Condensator of elko?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE5SA
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 20:21
Roepletters: PE5SA

Condensator of elko?

#1 Bericht door PE5SA »

Ik ben een Kenwood R600 aan het renoveren en vroeg mij het volgende af:
Ter ontkoppeling van diverse voedingsspanningen zit deze ontvanger vol met elko's van 1uF. In de jaren 80 had je misschien niet anders maar tegenwoordig heb je ook condensatoren (dus geen elko's) van 1uF. Kan ik de elko's van 1 uF vervangen door condensatoren van 1uF? Of moeten het perse elko's zijn? :?:
Een wijs man plast niet tegen de wind in..

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Condensator of elko?

#2 Bericht door Bert_1 »

PE5SA schreef:Ik ben een Kenwood R600 aan het renoveren en vroeg mij het volgende af:
Ter ontkoppeling van diverse voedingsspanningen zit deze ontvanger vol met elko's van 1uF. In de jaren 80 had je misschien niet anders maar tegenwoordig heb je ook condensatoren (dus geen elko's) van 1uF. Kan ik de elko's van 1 uF vervangen door condensatoren van 1uF? Of moeten het perse elko's zijn? :?:
Beide kunnen maar elko's lijken me goedkoper.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PE5SA
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 20:21
Roepletters: PE5SA

Re: Condensator of elko?

#3 Bericht door PE5SA »

Bedankt voor de snelle reactie! :D De condensatoren zijn veel goedkoper dan elko's :roll: Dus we gaan de boel uitruilen :mrgreen:
Een wijs man plast niet tegen de wind in..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Condensator of elko?

#4 Bericht door PA3DJS »

In principe kan dat. Kijk wel even naar de specs van de condensatoren die je gaat gebruiken.

Goedkope types hebben vaak een sterke spanningsafhankelijke capaciteit waardoor je weleens flink minder capaciteit kunt hebben dan je denkt. Als je geen zin/tijd hebt om je er in te verdiepen, neem dan condensatoren met X7R of X5R dielctricum (geen Z5U of Y5V).

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
PE5SA
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 20:21
Roepletters: PE5SA

Re: Condensator of elko?

#5 Bericht door PE5SA »

Ik heb een hele zak vol met van die gele druppel condensatoren. Het was even zoeken naar de specs maar het zijn 1UF 50V X7R High Frequency Radial Multilayer Ceramic Capacitors. Dus waarschijnlijk wel de goeie :D
Een wijs man plast niet tegen de wind in..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Condensator of elko?

#6 Bericht door PA3DJS »

PE5SA schreef:Ik heb een hele zak vol met van die gele druppel condensatoren. Het was even zoeken naar de specs maar het zijn 1UF 50V X7R High Frequency Radial Multilayer Ceramic Capacitors. Dus waarschijnlijk wel de goeie :D
Dat is mooi, die zijn echt strak qua ESR en zo, en gaan jaaaaaaren mee. Oh ha, je hoeft nu ook niet meer op de polariteit te letten.

Overigens, als je niets had kunnen vinden, dan denk ik bij gele druppels meer aan tantaalelco's.

Veel succes met het vervangen.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Condensator of elko?

#7 Bericht door PE9ZZ »

PA3DJS schreef:Overigens, als je niets had kunnen vinden, dan denk ik bij gele druppels meer aan tantaalelco's
Het zijn waarschijnlijk iets rechthoekige druppels. Ik heb ze ook. Tantaal-C's in een laagimpendante omgeving hebben nog weleens de neiging om te ontploffen...

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie