berekenen opgenomen vermogen smoorspoel

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

berekenen opgenomen vermogen smoorspoel

#1 Bericht door elinek »

In mijn cursus F voor zendamateurs wordt een vraag gesteld over het opgenomen vermogen van een smoorspoel, de gegevens zijn:

Impedantie: 10 ohm
Ohmse weerstand: 8 ohm
spanning: 10 Volt sinusvormige wisselspanning

Wat is het gedissipeerde vermogen?

Ik los dit als volgt op: Ik reken de reactantie, wisselstroomweerstand, uit met pythagoras.

Z kwadraat = R kwadraat + XL kwadraat
10 kwadraat = 8 kwadraat + XL kwadraat
100 = 64 + 36
Wortel uit 36 = 6. Reactantie is dan dus 6 Ohm

P = U kwadraat gedeeld door XL
P = 100 gedeeld door 6
P = ~16,67 Watt

Dit antwoord wordt niet goed gerekend, het zou 8 Watt moeten zijn. Waar ga ik de fout in?
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: berekenen opgenomen vermogen smoorspoel

#2 Bericht door FrankSD »

Het opgenomen vermogen door de spoel is I=U/Z dus 10/10= 1A dit vermenigvuldigd met de ohmse weerstand van de spoel geeft je 8 watt! Door het inductief karakter vloeit er natuurlijk een grotere stroom en dat zien de leveranciers niet zo graag :roll:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: berekenen opgenomen vermogen smoorspoel

#3 Bericht door pa2st »

Hallo, ik ben nu aan het leren voor F en kom dezelfde vraag tegen. Na een avond zoeken, zie ik een mogelijk andere oplossing. Ben benieuwd of iemand mijn stelling kan bevestigen.

Dissipatie gaat over het verlies van warmte, dus over de ohmse weerstand van 8 ohm. Het verlies over de impedantie van 10ohm daarentegen wordt omgezet in een magnetisch veld. Men vraagt naar het gedissipeerde vermogen.

I = 10V / 8ohm = 0,8 ampère
P = 10V * 0,8 ampère = 8 watt.
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: berekenen opgenomen vermogen smoorspoel

#4 Bericht door PA3DJS »

pd0b schreef:Hallo, ik ben nu aan het leren voor F en kom dezelfde vraag tegen. Na een avond zoeken, zie ik een mogelijk andere oplossing. Ben benieuwd of iemand mijn stelling kan bevestigen.

Dissipatie gaat over het verlies van warmte, dus over de ohmse weerstand van 8 ohm. Het verlies over de impedantie van 10ohm daarentegen wordt omgezet in een magnetisch veld. Men vraagt naar het gedissipeerde vermogen.

I = 10V / 8ohm = 0,8 ampère
P = 10V * 0,8 ampère = 8 watt.
Ik denk:
Als er staat sinusvormige wisselspanning, wordt de effectieve waarde bedoeld. Had er amplitude gestaan, dan had je eerst de effectieve waarde uit moeten rekenen.

Als eerste, 10V/8Ohm = 1.25A

Bij Impedantie, staan het inductieve deel in serie met het weerstandsdeel. Dus de stroom in het inductieve deel is gelijk aan die door het weerstandsdeel.
I = U/Z = 10/10 = 1A.

Die één ampere gaat door het inductieve deel (wordt niet warm) en door het weerstandsdeel (wordt wel warm). Dus voor de warmteontwikkeling (dissipatie, opgenomen vermogen) moet je alleen rekenen met het R-deel (weerstandsdeel).

P = I^2*R = 1*8 = 8W

Het schijnbare vermogen is (gewoon) het product van Irms (doorheen de impedantie) en Urms (spanning over de totale impedantie).

Het blindvermogen is het product van spanning over en stroom door het inductieve deel (zonder rekening te houden met de fase).

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: berekenen opgenomen vermogen smoorspoel

#5 Bericht door pa2st »

PA3DJS schreef: Als eerste, 10V/8Ohm = 1.25A
Tjonge ja, dat was een sterk staaltje blindstaren van me :)
PA3DJS schreef: Bij Impedantie, staan het inductieve deel in serie met het weerstandsdeel. Dus de stroom in het inductieve deel is gelijk aan die door het weerstandsdeel.
I = U/Z = 10/10 = 1A.

Die één ampere gaat door het inductieve deel (wordt niet warm) en door het weerstandsdeel (wordt wel warm). Dus voor de warmteontwikkeling (dissipatie, opgenomen vermogen) moet je alleen rekenen met het R-deel (weerstandsdeel).

P = I^2*R = 1*8 = 8W
Fijn, ik snap 'm. Ik zat m.b.t. dissipatie in de juiste richting, dat rekenwerk sloeg nergens op :roll:

Bedankt voor je reactie PA3DJS!
CWops #2897

Plaats reactie