TV-uitzending over batterijen

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

TV-uitzending over batterijen

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Vandaag was er een televisie-uitzending waarin batterijen het onderwerp was.
Het ging alleen over alkaline penlights en het oordeel is verrassend.
TV-uitzending

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: TV-uitzending over batterijen

#2 Bericht door Ton_O_E »

Ze testen de batterijen met een afstandsbediening, en een camera?
Ik wil geen reclame maken, maar durecel-batterijen gaan toch echt langer mee, dan bv action-batterijen (uit ervaring).
volgens de test, maakt het niet zo heel veel verschil.
Goedkope batterijen gaan wel sneller lekken!
Ik weet niet, of de resultaten wel zo betrouwbaar zijn.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: TV-uitzending over batterijen

#3 Bericht door PC1TK »

Als het om oplaadbare batrijnen gaat is er voor mij maar een merk en das GP .
Als het om normale batrijnen gaat dan ben ik fan van de goedkope batterijen van Lidl en Aldie .Er al heel veel door gejaagd in de loop van de jaren en nooit het idee gehad dat Duracell zo veel langer mee gaat . Ons zender gestuurde klokje kan bv met de batt van Lidl of Aldi een jaar mee . Die van Duracell gaat ook een jaar mee . Twee keer per jaar doet mijn eega twee nieuwe batrijnen in haar kleine wereld ontvangertje die in de keuken staat . We hebben hem al heel wat jaartjes . In begin altijd braaf Duracell maar ook twee keer per jaar nieuwe batrijnen . Als je het echt gaat klokken dan zal die van Duracell wellicht wat langer mee gaan . Maar dat acht ik dan ook niet meer als normaal . Prijs verschil zal ergens in zitten .

Vond een afstand bediening op de zolder waar van ik vergeten was de batterijen uit te halen .
Doe van de Aldie .. heeft minimaal 4 jaar op de zolder gelegen . Lekten nog steeds niet .
Dat heb ik niet elke Duracell zo zien doen . Baterijen die ik nooit weer zou kopen waren die van de Ikea .. die lekten naar een maand . Nog voor ze leeg waren .

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: TV-uitzending over batterijen

#4 Bericht door pd1nl »

Ik neem aan dat ze de batterijen ontladen met een bepaalde stroom vergelijkbaar met een camera of een afstandsbediening.
De goedkope batterijen bij de action van bv philips zijn geen alkaline en zijn idd snel leeg en gaan snel lekken.

Ik vond dit net nog:
http://anrieff.net/batterytest/index_en ... lkaline-AA

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: TV-uitzending over batterijen

#5 Bericht door PD5DJ »

Er is een tijd geleden een artikel geweest in de consumenten gids over LSD batterijen.. Low Self Discharge.

Ik gebruik al jaren Eneloop XX(sanyo), vooral als ontvanger accu's zijn deze ideaal vanwege de lage zelfontlading.
Zelfs als ik ze opgeladen weg leg na een vlieg seizoen (augustus/september) dan kan ik er in Juni er zo weer mee aan de slag.

Nu hadden ze een test gedaan met deze accu's, en uiteraard stond Eneloop bovenaan in de test, maar verrassend op de 2e plaats stonden de LADDA's van de IKEA..
Ik heb deze nu zelf al een tijd in gebruik, en ze presteren net zo goed als de Eneloop's.. en kosten maar 3.99euro per 4 stuk..

Ik heb het artikel ook nog online gevonden: https://metis.secure.eformation.se/WebR ... 3/test.pdf

Ik zou zeggen oordeel zelf, en doe er je voordeel mee :)

--- edit ---
Ow en 1 tip, gooi de snelladers gauw weg die bij onder andere Varta/GP/Hape etc zitten.
Eneloop verkoopt niet voor niets normaale duur laders.

Als batterijen warm worden tijdens het laden, betekent dat eigenlijk al dat je je accu's aan het vernielen bent.
Ze gaan dan een chemisch process in wat niet omkeer baar meer is.. en daardoor rap de capaciteit afneemt.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: TV-uitzending over batterijen

#6 Bericht door pd0rkc »

Bij mij werden sommige batterijen heet in een goedkope GP lader.
Waarschijnlijk waren niet alle AA batterijen helemaal leeg.
Dus volg ik het advies van Bjorn en gaan de twee goedkope GP laders in de kliko.
Tja wat zijn goede professionele laders voor 1300mah, 2200mah, 2650mah en 2750mah NiMH AA en AAA batterijen?
Het mag best een dure lader zijn omdat ik dit type batterijen vaak gebruik.

73's Cor PD0RKC
GP_lader1.jpg
GP_lader2.jpg

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: TV-uitzending over batterijen

#7 Bericht door pe1hzg »

PA4DHG schreef:Vandaag was er een televisie-uitzending waarin batterijen het onderwerp was.
De uitzending ging over conventionele, niet-oplaadbare battarijen. Oplaadbare cellen zijn een ander verhaal; laten we dit gescheiden houden.

Voor wat betreft deze niet-oplaadbare battarijen heb ik wel een verschil waar het programma (wat overigens verantwoording mist van de opmerkingen die het maakt) niet op ingaat: Ik gebruik battarijen o.a. ook in meetapparatuur waar zo'n ding soms jaaaaren in zit. Denk bijvoorbeeld aan het piek-mechanisme van een PEP-meter, zo'n ding gebruik ik niet iedere dag. Het is me de afgelopen jaren regelmatig overkomen dat een battarij van zo'n vergeten apparaat leeg blijkt te zijn (en vaak een aantal jaren "over datum"). Met goedkope battarijen heb ik een aantal keren moeten ervaren dat ze dan gaan lekken en dat die troep het apparaat stukgemaakt heeft want dat spul is behoorlijk corrosief en een gecorrodeerde print is vaak total-loss.

Van Duracell heb ik nog nooit meegemaakt dat deze is gaan lekken en het apparaat stukgemaakt heeft.
Dat wil zeggen: op een keer na, en dat was een apparaat wat door een fout (kapotte schakelaar) de battarij bijgeladen heeft (de schakelaar moet aan voor oplaadbare battarijen, maar UIT voor conventionele battarijen). Daarover is contact geweest met Duracell (wat overigens onderdeel blijkt te zijn van Gilette) en ze bleken daar een procedure voor te hebben: "stuur het apparaat op, wij herstellen of vervangen het apparaat". Ze hebben het ding gerepareerd, ontdekt wat de oorzaak was van de lekkage en ondanks dat het niet hun schuld was (de garantie is nadrukkelijk alleen bij "niet-bijladen") het apparaat hersteld. Dat is IMHO warme-douche waardig.

Of de beweringen in het programma over capaciteit / bedrijfsduur kloppen weet ik niet (mijn ervaringen zijn overigens dat de inwendige weerstand van de Duracells wat lager is als van de goedkope ikea/lidl battarijen), maar het probleem van schades door lekkages van battarijen in dure apparatuur die maar af en toe gebruikt wordt, is er wel degelijk.

En daarom gebruik ik, voor die toepassing, Duracells, het is een goede verzekering voor een duur apparaat.

Geert Jan

PS: ongetwijfeld gaat de discussie nog wel komen over het al dan niet gebruiken van oplaadbare battarijen in battarij-packs voor portofoons. Bedenk dat oplaadbare battarijen (met name NiCd, minder voor NiMh) een hele lage inwendige weerstand hebben en dat een sluiting tot een hele hoge kortsluitstroom kan leiden (een aantal AA-battarijen kunnen, mits met voldoende lage weerstand aangesloten, samen de 200A leveren die je nodig hebt om een auto te starten!). Die battarijpacks hebben, in tegenstelling tot echte accupacks, geen zekering die Rampen kan voorkomen, dus een kortsluiting kan spectaculair worden. Vandaar dat de waarschuwing niet voor niks is: er zullen mogelijk ook commerciele aspecten zijn maar er zijn goede technische redenen waarom de fabrikant hiervoor waarschuwt.

-Verwijderd account

Re: TV-uitzending over batterijen

#8 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg schreef:Van Duracell heb ik nog nooit meegemaakt dat deze is gaan lekken en het apparaat stukgemaakt heeft.

Geert Jan
Ik heb zulks wel meegemaakt.
In mijn fietsverlichting heb had ik Duracell batterijen zitten. Maar aangezien ik weinig fiets buiten daylight-time lag die verlichting weggelegd in de kast.
Toen ik die op m'n fiets zette omdat ik in de late avond ging fietsen, bleek de verlichting slecht te branden. Dus de volgende dag opengemaakt en ontdekte dat de Duracells wel degelijk zijn gaan lekken. De batterijhouder was gelukkig nog goed schoon en zuiver te krijgen zonder echt veel moeite voor te moeten doen. Maar ik heb mijn lesje wel geleerd :D

Wat betreft het TV-programma: ze kwamen wel met testresultaten, maar geen enkele info over hoe en onder welke omstandigheden de tests zijn uitgevoerd. Tja, wat is dan de waarde van de gepresenteerde testresultaten? :roll:

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: TV-uitzending over batterijen

#9 Bericht door PA2REH »

pd0rkc schreef:Tja wat zijn goede professionele laders voor 1300mah, 2200mah, 2650mah en 2750mah NiMH AA en AAA batterijen?
Het mag best een dure lader zijn omdat ik dit type batterijen vaak gebruik.
73's Cor PD0RKC
Cor,
IK heb ook alle cheap chargers ingeleverd als chemisch afval. Gebruik nu de Powerex met heel goed resultaat. Aanrader !!
http://www.eleshop.nl/maha-powerex-c900 ... lader.html
http://www.batterijservice.nl/powerex-m ... arger.html
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: TV-uitzending over batterijen

#10 Bericht door pd0rkc »

Hallo Eric,

Bedankt voor de info.
Ik heb een paar filmpjes gezien op youtube over deze lader.
Leuke display met instel mogelijkheden en per kanaal analyseren, onafhankelijk laden of
ontladen.
De prijs is ook redelijk voor wat hij kan.
Mocht iemand nog andere laders adviseren dan hoor ik dat graag.

Cor

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: TV-uitzending over batterijen

#11 Bericht door on4ma »

ik heb al enkele jaren een maha lader en zeer tevreden over. Ik gebruik eneloop batterijen (aa-aaa) . Ik had er van de aldi nimh en als je dan gaat vergelijken
wat er maar in kan.
Voor gewonen batterijen gebruik ik procell http://www.procell.be/ van duracell. Kan die namelijk aanschaffen op de qrl. Gaan deze nu langer mee beetje
wel maar voor de prijs dat ik ze aanschaf heb je steeds batterijen bij de hand.

Plaats reactie