NiMH, LiPo of Li-Ion accu's voor en nadelen?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: NiMH, LiPo of Li-Ion accu's voor en nadelen?

#16 Bericht door PA3FAT »

Had in mijn FT817ND ook Lipo batterijen. Paste er precies in, maat gelijk aan het standaard accupack.
Echter keer vergeten de batterij eruit te halen. FT817ND trekt schijnbaar toch altijd iets stroom ook als hij uitstaat.
Batterijen geheel opgezwollen en dood.

Ook andere LiPo's gehad die na aantal keren laden toch dikker werden dan toen ze nieuw waren (beetje boller).

Heb ook een KX3 nu en ik heb gewoon een losse Lipo accu via de reguliere 12V aansluiting extern. Totaal gewicht identiek als hij ingebouwd zou zijn. Makkelijk met herladen

Adapter kabeltje gemaakt met Anderson powerpoles. En kabeltje kan ook gebruikt worden om via ander kabeltje via Gelaccu of reguliere voeding te werken.

Je sleept toch antenne's en andere zaken mee, wat maakt het dan nog uit of de accu intern of extern zit.

LiPo's moeten als je ze langere tijd niet gebruikt ook in zeg maar de gemiddelde spanning opgeslagen worden. Niet vol en niet bijna leeg. Beetje balancer heeft deze stand ook tbv opslag.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: NiMH, LiPo of Li-Ion accu's voor en nadelen?

#17 Bericht door PA3EYC »

Ron,
Ik heb hier verschillende LiPo packs die ik als externe energiebron kan gebruiken.

Nu heb ik NiMH cellen in de KX3 en ik wil gewoon eens bezien waar het toe leidt als ik die cellen ga vervangen voor LiPo cellen. Resultaten deel ik via dit forum en misschien breng ik mensen op ideeën. Ik weet dat er risico's aan LiPo cellen kleven als die fout worden gebruikt. Die probeer ik uiteraard te voorkomen.
Eigenlijk ben ik aan het experimenteren om zo veel mogelijk energie in die KX3 te krijgen.
pa3fat schreef: Je sleept toch antenne's en andere zaken mee, wat maakt het dan nog uit of de accu intern of extern zit.
Ik probeer zo min mogelijk mee te slepen. Dus als de accu intern zit scheelt dat inderdaad geen gewicht maar wel volume. Als antenne gebruik ik een paar stukjes draad.

In militaire dienst heb ik geleerd nooit lucht te vervoeren (dit geldt overigens niet voor de duikers). Maar elke ruimte maximaal te benutten om zo min mogelijk volume over te houden. Die tic heb ik waarschijnlijk nog steeds. :lol: :lol:
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: NiMH, LiPo of Li-Ion accu's voor en nadelen?

#18 Bericht door PA3EYC »

De twee extra bestelde LiPo cellen zijn binnen. De cellen zijn elektronisch beveiligd voor gebruik als enkele cel d.m.v. een PCM met de DW01 en een 8205A. En is temperatuur beveiligd met een LC77AY. Qua enkele cell is deze LiPo behoorlijk beveiligd.

Omdat ik drie stuks van deze LiPo's is serie gaat zetten ben ik het volgende van plan.
Bij elke cel verwijder ik de PCM en sluit de drie cellen in serie aan. De LC77AY laat ik op elke cell gewoon er tussen.
Ik heb een PCM voor 3 cellen besteld.
Daarmee zijn de drie cellen elektronisch beveiligd en worden ze gebalanceerd zodat ik geen extra balance stekker hoef te gebruiken. Qua temperatuur blijft de LC77AY gewoon zijn werk doen.

Afgelopen week alle cellen separaat geladen met een laadstroom van 2A. Ik heb geen voelbare temperatuur verandering kunnen constateren.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: NiMH, LiPo of Li-Ion accu's voor en nadelen?

#19 Bericht door PA3EYC »

Proto is klaar. Past perfect.
KX3 met 3x LiPo.jpg
Accupack nominaal 11,1V 3650mAh. Volgeladen is die ca. 12,35V.
BT spanning.jpg
De complete LiPo pack weegt 200 gram terwijl de 8 NiMH met twee houders 250 gram wegen. M.a.w. meer spanning, meer energie en 50 gram minder gewicht.
Omdat de LiPo pack ruim 1mm dunner is dan de NiMH met houder sluit de KX3 ook beter.
Nu is het zaak de boel netjes te maken. De KX3 is nog steeds origineel dus de originele houders kunnen nog teruggezet worden indien noodzakelijk.

Afgelopen weekeinde weer de bergen is geweest voor SOTA. Na een uur CW met 8W moest er ca. 600mAh geladen worden.
M.a.w. met deze 3650 mAh LiPo moet ik wel enkele uren mee voorruit kunnen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie