Aarde voor PC

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Aarde voor PC

#16 Bericht door EMCees »

Schone aarde, is mijns inziens een foutief begrip, aarde is alleen bedoeld als veiligheid, en dit omdat in de distributie trafo 10 kV <-> 400 V waar bij de primaire zijde in driehoek staat (geen nul nodig) en de secundaire zijde in ster waarbij het sterpunt met een aardpin geaard is. Het sterpunt wordt dan ook gebruikt om als nul geleider te fungeren, hiermee voorkom je bij asymmetrische belasting sterpunt verschuiving. Nu is er bij de huisaansluiting ook een aardpin gemaakt als alternatieve stroomkring weg voor gestel sluiting etc. Als je dit niet zou doen krijg je problemen met de veiligheden in de meterkast bij een foutstroom.

Nu dan afgeschermde STP kabels, uit onderzoek van een student van mij blijkt dat je beide zijden moet aarden, of sterker nog dat je elke kruising met een referentie vlak moet aarden. Waarom ze dit niet doen, is om aardlussen te voorkomen maar de foutieve installatie veroorzaakt de aardlussen, je lost hiermee het symptoom op en niet de oorzaak. Over dit onderzoek wordt binnenkort een presentatie gegeven, die vrij toegankelijk is, zie ook http://emc-esd.nl/emc-dag-voor-installa ... inebouwers wel even inschrijven.

Het probleem is dus dat netwerk kabels vanuit emc oogpunt aan beide zijden geaard moeten worden, echter fikt de afscherming er uit bij 9 ampère (beetje kabel afhankelijk) of eigenlijk fikt de connector er bij 9 Amp (50 Hz) uit, omdat er slecht contact wordt gemaakt.
Coax kabels moeten ook aan beide zijden geaard worden, en bij elke kruising met een referentie vlak (kijk maar in Lopik), de generieke reden is dat je alles van buiten buiten wilt houden en alles wat binnen zit binnen. Zo ook frequentie omvormers, die storen als de neten als je de afscherming slechts aan 1 kant afmonteert in een emc wartel. Die aardingen fungeren als stroomgrens, loopt er een common mode stroom op je kabel dan wil je die niet in je apparatuur hebben, dus wil je hem buiten houden. Dus moet je aan beide kanten aarden.

Nu even on topic, gewoon een draad er bij trekken lijkt met het makkelijkst en de wcd vervangen voor een type met randaarde..

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Aarde voor PC

#17 Bericht door PH1Z »

In oudere woningen ligt de aarde aan de nul .... en als je weet wat voor een stromen er door de nul gaan bv door onze mooie led lampen, HF armaturen . Dan gaat de
voor keur uit naar een `schone aarde`. En als het natuurlijk mogelijk is gewoon een aarde draad vanuit je centraal doos halen, ga losse aarddraden niet lussen ....
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Aarde voor PC

#18 Bericht door PH1Z »

Als ik onze google raadpleeg bij "schone aarde" krijg ik geen één tuincentrum ! :mrgreen:

Wel vb : http://www.rvb.nu/Aarding.html http://www.vanderheide.nl/aarden/emc-aarding http://www.tlcbv.nl/aardingssystemen/sc ... ssystemen/

Een collega heeft er ook over geschreven, misschien eens leuk om dit te lezen bij een regenachtige donderdag :D

http://www.pa1jt.nl/index.php?option=co ... mitstart=4
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Aarde voor PC

#19 Bericht door EMCees »

Niet alles wat geschreven is is waar, de bijbel en mein Kampf zijn ook geschreven, betekend niet dat het waar is.

Als je de emc boeken er op naslaat dan is schone aarde onzin. Zie de boeken van Goedbloed, Clayton Paul, Henry Ott en Kaiser..

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Aarde voor PC

#20 Bericht door PA0HJA »

Schone aarde, is mijns inziens een foutief begrip, aarde is alleen bedoeld als veiligheid, en dit omdat in de distributie trafo 10 kV <-> 400 V waar bij de primaire zijde in driehoek staat (geen nul nodig) en de secundaire zijde in ster waarbij het sterpunt met een aardpin geaard is. Het sterpunt wordt dan ook gebruikt om als nul geleider te fungeren, hiermee voorkom je bij asymmetrische belasting sterpunt verschuiving. Nu is er bij de huisaansluiting ook een aardpin gemaakt als alternatieve stroomkring weg voor gestel sluiting etc. Als je dit niet zou doen krijg je problemen met de veiligheden in de meterkast bij een foutstroom.
Dit is de benadering van het fenomeen "schone aarde" vanuit de energie distributie techniek.
Dat is denk ik een andere als de benadering van het fenomeen "schone aarde" vanuit de datacommunicatie techniek.
De verwarring bestaat volgens mij uit het feit dat in de datacommunicatie het begrip meer gebruikt word als een methode, meer een specifieke manier van bekabelen van datacom- en computerapparatuur tav. aarding om storingen te vermijden.
Iets soortgelijks als dat je datakabels niet tussen energiekabels maar via een andere route in een andere kabelgoot legt, zeg maar.

