Stroomlevering batterijen

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dc2dc

Stroomlevering batterijen

#1 Bericht door dc2dc »

Hoi allemaal,

Heb even een vraag over batterijtjes.
Stel, ik heb 6 penlightbatterijtjes (type AAA), die zet ik in serie, dat geeft me 9 Volt.
Hoeveel stroom zou ik nu maximaal kunnen afnemen ?

Hoe kom ik op zo'n toch nogal vreemde vraag;
wel, ik heb recentelijk een DYMO Labelmanager 160 gekocht, en dit apparaatje werkt uitstekend.

Behalve op batterijen kan het ding ook op een lichtnetadapter;
volgens de beschrijving 9 VDC / 2A. Pardon...2 Ampere ? :roll:
Ik krijg nu het vermoeden dat er ook een krultang is ingebouwd :lol:
Als de 2 Ampere bij de adapter noodzakelijk is, zou dat betekenen dat de 6 penlightjes deze 2 Ampere ook moeten kunnen ophoesten, en dat ook nog voor langere tijd ! (het is niet: 1 labeltje maken, batterijen gelijk leeg)

Wie o wie heeft het juiste antwoord ?

72 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1029
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Stroomlevering batterijen

#2 Bericht door PD5DJ »

Die 2A is waarschijnlijk alleenmaar aanwezig, als het fuser elementje even actief is om de lettertjes te schrijven..

Penlights kunnen dat prima leveren.
Maar een externe voeding moet wel die 2A kunnen leveren zonder dat de spanning inzakt :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

dc2dc

Re: Stroomlevering batterijen

#3 Bericht door dc2dc »

Hallo Bjorn, (excuus, m'n zeer oude laptopje weigert leestekens te produceren)

Bedankt voor je antwoord; dat de penlights het werk aan zouden kunnen is ook wel te verwachten he, die jongens bij Dymo zijn natuurlijk niet helemaal van de pot ger....
Het viel me alleen op, het verschil tussen een paar iele penlightjes en een "dikke" adapter :wink: en dan ook nog TWEE Ampere, had ik niet verwacht.

72 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroomlevering batterijen

#4 Bericht door PE9ZZ »

Ach, die specs zijn altijd heel ruim opgesteld. Douw er eens een stroommeter tussen, zal je zien dat-ie die 2A niet haalt. Misschien 1A niet eens.

Let wel op dat die kl@@tzakken van Dymo de PLUS aan de massa (ring van de plug) hebben.

Tjerk, 9ZZ

Peter ON5US
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2009, 12:28
Locatie: Bredene

Re: Stroomlevering batterijen

#5 Bericht door Peter ON5US »

Denk idd dat die adapter gewoon 2 Amp. kan leveren maar het nooit zal bereiken. Stel: je verbruikt 500 mA, dan stel je een marge in x2 of x4 zodat de adapter zeker niet aan prestatie zal inboeten (lees: spanning zakt en aparaat valt uit).

73
Peter ON5US

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: Stroomlevering batterijen

#6 Bericht door PE2HD »

DC2DC schreef:......
Als de 2 Ampere bij de adapter noodzakelijk is, zou dat betekenen dat de 6 penlightjes deze 2 Ampere ook moeten kunnen ophoesten........
Ja, met gemak.
Een batterij/accu kan heel veel stroom leveren.
DC2DC schreef:......
en dat ook nog voor langere tijd !
Deze conclusie trek je zelf.

Het zou toch zomaar eens kunnen zijn dat, om goed te kunnen functioneren, het apparaat een voeding vereist die kortstondig 2 Ampère kan leveren? (En dat kunnen de batterijtjes)

Voor wat betreft de serieschakeling vraag is het volgens mij zo dat je bij serieschakeling de spanningen bij elkaar op mag tellen. En bij parallelschakeling de stromen bij elkaar op mag tellen. (Theoretisch gezien dan ivm bijvoorbeeld verschillen in inwendige weerstand van de bron)

Plaats reactie