Loodvrij solderen en de componenten.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Loodvrij solderen en de componenten.

#1 Bericht door PE1PUP »

Tsja, hoor deze info op dit forum of niet...??? Ik weet het niet, dus aan u/jullie allen zelf maar de keuze... Het staat in ieder geval hier niet echt iemand in de weg dacht/hoop ik zo....

Bij deze wat informatie over het LoodVrij solderen, waar wij in onze hobby ook onherroepelijk mee geconfronteerd (gaan) worden:...

In de bijvoegsels de (helaas wel Engelstalige) drie officieele Europese "Environmental Directives" als basiskennis.... Een waarschuwing vooraf; het is parlementaire taal, dus zeker niet voor de koffietafel geschikt... Misschien een leuk stukje tekst voor een morse-examen... 8)

En daarnaast, meer belangrijk, ook bijgesloten een tweetal handige documentjes van mijn werkgever, waarin van de (onze...) 22 grote halfgeleider fabrikaten staat te lezen hoe je kunt zien of een component wat je voor je hebt liggen loodvrij is of niet, en waar meer informatie terug te vinden is in de vorm van PCN's.

:arrow: Een PCN is een "Product Change Notification", oftewel een document wat alle veranderingen in dat component opsomt... Want, je voelt 'm al aankomen, bij de stap van loodhoudend naar loodvrij veranderd niet alleen maar de soldeer(tin) samenstelling en soldeer temperatuur....

Veel leesplezier.... Groetjes, Johan.

P.S. Voor meer Pb-free leesplezier zie: http://europa.eu.int/comm/environment/index_en.htm
Bijlagen
DIRECTIVE 2000-53-EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL endoflifevehicles_2000_53_ec.pdf
18 September 2000 on end-of-life vehicles
(134.58 KiB) 468 keer gedownload
DIRECTIVE 2002-95-EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL rohs_jan_2003.pdf
27 January 2003 on the restriction of the use of hazardous substances in electrical and electronic equipment (ROHS)
(114.85 KiB) 396 keer gedownload
DIRECTIVE 2002-96-EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL weee_jan_2003.pdf
27 January 2003 on waste electrical and electronic equipment (WEEE)
(287.2 KiB) 381 keer gedownload
pbfree identification 04_08.pdf
For information about how to identify lead(Pb)-free parts
(2.01 MiB) 723 keer gedownload
pbfree_pcns_05_05.pdf
EBV received several change notifications from their franchised manufacturers announcing the conversion to lead (Pb) free products. With a click on PCNs you will find them all in a worksheet.
(135.39 KiB) 706 keer gedownload
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Nog maar even wat kilo's gewoon soldeer gekocht ;)

Met de 9 Antex boutjes kan ik ook nog wel even vooruit, en anders maar een geregeld station.

Geen polonaise aan mijn (ouderwetse) soldeerverbindingen...

O ja, ik rook ook

Maar ik drink niet :D

73

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Als het net zo'n gezeik wordt als met loodvrije benzine, hou ik mijn hart vast.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie