Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#16 Bericht door PD2R »

Nooit problemen met de Power Poles, vind ze geweldig. Bij mij schieten ze iig niet los.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#17 Bericht door pe1rea »

Bij mij schieten ze niet sneller los dan bananen, zonder het risico van foutief steken...
Ik ben redelijk wild van die dingen ja.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#18 Bericht door pe1pip »

PE1PQX schreef:Dat zou ik zeker NIET doen... die dingen zijn bedoeld voor signaal kabeltjes (audio, video etc.) maar niet als voeding.

Beter zou zijn de Anderson-powerpoles (of die dingen waar DARES mee werkt, maar da's een discussie apart)
DARES werkt met speakon van Neutrik, een stekker die robust, hufter-proof is en niet verkeerd om aangesloten kan worden, en zelfs vergrendeld kan worden, wat op zich best wel goede eigenschappen zijn, en ook voldoende stroom aankan. Ze zijn niet heel goedkoop, maar dan heb je ook wat. Neutrik heft trouwens ook powercon, een stekker die op speakon lijkt, maar niet compatible is, wat dan weer heel fijn is als je de speakon daadwerkelijk gebruikt voor luidsprekers.

Natuurlijk kan je voor kleine stroompjes van alles gebruiken, tulp is helemaal niet heel gek denk ik, apple gebruikte dat vroeger ook op de laptops (naja, iets dat er verschrikkelijk op leek). Ik zelf zou liever voor een iets meer robuuste oplossing, ik werk zelf met gewoon banaanstekkers maar ik ben altijd heel bewust aan het kijken of ik wel zwart op zwart en rood op rood stekker, ik kan me voorstellen dat powerpoles of speakon/powercon wat dat betreft een goed stuk gebruiksgemak bieden, je hoeft er alleen bij de montage maar over na te denken.

ps. ik weet dan weer van amateurs die ivm kleurenblindheid met banaanstekkers dus niet alleen op kleur coderen, maar in de + ook altijd een knoop hebben liggen, iets dat 'niet fout kan' is dan helemaal een hit wat mij betreft.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#19 Bericht door pe1rea »

Het grote nadeel van de Dares oplossing vind ik dat het geheel niet zichtbaar is.
Als je het zaakje ergens wilt insteken moet je er zeker van zijn dat de tegenpartij geen fout heeft gemaakt.
Dat is hetgeen mij altijd van de Neutrik heeft weerhouden.
Ooit eens een apparaat geleend waar de betreffende man ergens onderweg in de voedingskabel de rood en zwart had gewisseld.
Bij het aansluiten van het apparaat gaf dat direct vuurwerk.
Sindsdien sluit ik nooit meer iets aan waar ik de kabel niet tot het einde kan volgen...
En was mijn keuze voor de powerpoles gemaakt.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#20 Bericht door elsinga »

Ook bij mij alleen Powerpoles. Handig is dat je ze nooit verkeerd kunt aansluiten én dat je ze als ingang en als uitgang kunt gebruiken. Zo kon ik dus een koelbox waarvan de cigarettenplug niet tegen de gevraagde stroom kon (nou ja, de plug was in elk geval gesmolten...) middels een aansluitsetje voor een kale accu (knijpers met PP aan het einde) toch op de door mij reeds voor de transceiver gebruikte accessoireplug met PP aansluiten. Zo werd het toch nog koel in de box. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#21 Bericht door Radioot »

Waarom zo'n dure spanningsrail? een oplossing opzoek naar een probleem!

Elk apparaat heeft hier zijn eigen voeding.
Geen aardlussen, geen overload, geen stroomverspilling (voeding kan uit als apparaat niet gebruikt wordt).
Hirschmann banaanstekkers zijn prima, https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#22 Bericht door pe1rea »

Het zekeringenblok koste me 10 euro na een gesprekje met de sloperij, en verder alleen wat koperdraad en powerpoles...
Snap niet wat je er duur aan vind, 12 voedingen lijkt me duurder...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#23 Bericht door PE1PQX »

Het bloj\kt wel weer: wat je voor connector gebruikt voor de voedingspanningvoorziening is geheel een persoonlijke keuze.
Ik gebruik ook de 'good-old' bananenstekker, maar heb wel eens nagedacht over o.a. de powerpole en neutrik spullen.

Voordeel van de bananenstekker is dat het vrijwel altijd bruikbaar is, bij neutrik of powerpoles moet je al zorgen dat er ook aansluitingen voor die connectoren zijn. Op voedingen zit altijd (uitzonderingen daargelaten) een bananenstekker bus, dit lijkt een 'default feature' te zijn.
Uiteraard heeft ieder connector/stekker eigen voor en nadelen. Kies wat het beste is en wat voor jou werkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#24 Bericht door PA3DAT »

PE0AGO schreef:Foto gepikt :lol: ................ http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 34#p856134
Ik snap het! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#25 Bericht door PA3EYC »

Ik heb hier een KXPA100 met power poles.
Nu wil ik daar wat verloopsnoeren voor maken en heb een vraag:
Past een PP45 op een PP30? Of moet dat altijd gelijk zijn?
'73, Maarten -PA3EYC-

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#26 Bericht door EdwinA »

15, 30 & 45 amp Powerpoles will mate with each other
The 15, 30 & 45 amp contacts all use the same housing. Therefore, they all connect to each other. The size of the flat contact area is actually the same for all contacts. The only difference between the 15, 30 & 45 amp contacts is the size of the receiving barrel that accepts the wire.

http://www.powerwerx.com/anderson-power ... -sets.html

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#27 Bericht door pe2cvf »

Let bij powerpoles op de plaats van de rode en zwarte bus.
Als je ze in elkaar klikt is dat belangrijk om te bepalen anders kan het alsnog fout gaan. Helemaal als je samenwerkt met andere gebruikers die er mogelijk een eigen variant op nahouden.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#28 Bericht door pa3kc »

Wat is een goede shop voor die powerpole connectoren hier in de .eu?

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#29 Bericht door pe1mix »

Ik heb ze bij Powerwerx besteld.
http://www.powerwerx.com/
Wel wat invoerrechten maar ze hebben één groot voordeel!
Ze hebben sets waar de rode en de zwarte al aan elkaar zitten, ultrasoon gelast of zoiets.
http://www.powerwerx.com/anderson-power ... -sets.html
Nooit meer rood en zwart verwisselen!
Ik heb banaan, xlr, tulp en al het andere afgezworen en probeer alleen Powerpole te gebruiken.
Een aanrader en eigenlijk nauwelijks duurder dan een fatsoenlijke (b.v. Hirschmann) banaansteker.

Groeten Eric.
p.s. de reden dat ik deze gebruik is dat de fixatie-pennetjes er vaak uit vallen en volgens mij zelfs van metaal zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verdelen van 12 V (13,8) naar meerdere apparaten

#30 Bericht door elsinga »

Ik heb de mijne via ebay gekocht (uit Australië geloof ik). Was de goedkoopste optie en prima spul. En inderdaad de internationale manier aanhouden (red right receptor down = rood rechts lipje onder).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie