Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

#1 Bericht door pa3cvi »

Hi forumleden,

Voorop gesteld, ik heb wel enige kennis van electronica, maar begrijp iets niet uit het volgende schema dat ik heb bijgevoegd. Ik heb een groot deel weggehaald, omdat deze allemaal op hetzelfde neer komen.

Voor je zie je een tweetal Inverters, m.n. de 74HC04N en een op 12v werkende Inverter ULN2803.
Het relais is van Meder waarvan je het schakelschema rechts ziet.

Hoe zou het moeten werken:
In de begin situatie is het zo dat op de ingang van IC3D geen spanning staat, dus op de uitgang ge-inverteert naar +12V, vervolgens op de uitgang van IC4 wordt dat +5V.
Op punt 2 van de relais staat nu +12V, evenzo op punt 6. Over het relaisspoeltje staat dan 0V. M.a.w. Het relais wordt niet bekrachtigd.

Wordt Band 4 aan aarde gelegd, dan verandert de situatie aan het relaisspoeltje zodanig, dat op punt 6 de spanning 0 Volt wordt. Het relais zou dan moeten aanslaan.
Helaas, hi, doet hij dat niet.

Ik ben natuurlijk aan het meten geslagen waar dat aan ligt, maar daar ben ik niet helemaal uitgekomen.

Wat meet ik aan het relais:
Band 3 ingang niet aan GND:
Spanning op beide punten 2 en 6 zijn 12,76 V (voedingsspanning)
Spanning over de spoel: 0V. (logisch natuurlijk).

Band 3 wel aan GND:
Spanning punt 2 naar GND 12,76V
Spanning op punt 6 naar GND: 0.77V
Spanning over de spoel:11,98V

Hieruit kan ik niet opmaken waarom het relais niet schakeld.
Meet ik van punt 6 naar GND de weerstand, dan is deze oneindig.

Eigenlijk zou dit punt toch naar GND toch 0 Ohm moeten zijn om het relais te activeren?
Omdat ik onvoldoende kennis van het inwendige van een converter heb vermoed ik dat die 0.77V een diode spanning is, maar dat kan ik mis hebben.

Concreet:
werkt het relais niet om dat ik geen verbinding direct naar aarde meet?
of doe ik iets anders dom?

73, Cees, PA3CVI
Bijlagen
Inverter.jpg

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

#2 Bericht door EA5JEX »

Ik snap je nummering niet helemaal.

Het uln ic is volgens mij geen inverter, maar een buffer (darlington) om het vermogen van het relais te kunnen schakelen.

http://freedatasheets.com/downloads/ULN ... N2805A.pdf

De 74hc04 is wel een inverter, dus 0 op punt 9 is + op punt 8 en omgekeerd.
(maximaal 7 volt voedingsspanning).http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC_HCT04.pdf

Dan is pen 4 van uln2803 en pen 15 dus gelijk (minimaal 3 volt input) dus 5 volt in is 5 volt uit.

Het relais van Meder lijkt me 12 volt, dus kan dat het probleem zijn?

Wat meet je tussen pen 15 en plus 12 volt?

Het relais wordt namelijk tussen 12 volt en pen 15 geschakeld en niet tussen pen 15 en aarde.

Kees

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

#3 Bericht door PA0LMD »

Als je pin 15 van de ULN aan aarde legt schakelen de relais wel in neem ik aan ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

De ingang van de 74hc04 wordt met een pull-up op 5 v gehouden tot de ingang band3 naar gnd wordt getrokken.
De 74HC04 heeft wel 5V voeding nodig ( 0V op 7, 5V op 14, staat niet in je schema ).

De ULN2803 is een darlington transistor array en inverteert dus wel.
De 03 staat voor een 5V ingangs versie.
Met 5V op de ingang gaat de transistor geleiden en trekt het relays aan.

In rust is dus de ingang van de 04 5V, de uitgang 0V en de uitgang van de ULN2803 12V.
Bij band3 aan gnd wordt de ingang van de 04 laag, de uitgang 5V en de uitgang van de ULN2803 0V en is het relays aangetrokken.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

#5 Bericht door pa3cvi »

Ik ben eruit,
wat is namelijk het geval bij dit soort schakelrelais e.v.a. soortgelijke relais.

Het kontakt vindt n.l. plaats tussen pin7 en pin 1 bij niet bekrachtigde spoel en tussen 7 en 14 bij een bekrachtigde spoel.
Ik werd op het verkeerde been gezet door te denken dat er tussen 1 en 14 geschakeld werd, dat is dus niet het geval.

Daarbij wist ik toen ook niet dat dergelijke DIP relais (voor mijn wat oudere oren althans) de reedrelais onhoorbaar schakelen.

Tot zover mijn ervaringen.

bedankt voor alle reacties.

73 Cees (PA3CVI)

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over Inverters i.c.m. Relais.

#6 Bericht door PA0LMD »

Dat klopt natuurlijk helemaal : het is gebruikelijk om contacten van schakelaars en relais in hun ruststand te tekenen.
Meten is (z)weten

Plaats reactie