Zoek bekabeling voor vliegtuig

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#16 Bericht door PE2AAB »

PA3BAS schreef:Mag dat zomaar? Zelf sleutelen aan een vliegtuig? Of is het een heel groot modelvliegtuig....


Oh...bedoel ik niet vervelend hoor, vroeg het me gewoon af. Je mag tenslotte ook niet zomaar een de elektra of het gas gaan zitten knutselen. Ja, mag wel, maar dan moet dat gekeurd worden volgens mij.
:-)

Hihi. Ik had die vraag eigenlijk wel verwacht.

Ik kan dat verduidelijken. Een vliegtuig valt onder strenge regelgeving betreft onderhoud. Na 40u moet een inspectie worden uitgevoerd door gecertificeerd personeel, bekend met een type vliegtuig.
In dit geval betreft het een 'experimental' ofwel een kit plane. Wie weet daar nu beter de ins en outs van als de bouwer zelf? Die mogen dus zelf het onderhoud en reparaties verrichten. Dat is dus nu wat we doen. Bekabeling vervangen, licht vervangen voor LED, radio vervangen, nieuwe gaskabels, nieuw remsysteem, nieuw koelsysteem enz. Een flinke update dus.

Google maar eens op kit plane. Of specifiek dit type; een Ultravia Pelican. Klik HIER voor een foto

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#17 Bericht door PE9H »

Rick, je hebt gewoon een vliegtuig in je schuur staan :shock:
Blij dat je het niet met een chinees iphone-kloon kabeltje gefixed hebt...
Lijkt me ook een erg mooie (dure) hobby.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#18 Bericht door PA3BAS »

Handig zo'n werkbank...ehhh vleugel. Cool om je eigen vliegtuig in elkaar te knutselen. Maak je nu wat meer ruimte voor een amateurradio? Als je dat vliegtuig zelf maakt moet je toch ook een mooie set kunnen inbouwen. Zitten toch al veel knopjes in...;-)

Dank voor het antwoord trouwens!
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#19 Bericht door PE2AAB »

PD9H schreef:Rick, je hebt gewoon een vliegtuig in je schuur staan :shock:
Blij dat je het niet met een chinees iphone-kloon kabeltje gefixed hebt...
Lijkt me ook een erg mooie (dure) hobby.
Niet mijn vliegtuig maar van mijn oom. Maar inderdaad moeten dit soort dingen goed worden aangesloten. ik ben goed met solderen dus we zijn samen al heel wat uurtjes aan het hobbyen geweest ;-)
De onderhoudskosten kunnen aanzienlijk gedrukt worden door dit zelf uit te voeren wat dus mag met een 'experimental'.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 05 feb 2015, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#20 Bericht door PE2AAB »

PA3BAS schreef:Handig zo'n werkbank...ehhh vleugel. Cool om je eigen vliegtuig in elkaar te knutselen. Maak je nu wat meer ruimte voor een amateurradio? Als je dat vliegtuig zelf maakt moet je toch ook een mooie set kunnen inbouwen. Zitten toch al veel knopjes in...;-)

Dank voor het antwoord trouwens!
Ik neem wel regelmatig een porto mee aan boord. Een amateurradio in het dashboard lijkt me niet zo'n sterk plan ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#21 Bericht door PE9H »

PE2AAB schreef:Een amateurradio in het dashboard lijkt me niet zo'n sterk plan ;-)
Nah, zou niet weten waarom niet.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#22 Bericht door PE2AAB »

PD9H schreef:
PE2AAB schreef:Een amateurradio in het dashboard lijkt me niet zo'n sterk plan ;-)
Nah, zou niet weten waarom niet.
Afleiding in de cockpit is nog altijd veelvoorkomende oorzaak van ongelukken. Beter van niet. Maar als passagier kun je wel wat radio doen. In Amerika heb ik gehoord van chrashes doordat de PIC met zijn telefoon aan het spelen was.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#23 Bericht door PE9H »

Ja, dat was gisteren nog in het nieuws:
http://www.nu.nl/internet/3985823/selfi ... geluk.html
Dan maar niet doen inderdaad...
Anders ga ik wel een keertje mee met mn porto, ok? :lol:
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#24 Bericht door bubbe »

Maar mooi vliegtuig eigenlijk was dit zo'n zelfbouw kit of gewoon een tweede hands . Maar wat het draad betreft heb je al eens bij conrad.nl gekeken of mij een machine fabriek daar moeten ook vaak meerdere draad's kabels in .
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#25 Bericht door PE2AAB »

bubbe schreef:Maar mooi vliegtuig eigenlijk was dit zo'n zelfbouw kit of gewoon een tweede hands . Maar wat het draad betreft heb je al eens bij conrad.nl gekeken of mij een machine fabriek daar moeten ook vaak meerdere draad's kabels in .
Het vliegtuig is een kit en de bouw ervan heeft 4 jaar in beslag genomen. Begonnen met het staartvlak, de vleugels en toen de romp met landingsgestel. Als laatste het motor compartiment.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#26 Bericht door bubbe »

Poe poe respect wat een geduld moet je dan hebben. Is denk ik niets voor mij heb ooit is een andere type motor in mijn auto gebouwd met bekabeling voor computer en elektroniche gaspedaal en dat was mij al heel wat werk .
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#27 Bericht door PE2AAB »

Ik weet niet of er nog interesse is voor het vervolg van dit project? Ik heb nog wat foto's
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#28 Bericht door PE9H »

Zeker, laat maar zien!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#29 Bericht door PE2AAB »

:-)

Nou bij deze dan

De romp wordt de garage uit geduwd. Was nog even een klusje want het landingsgestel was wat breder dan de garagedeur. Even winkelen maar uiteindelijk stond de kist buiten (hij is er ook in gekomen nietwaar? ;-)).
tn_IMG_9267.JPG
Nu was het tijd voor terug plaatsen van het kielvlak en het stabilo (respectievelijk het verticale en horizontale staartstuk). Dit kon pas buiten vanwege diezelfde garagedeur ;-) tevens heb ik de connectoren aan de bekabeling voor de trimmotoren gesoldeerd zodat deze los kunnen bij eventuele demontage. Hiervoor heb ik dus ook de bekabeling gebruikt zoals benoemd in dit topic. Met mijn good old Weller bout alles netjes gesoldeerd.
tn_IMG_9269.JPG
En toen was het geheel gemonteerd.
tn_IMG_9278.JPG
Met een speciale trailer hebben we vervolgens het toestel naar de luchthaven gebracht om de de vleugels in de hangar weer terug op de romp te plaatsen.
tn_IMG_9280.JPG
De vleugels hebben we voor het gemak los getransporteerd. De aanhanger zat al flink vol.
tn_IMG_9298.JPG
Toen de zaak compleet in de hangar stond kon de 'hereniging' beginnen. Eerst één vleugel.
tn_IMG_9303.JPG
En toen de tweede.
tn_IMG_9307.JPG
Veel werk, bloed zweet en tranen en natuurlijk een stevige uitsmijter verder gaan we nog wat zaken afwerken om binnenkort de lucht in te kunnen! Nu al zin an ;-) Het mooie weer is onderweg.

Registratienummers en kentekens even geblurred. Maakt voor de functie van de foto's niets uit lijkt me.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Zoek 5 aderige signaalkabel

#30 Bericht door PE9H »

Mooie foto's en een mooi project.
Binnenkort nog even de actiefoto's?
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Plaats reactie