Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker?

#1 Bericht door PE1KEL »

Mede amateurs.

Misschien is de vraagstelling in het vakje 'onderwerp' wel heel simpel te beantwoorden.
Ik kan op internet nergens vinden of er een reden is om een van de 2 types verzwakker verplicht te moeten toepassen.
Ik wil mbv een draaischakelaar en 2 moedercontacten een 5-tal standen maken met elke keer 10dB meer verzwakking, dat is natuurlijk goed te realiseren.
Maar wie kan op mijn vraag het (simpele) antwoord geven?

Adriaan.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker

#2 Bericht door PA0LMD »

Het maakt op zich niet uit, kies de uitvoering o.b.v. de weerstandswaardes die je nodig hebt voor een bepaalde demping.
Soms zijn het in de ene configuratie onhandige waardes en in de andere prima te realiseren.
Mijn ervaring is dat pi meestal bruikbare waardes oplevert.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker

#3 Bericht door PA1Bj »

Bij een verzwakking van meer dan 8 Db heeft een T-versie altijd lagere weerstanden dan 50 ohm.

Bij een pi-verzwakker zijn dan de de R's juist allemaal hoger dan 50 ohm.
Dus hangt er vanaf welke waardes je het beste uitkomt.
http://members.home.nl/mvanwesten/nl_atten.html

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker

#4 Bericht door PA1Bj »

Nadeel van een T-filter kun je stellen dat er altijd meer zelfinductie in het doorgaande circuit zit.
( aansluitdraden van de weerstanden). Er staan altijd 2 R's in serie. Bij een pi-filter is dat er maar één.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker

#5 Bericht door PE9ZZ »

Groot voordeel van PI configuratie is dat zeker bij hogere verzwakkingen (>20 dB) de in-en uitgangsweerstanden 50 ohm kunnen zijn zonder al te grote afwijkingen. Bijvoorbeeld een dummy load is zo makkelijk uit te breiden met een 30 dB verzwakker.

Tjerk, 9ZZ

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wanneer gebruik je een Pi-verzwakker of een T-verzwakker

#6 Bericht door pe1hzg »

In aanvulling op bovenstaande berichten:
Ik zou nog eens goed nadenken of je echt een draaischakelaar gebruiken wilt, het risico van overspraak is erg groot bij 50dB, natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de frequentie.

Mijn advies zou zijn om losse schakelaars te gebruiken waarmee je een verzwakkernetwerk inschakelt of overbrugt. Denk daarbij aan dubbelpolige omschakelaars en stappen van 1-2-3-6 en een aantal trappen die 10dB doen, niet meer. Dat werkt redelijk t/m 2m, niet hoger.

Een 30dB-pad is dan te maken door drie 10dB-secties in te schakelen.

Het maken van een goede verzwakker voor, zeg, 20dB of meer is erg lastig. Je krijgt allerlei inductie- en overspraakproblemen.
Ik heb zo'n ding gemaakt voor de gelijkstroombanden (automagische inschakeling van een lawaaierige ventilator op een dummy-load) en laten we 't er maar op houden dat dit geen succes was, en dan was dit zoals gezegd voor gelijkstroom.

Geert Jan

Plaats reactie