afscherming spoel

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

afscherming spoel

#1 Bericht door elinek »

Het zal wel N-stof zijn die ik niet meer paraat heb, in de F cursussen vind ik er niet veel over, zeker niet over de luchtspleet en waarom het alleen het elektrischveld afschermt en niet het magnetischveld. Het gaat om deze examenvraag van afgelopen maart:
ZENDAMATEUR1.PNG
Antwoord B is juist. Kan iemand kort uitleggen hoe het met de afscherming van spoelen zit, of een verwijzing geven naar waar ik er over kan lezen?

bij voorbaat dank
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: afscherming spoel

#2 Bericht door PA0FRI »

elinek schreef:Antwoord B is juist. Kan iemand kort uitleggen hoe het met de afscherming van spoelen zit, of een verwijzing geven naar waar ik er over kan lezen?
Het antwoord is juist en Alu werkt niet op een magnetisch veld. Verder: als de huls te dicht bij de spoel zit, werkt het als een brede kortgesloten winding en een spleet voorkomt dat.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: afscherming spoel

#3 Bericht door elinek »

Het antwoord is juist en Alu werkt niet op een magnetisch veld. Verder: als de huls te dicht bij de spoel zit, werkt het als een brede kortgesloten winding en een spleet voorkomt dat.
Kort maar overduidelijk, zonder spleet zou het dus een winding zijn en inductief gekoppeld worden aan de spoel waarbij alles naar aarde vloeit, einde oefening. Dank!
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: afscherming spoel

#4 Bericht door PA3DJS »

Zie de grote spoel en het aluminium met spleet als een transformator met primair veel windingen, en secundair één winding (de alu buis met spleet).

De transformator is aan de secundaire zijde niet belast, dus voor het magnetisch veld doet de buis met luchtspleet niets. Maar hij is wel geaard (bijv aan het kabeltje dat van de antenne naar de elektronica gaat), dus het elektrisch veld wordt wel tegengehouden.

Als je naar het plaatje van het magnetisch veld om een lange spoel kijkt, dan zie je dat de H-veldlijnen nagenoeg parallel lopen. De veldlijnen gaan dus wel door het buisje heen, maar niet door het aluminium. Je ziet deze opzet ook wel in antennes voor LF, MF.

zoals anderen reeds gezegd hebben, zit de spleet er niet in, dan heb je een kortgesloten RF transformator.

Als het een DC vraagstuk had geweest, dan had het aluminium niets uitgemaakt. Een DC H-veld wekt immers geen spanning op in een wikkeling (dus ook niet in de alu buis).

Plaats reactie