Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#1 Bericht door PD4M »

Ik mag vast geen reclame maken maar alleen op zondag bij de firma C. van 22,99 voor 9,99

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9756 ... ictureonly
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#2 Bericht door PD0JSB »

is dat niet de "beruchte" pl-2303 met de Prolific driver , die niet werkt op win7 en win8 ?

ik zie usb1.1. en er begint me iets te dagen .......
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#3 Bericht door Randy »

USB 1.1, 2.0 of 3.0 zegt weinig over de gebruikte chipset. Enkel de maximale doorvoersnelheid. Meer over de verschillende chipsets is trouwens te lezen in een artikel dat ik ooit eens geschreven heb: http://www.hamnieuws.nl/2013/05/enkel-u ... l-serieel/

Adapters zijn vrij goedkoop op DX.com te krijgen (gratis verzending vanuit Hong Kong)

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#4 Bericht door PD4M »

Ik zie dat er bij dit product 25 reviews zijn waarvan sommigen inderdaad over het niet aan de praat krijgen gaan. Bovendien hanteert deze firma een zichttermijn van twee weken.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#5 Bericht door PD4NX »

Waarschijnlijk een USB/RS232 converter met een Prolific driver (wordt nergens genoemd).

Mijn ervaring is dat converters met een FTDI chipset en driver beter werken met recente Windows operating systems. En ja, daar betaal je wel meer voor. Goedkoop lijkt me, met deze aanbieding, toch echt duurkoop.

Het artikel van Randy is het lezen erg waard. 8)

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#6 Bericht door Vertrokken »

Die dingen werken prima op alle operatingsystemen.
Dat is het probleem niet.

Het probleem met dit soort pluggen is dat de schakelspanning 5V is ipv de RS-232 voorgeschreven 12V.
Voor de meeste apparaten is dit geen enkel probleem, maar sommigen kunnen weigeren al kom je dat vrijwel nooit tegen.

Dat het USB 1.1 is maakt ook helemaal niets uit, RS-232 kan toch maar max 115200bit/sec (zou 256k max moeten zijn maar is nooit gehaald).
Gezien USB 1.1 ruim 10mbit is, zie ik niet waarom dit een slechte aanbieding zou zijn.

Voor een tientje kan je waarlijk amper een kat in de zak kopen, ik heb diezelfde onder een ander merk van Linux tot en met Windows7 geprobeerd en nooit last gehad.
Windows8 heb ik nog nooit geprobeerd wegens onwerkbare user-interface.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#7 Bericht door PA2LAD »

PD0JSB schreef:is dat niet de "beruchte" pl-2303 met de Prolific driver , die niet werkt op win7 en win8 ?
Die werken gewoon wel, mits je de juiste driver installeert. Eerst de driver installeren zonder de hardware aan te sluiten. Na de installatie de PC opnieuw opstarten, daarna pas de hardware aansluiten en wachten op de melding dat de hardware gereed voor gebruik is. Doe je het anders, dan gaat het inderdaad niet werken. Driver voor zelfs W8.1:
http://www.prolific.com.tw/UserFiles/fi ... v1_9_0.zip

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#8 Bericht door PD4NX »

PA2LAD schreef: Driver voor zelfs W8.1: http://www.prolific.com.tw/UserFiles/fi ... v1_9_0.zip
Is dat dan een oplossing voor wat ik quote uit het artikel van Randy?

"De Prolific chipset kent drie typen chips die de afgelopen jaren gebruikt zijn, de PL-2303HX (Chip Rev A), de PL-2303X (Chip Rev A) en de nieuwere PL2303TA. Het probleem van de eerste twee chipsets is dat de fabrikant ze per september 2012 End of Life verklaard heeft. Er komen dus geen updates meer voor de drivers, waardoor onder andere WIndows 8 niet meer ondersteund zal worden."

Je weet niet welke chip er in de converter is toegepast. Met een FTDI converter weet je dat wel (de verkoper plaatst nagenoeg altijd een linkje naar de driver).

Een ander probleem van sommige stuurprogramma's onder Windows-8/8.1 is het ontbreken van een *digitale handtekening*.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#9 Bericht door Vertrokken »

Ik heb deze al heel erg lang in gebruik, kan makkelijk 6 jaar of meer zijn:

http://www.eminent-online.com/product/3 ... mance.html

Wordt nog altijd verkocht met windows8 drivers.

EOL van een chip-revisie is NIET hetzelfde als geen support meer, het houd enkel in de ze de chip niet meer maken.
Gewoonlijk gaan ze over op een nieuwere versie van de chip en pas als heel de reeks stopt dan stoppen ze de totale support.

Ook Linux geeft de exacte chip niet aan maar enkel de reeks:
Bus 005 Device 004: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port
Ik heb nog nooit van fabrikanten gehoord dat ze een bepaalde revisie stoppen en de rest verder ondersteunen.
Ook werkt deze oude controller prima bij me onder W7, terwijl ik het ding kocht toen Vista of W7 niet eens op de markt waren.

En aangaande die digitale-handtekening, die kan je uitzetten. Dat is geldklopperij van Microsoft.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#10 Bericht door PD4NX »

ON2NSV schreef:Ik heb deze al heel erg lang in gebruik, kan makkelijk 6 jaar of meer zijn: http://www.eminent-online.com/product/3 ... mance.html
Dat is dus best een dure converter waarvan je denkt dat die goed zal werken, ik bezit die ook. Helaas is dat met sommige programma's dus niet het geval. Een FTDI converter was wel instaat om het goed te laten functioneren.
Blijkbaar is de keuze van een chipset ontzettend belangrijk geworden bij recente operating systems.

Edit: Ik werk met Windows 7/8/8.1 Soms Linux Mint, maar met minder ervaring.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#11 Bericht door PA2LAD »

De PL2303 chip wordt gebruikt door alle hulpverleners hier in Nederland om hun materiaal te programmeren. Zo af en toe belt er iemand die het niet voor elkaar krijgt, maar die gebruikt dan een nieuwe PC/laptop en een oude driver. Na upgraden van de driver is iedereen in staat geweest om weer verder te werken. Reken maar dat er mensen zijn die eerst een hele tijd hebben lopen kl.ten, maar als ze precies doen zoals ik het opgeef, gaat het ineens wel. In hun termen heet dat een leermoment. :wink:

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#12 Bericht door Vertrokken »

PD1EU schreef:
ON2NSV schreef:Ik heb deze al heel erg lang in gebruik, kan makkelijk 6 jaar of meer zijn: http://www.eminent-online.com/product/3 ... mance.html
Dat is dus best een dure converter waarvan je denkt dat die goed zal werken, ik bezit die ook. Helaas is dat met sommige programma's dus niet het geval. Een FTDI converter was wel instaat om het goed te laten functioneren.
Blijkbaar is de keuze van een chipset ontzettend belangrijk geworden bij recente operating systems.

Edit: Ik werk met Windows 7/8/8.1 Soms Linux Mint, maar met minder ervaring.
-Ed
Ik werk constant met Linux Mint en weinig met Windows 7/8 tenzij voor mensen met problemen.
Die converter werkt prima in alle OS.
Het is mijn ervaring dat veel programma's niet goed met RS-232 signalen overweg kunnen en niet weten dat auto-detect vaak geen optie is.
Windows zelf heeft er al enorme problemen mee.

Dat is dan ook een van de vele redenen dat ik sinds jaren geen Windows meer gebruik, dat OS is te stom voor woorden, plug iets over en de com-poorten veranderen.
Steek een andere PL-xxxx en hij herkent die niet of geeft spontaan een andere compoort.
Hoe kom je daar achter in windows? NIET tenzij je ze allemaal probeert en hoopt dat de parameters werken.
Onder linux: dmesg | grep tty
bas@workstation ~ $ dmesg | grep tty
[ 0.000000] console [tty0] enabled
[ 5.174006] usb 5-4: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
[16000.430794] usb 5-1: pl2303 converter now attached to ttyUSB1
Moet je meer weten om te vinden waar die zit?

USB op zichzelf is een belachelijk gedoe, want door de slechte PnP implementatie verwisselen poorten.
Om zot van te worden en locken is niet mogelijk.
Zoals zo vaak zijn zaken waar M$ iets mee te maken heeft niet doordacht en slecht uitgevoerd.

Neem gewoon het belachelijke feit dat M$ werkt op Merk en niet Chipset om een device te identificeren, door dat gezeur heb je voor alles een driver nodig terwijl het onzin is.
Neem 2 exact dezelfde apparaten maar beiden ander merk, je zal rap zien dat Window$ begint te zeiken over drivers terwijl die gelijk zijn, hoe dom kan je zijn?

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#13 Bericht door PD4NX »

ON2NSV schreef:Ik werk constant met Linux Mint en weinig met Windows 7/8 tenzij voor mensen met problemen.
Laten we er geen Windows versus Linux of een ander O.S. discussie van maken.

Feit is dat ik met een FTDI converter onder Windows nog geen missers ben tegengekomen. Vraag me niet waarom dat is, de praktijk heeft het aangetoond (en ik ben er blij mee).

Voorbeeld is de control software voor de AOR AR8600 ontvanger. Met de Eminent converter onmogelijk aan de praat te krijgen (welke driver dan ook, welke parameters in apparaatbeheer dan ook). Met een FTDI converter een fluitje van een (€)cent.

Dit is geen anti Prolific mening, ik gebruik het nog steeds en het gros van de software werkt er ook goed op. Het is wel bedoeld als een kritische overweging om niet blind te varen op de betrouwbaarheid onder Windows. Niets zo frustrerend als software die je niet werkend krijgt (free of betaald).

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#14 Bericht door Vertrokken »

Gaat me niet over Windows versus Linux, maar ik ben onder beiden nog geen enkel probleem tegengekomen.
Buiten dat Windows meer problemen maakt omdat hun structuur van driver ondersteuning belachelijk is.
Zelfde chip, ander merk en Windows loopt te zeuren.

Dit is geen OS versus ander OS, het is gewoon een feit dat Windows over zoiets loopt te melken.
Als jij dat normaal vindt dat eenzelfde chip met dezelfde driver problemen geeft in Windows ondanks het een ander merk is, moet jij weten, het is en blijft belachelijk.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#15 Bericht door PD4NX »

ON2NSV schreef:Als jij dat normaal vindt dat eenzelfde chip met dezelfde driver problemen geeft in Windows ondanks het een ander merk is, moet jij weten, het is en blijft belachelijk.
Oké, ik zal er toch mee moeten werken. Mijn hobby software draait alleen onder Windows. Hoewel, er is nog PlayOnLinux.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie