Kan iemand die elementen "ontcijferen"

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Kan iemand die elementen "ontcijferen"

#1 Bericht door Danny. »

Hello iedereen, sorry, dit is een vraag over een flow switch, dit heeft wel niets te maken met radio, maar ik zou willen weten wat een van de onderdelen juist is.
Dit is de behuizing van de flow switch

http://i1317.photobucket.com/albums/t62 ... 04bbb8.jpg

Als er sanitair warm water nodig is,vloeit dit van boven naar onder door die flow switch, en is het de taak van die switch om dit te detecteren, daarom bevindt zich in de waterstroom een soort tandwieltje van ongeveer 2cm diameter

http://i1317.photobucket.com/albums/t62 ... e00c57.jpg

In dat cilindrisch gedeelte zit een magneet dat dus door de waterverplaatsing eveneens ronddraait.
Aan de buitenzijde van die flow switch is er een kleine gedrukte schakeling, verbonden met 3 draden (op de eerste foto te zien) die er als volgt uitziet

http://i1317.photobucket.com/albums/t62 ... b45750.jpg

Het schema zou er als volgt uitzien

http://i1317.photobucket.com/albums/t62 ... 3c7196.jpg

Dit onderdeel zit dus aan de buitenkant van die flow switch, en dat zwart blokje “kijkt” door de behuizing van die flow switch naar die draaiende magneetjes.
Op dat zwart blokje staat een getal, namelijk 2309.
Dit onderdeel intrigeert mij en ik zou willen weten wat dit juist is, heeft iemand zo iets reeds gezien en kan hij mij eventjes wijzer maken, ik ben dit nog nooit tegen gekomen, het gelijkt wel op een transistor, maar ik ken geen transistor die zich door een magnetisch veld laat beïnvloeden.

Groetjes en bedankt voor de info

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Kan iemand die elementen "ontcijferen"

#2 Bericht door PE1LGW »

Het betreft ver wel zeker een een hall switch, die regeert op het magneetje in het schoepen radartje.
Hier moet nog wel iets achter, om wat te kunnen schakelen.
Dit soort flow meters worden vaak gebruikt om de hoeveelheid water( vloeistof) te meten.
Per om wenteling een hoevelheid vloeistof, zo kan je meten hoeveel water er loop.

Testje meet het aantal pulsjes, bij een liter water, je kan ook zo detecteren of er water loopt en hoeveel.
Beetje digitaal techniek er achter , bv 74121 die maakt van de pulsjes een hoog of laag signaal.
En daar kan dan iets mee geschakeld worden.

Note het printje heeft wel een plus en min aansluiting

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Kan iemand die elementen "ontcijferen"

#3 Bericht door Danny. »

Hey, bedankt voor jouw antwoord, het zal vrijwel zeker een hall detector zijn waarvan de werking diende om te "zien" of er water afgetapt werd, en zodoende de brander te activeren.

Ik dacht ook dat er daar een voedingsspanning zou moeten op aangesloten worden, en dat er daarachter bepaalde elektronica moet te vinden zijn.

Ik vind spijtig genoeg nergens verwijzingen naar dat nummer dat daarop te vinden is, spijtig, anders had ik met dat "ding" effekes willen experimenteren.

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Kan iemand die elementen "ontcijferen"

#4 Bericht door Danny. »

Het is mij gelukt :)

Het was mijn bedoeling eventjes de werking van dat bepaald onderdeel te gaan begrijpen, en na een zoektocht naar allerlei informatie over hall sensoren (het nummer dat daarop te vinden was, is nergens terug te vinden :evil: ) heb ik uiteindelijk iets ontdekt dat op dat bepaald onderdeel geleek, namelijk dit (de SE package)
http://i1317.photobucket.com/albums/t62 ... c59fc4.jpg
Door daar eenvoudig een + en - 5V op die drie aansluit lipjes van het printje (te zien in mijn vraag) te solderen heb ik uiteindelijk kunnen vaststellen dat de uitgang in feite twee toestanden aanneemt, namelijk de + of de -, door het bewegen van een magneet over het oppervlak van die switch, wisselt de uitgang bij iedere beweging, dus door de rotatie van dat wieltje (te zien in mijn vraag), wordt er een wisselend magnetisch veld opgewekt die de uitgang bestendig doet wisselen van toestand, wat dus een signaal is dat er water wordt afgenomen.

Bedankt aan de "meedenkers", en groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Plaats reactie