar moet ik absoluut van af blijven. Heb bovenstaande geselecteerd omdat de eerste 2 beide rond de 100 euro zijn en de alinco al wat duurder is, ronde de 140 euro. Vooral van die radiocom zijn de Ampere's veel te veel, die heb ik absoluut niet nodig, zelfs aan 30 Ampere kom ik niet aan met de 25 Watt, maar heb gewoon deze keuze gemaakt wat prijs aan betreft.

De set wordt natuurlijk afgeregeld op 25 watt.

Merk dat ik teveel zie en zie even door de bomen het bos niet meer, of door de antennes de transceivers en voedingen niet meer. Te veel mooie apparaten te koop, dat het nog moeilijk wordt om echte keuze's te gaan maken. Dacht dat het wel makkelijker zal gaan. Maar koop pas een set als alles rond is, dus heb nog wel even tijd om verder te twijfelen. :? :wink: :lol: :mrgreen:
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#2 Bericht door PA3DAT »

Wellicht dat de oudere voeding bij een HF-set met 25W output wel voldoende is. Bij 100W vragen de
meeste transceivers tegenwoordig 22A. Voor de toekomst zou ik gaan voor een voordelige 25 of 30A
voeding. Enkele vrienden van me gebruiken kleine, geschakelde voedingen van minder dan € 100 en
zijn daar zeer tevreden over.

Bijvoorbeeld deze: http://www.hamshop.nl/mp-8230.html

Je huidige voeding zou ik in ieder geval houden, voor erbij. In de verkoop levert ie toch weinig op, zie
hier: http://www.ebay.de/itm/Trafo-Netzteil-N ... 3f48fd1dc2
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 18 mar 2015, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#3 Bericht door pa3dsc »

HPS KNT-1000 lijkt me een conventionele voeding,
Zou ik mooi aan houden.
bij 10 amp en 14 volt kan er 140 Watt worden gevoed.
Een transceiver met een rendement van 50% betekent dus 70 Watt
De HPS KNT-1000 is dus prima geschikt om een 25 Watt transceiver te voeden.

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#4 Bericht door pa3mi »

Bedankt voor de gedeelde link en de antwoorden op mijn vraag. Duidelijk! Over een paar weken als ik een set heb en de antenne heb staan, ga ik het eerst testen of het goed gaat werken met de huidige voeding. Ondervind ik problemen, dan komt er gewoon een nieuwe. De voeding van de link lijkt me wel wat, goede reviews en goed gefilterd, als ik alles zo door lees, hoeft het helemaal niet duur te zijn. Kan ik weer iets meer besteden aan de antenne en HF-set, antennes, swr meter, kabel en eventueel een goede microfoon.



Bedankt voor het meedenken! :!:
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#5 Bericht door PA0RAB »

De een heeft het liefst klef witbrood en de ander een stevige boeren mik.
De dietiste zou zeggen denk aan de voedingsstoffen.
Er is in het wereldje van de amateurvoedingen ook het een en ander aan de hand
We kennen de trafovoedingen en de geschakelde. En er zullen vast ook tussenvormen bestaan.
Het belangrijkste is de opmerking van de dietiste. "zit er voldoende voedingsstof in?"
Een set ontvanger zender vraagt nu eenmaal energie om het signaal in je oor te wurmen of wereldwijd bekend te maken.
En Niets voor niets .De set houdt ook wat voor zichzelf.
M.a.w. Je voeding zal meer moeten leveren dan de zender of set vraagt of afgeeft
Alloys merkte al op dat een standaard set al iets van 22 Amp. vraagt bij 13,8 V Dus al iets van 300 watt
Neem aan dat Alloys de 150 Watters bedoelt De 100 watters vragen doorgaans iets van16a 17 amp.
dus iets van 225 watt. Je merkt dat het overall rendement iets minder is dan 50%.
Geeft je zender iets van 25 watt , dient de voeding iets van 60 watt te moeten kunnen afgeven . Wat meer is niet erg ,wordt de handel ook niet te heet.
Of dit nu geleverd wordt met een trafo voeding of schakelende voeding maakt niet uit Hoewel....
Wat uitmaakt is de maximum beveiliging.
Is er een maximum spanningsbeveiliging. Er zijn sets die het echt niet prettig vinden wanneer er gevoed wordt met 15 volt i.p.v. de 13,8 standaard ( heeft iets te maken met elco's in de voedingslijnen en de toleranties) Dus bij 14,5 waarschuwing en 14,6v uit
Hetzelfde met de te leveren stroom .Er kunnen situaties optreden dat bijv. door extra warmte en/of warmte afvoer de stroom oploopt en/of op hol slaat . Weg dure set. Dan liever een zekering van een eurootje kapoet.
Zitten dergelijke beveiligingen in de voeding en hoe is hun werking? Spanning verlagend om de maximum stroom. Hard de spanning omlaag i.g.v. maximum overschrijding?
Ander mee te nemen punt.
Wordt de voeding ook gebruikt voor andere zaken dan alleen de set.
Hangen er hulpschakelingen aan .
Knutsels e.d Vaak heb je geen idee wat het vraagt .En alles bij elkaar is het snel wat watts
Voedingen los van elkaar kan storingen voorkomen en zeker stroom verassingen.
Sommige schakelende voedingen kunnen bij het bereiken van hun max stroom de hinderlijke eigenschap hebben de schakelfrequentie matig te onderdrukken. Er zit een piep op de voedingsspanning.
Een buffer accu of dikke vette elco verhelpt het.
Maar het lekkere lichte van een schakelende voeding ben je kwijt
73 de Ruud PA0RAB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#6 Bericht door PA1ZP »

Dag Michel

Ik heb hier een KNT1000 en een KNT 600 en een KNT3000 ( 10A, 6A, 30A) allen zijn ouder als 20 jaar.
Nog nooit iets kapot aan gehad.

En voor een Hf set is de 10A KNT die jij hebt net genoeg om 25 watt mee te werken.
ikzelf gebruik uit veiligheids overwegingen een MP8230 zo een goedkope schakelende voeding want ondanks dat ik zeer goede ervaringen heb met de KNT voedingen weet ik dat als er defecten optreden waarschijnlijk 25 Volt op de set komt te staan, daar kan die niet tegen.
Deze schakelende voedingen zijn beter beveiligd de KNT serie is helemaal niet beveiligd voor overspanning.

Dat maakt voor de oude 2 meters set die er nu aan hangt niks uit ik had al lang niet meer verwacht dat het ding het nog zou doen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: voeding her te gebruiken of gewoon een nieuwe kopen?

#7 Bericht door pa3mi »

Na dit alles te lezen, heb ik toch besloten om het gewoon gelijk goed te doen, gewoon een betere voeding erbij te kopen. Het zekere voor het onzekere.

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg en ook voor de goede tips! Ben eruit nu! Wat voeding aan betreft! :mrgreen:
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Plaats reactie