Vwb. aarding van afscherming moet je volgens mij een verschil maken tussen a-symetrische (bv. coax-kabels) en symmetrische (zoals bv. twisted pairs in SFTP) kabels.

Bij coaxkabels is de afscherming tevens deel van de signaalweg en kan dus uiteraard niet onderbroken worden en leiden de aardingen onderweg onherroepelijk tot aardlussen.
Hier is de oplossing om alles indien mogelijk zoveel mogelijk op hetzelfde aardpotentiaal te houden.
Veel en voldoende dik koper voor de aarding is de (dure-) leus!

Dit in tegenstelling tot symmetrische interfaces/kabels.
Hier vormt de afscherming geen deel van de signaalweg en mag deze vanuit het datatransmissie techniek oogpunt dan ook zonder meer onderbroken worden.
Zoals gezegd dient deze ervoor om de impedantie van de kabel constant en gelijk voor de beide aders van een twisted pair te houden over een groter frequentiegebied en langere kabellengtes en zo de symmetrie te waarborgen voor een goede onderdrukking van de common mode stoorsignalen in de ontvangersschakeling van de interface, cq. maximale onderdrukking van de eigen zendersignalen van de interface.

Wel kunnen er bij meervoudige aarding van de afscherming dan weer de ongewenste vereffeningsstromen ontstaan.
De goedkopere oplossing is dan de afscherming aan een kant losnemen ipv. de dure oplossing van hierboven.

Ook is er volgens mij geen "harde" EMC-eis om SFTP datakabels aan beide kanten te aarden.
Twisted Pair / een elektrisch symmetrische interface straalt inherent al weinig tot niet en is ook inherent goed bestand tegen externe storingsinvloeden, zie UTP, Unshielded Twisted Pair.

Ik denk ook dat je krachtstroom situaties (jouw voorbeeld van frequentie omvormers) en HF-vermogen situaties (jouw voorbeeld van Lopik) niet 1-op-1 moet / kunt gelijk stellen aan datacommunicatie situaties, daar spelen andere factoren weer een grotere rol.

Ben wel benieuwd naar de lezing, maar kan er helaas niet bij zijn.
Misschien tzt. ergens op Internet te plaatsen?

Nogmaals excuses aan de topic starter, maar ik neem aan dat die inmiddels wel de algemene strekking heeft begrepen van wat hij moet doen....... :D

PA0HJA
....The Singularity is near!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Aarde voor PC

#21 Bericht door EMCees »

Bij coax kabel, wat eigenlijk een golfgeleider is, is de binnenkant van de afscherming deel van het signaal pad.
De buitenkant van de coax afscherming is afscherming.
Bij datakabels is de afscherming puur bedoeld als afscherming en moet je die aan twee zijden afmonteren. Kijk maar eens in marine schepen hoe het daar gebeurd.

Het probleem is het ontstaan van aardlussen zoals dat genoemd wordt en dat er dus vereffeningsstromen gaan lopen over het scherm.
Een aardlus ontstaat door oppervlak, het is beter om oppervlaktes die met kabels gemaakt worden klein te houden.

En ja die presentaties komen beschikbaar, ik hou daar zelf ook een verhaal over de nadelen van moderne verlichting, zoals DC in het lichtnet...
Dit is al gepubliceerd bij het EMC congres EMC Europe 2013 in Burgge...
De paper is hier te vinden.
http://eprints.eemcs.utwente.nl/23655/ een kopie moet je even aanvragen..
Of via ieeexplore..

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Aarde voor PC

#22 Bericht door Math PD0MAT »

PD4M schreef:Ik pakte de telefoon terwijl ik met mijn andere hand de radiator beetpakte. ik voelde de befaamde tinteling van naar ik aanneem 115 volt.
Ik heb nooit gemeten om hoeveel volt het gaat, maar wanneer ik de aan-knop van mijn pc met mijn linkerwijsvinger indruk en de radiator met mijn rechterhand beetpak wordt het ook spannend. Aarde heb ik hier enkel in de keuken, gang en bijkeuken. Of het kwaad kan? Geen idee.

Ik heb gelukkig geen verstand van aarde in grote systemen. Zou mij er maar druk om gaan maken...
Wat je niet wilt, is wanneer er in je wasmachine iets los schiet en de kabel van je verwarmingsrelais tegen het chassis aan komt. Dan prikt het wel aardig wanneer je de behuizing aanraakt.

115 volt in een telefoon lijkt mij sowieso niet zo'n goed idee. USB werkt op 5v, daar laden de meeste telefoonaccu's prima op.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Aarde voor PC

#23 Bericht door pe1rea »

Kwestie van een zwevende aarde dus.
Geschakelde voedingen hebben in het netfilter vaak twee condensotoren in serie over de fase en de nul staan waarvan het midden aan het chassis ligt.
Als het chassis dan niet geaard is en de C's goedkoop, dan staat er de halve netspanning op het chassis.
Stroom is klein, het prikt iets.

Ooit heb ik in een installatie een stuurunit via een aparte zekering buiten de aardlek om aan moeten sluiten, omdat de betreffende C's zoveel stroom lekten dat aardlek er niet eens in wou blijven...

(Shit, nu ben ik mijn mooie berichtennummer kwijt... :roll: )
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie