Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#1 Bericht door pc1mb »

Laatst heb ik een poging gedaan een Philips flatscreen (m'n slaapkamertv) te repareren.
Een deel van het beeld valt weg zolang ie koud is, na een kwartier tot halfuur 'warmdraaien' doet-ie het meestal weer goed.

Dat ligt aan een van de folie flatcables tussen een printplaat en het panel zelf. Deze zit vast op de printplaat (hoe eigenlijk? Is dat verlijmd, versmolten?)

Foto (klik=groot) - het gaat dus om de bovenkant van die kabeltje, waar ie op de printplaat geplakt (?) zit:
Afbeelding

Ik heb 'm verzopen in de contactspray en (volgens tips die ik online vond) een paar keer geaaid met een soldeerbout op 200 graden. Redelijk voorzichtig, het plastic is niet gesmolten ofzo, maar zou er smeltlijm onder zitten dan die waarschijnlijk wel.

Dat hielp... even. Eigenlijk alleen de eerste keer deed-ie het meteen helemaal goed, daarna kwam het probleem langzaam maar zeker terug.

Voordat ik nu wat agressiever te werk ga met de soldeerbout... heeft iemand tips hoe je dit het beste kan repareren?
Laatst gewijzigd door pc1mb op 27 jul 2014, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#2 Bericht door PA3BAS »

Is het niet een connector waar de flatcable inschuift? Die kan je losmaken en met wat alcohol oud schoonmaken. Dan weer voorzichtig terugschuiven. Zo heb ik wel toetsenborden in laptops gezien...
.... But will it blend?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#3 Bericht door pc1mb »

Nee, het is echt geen afkoppelbare connector, was het maar waar. Ik ken die inderdaad ook, van laptop toetsenborden en nog veel meer.
Kun je ook op de foto zien, ik heb de tekst iets aangepast zodat duidelijker is wat ik bedoel. Het printje zit zo dus "vast" aan het panel.

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#4 Bericht door pe2cvf »

Bij mijn vorige werkgever repareerden wij ook van deze display aansluitingen.
We hadden daar van 3M warmtegeleidend tape wat er overheen geplakt werd, daarna met een hoefijzervormige tip de soldeerbout er voorzichtig maar wel met enige druk overheen wrijven.

Succesrate ong 75%.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#5 Bericht door pc1mb »

Oke, ik was dus wel op de goede weg... alleen die warmtegeleidende tape is zo te zien best moeilijk aan te komen. Anders maar zonder tape proberen...steeds ietsje warmer tot het opgelost is of de boel definitief kapot :wink: .

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#6 Bericht door pe2cvf »

Je zou vet vrij bakpapier kunnen proberen

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#7 Bericht door PE1PQX »

Er kan ook een breukje zitten in de flatcable vlak bij de print. Dit kan tijdelijk door verwarmen opgelost worden (uitzetten van het materiaal door warmte).
Als dit het geval is, is het einde apparaat denk ik.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#8 Bericht door pa0ejh »

Je zou Aluminium tape kunnen proberen, of , maar dat is een gok, als dat aan de voet van de TV zit, de ruimte tussen de Folie en de voetafdekking opvullen met stroken van dik schuim, zodat de Folie aangedrukt blijft...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Slecht contact verlijmde(?) flatcable / lintkabel

#9 Bericht door pc1mb »

Ik geef het op. Mocht iemand van jullie er brood in zien; gratis af te halen voor forummers.

42" philips full hd, maar geen 3d, smart of andere toeters en bellen. Gewoon een TV, niets meer, niets minder.

Ik heb het nog niet verprutst, kabeltje ziet er ongemoeid uit. En na een douche contactspray en een aai met een hete bout doet ie het weer ... heel even. Mij te kort.

Plaats reactie