Solderen nieuwe stijl

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Solderen nieuwe stijl

#16 Bericht door PE5PVB »

Gebruik QRL matig ook al een tijdje JBC. Werkt prima, veel fijner als de oude Weller en Pace die ik eerst had staan.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Solderen nieuwe stijl

#17 Bericht door PD5DJ »

Ik gebruik alweer 15jaar Metcal..

Toen ik bij het huidige bedrijf kwam werken waar ze gebruikt worden, was ik verkocht.
Van SMD tot Messing schotten bakken.. :)
Iets waar mijn oude WECP20 in verbleek.

Ik heb toen een SP-200 2ehands op Ebay gekocht voor 150euro. doet alweer 14jaar dienst..
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Solderen nieuwe stijl

#18 Bericht door PE9ZZ »

Collega van me was idolaat van Metcal maar ik was niet erg onder de indruk. Ben prima tevreden met mijn Wellers (WECP in diverse incarnaties). Wel nu een OKI (voorheen Metcal) desoldeerstation, met lokaal vacuum. Werkt tot mijn verbijstering ver boven verwachting. Thuis nog eentje van Pace maar dat is een kreng (tip), dus vandaar.

Tjerk, 9ZZ

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Solderen nieuwe stijl

#19 Bericht door pe1br »

Ik heb ook nog steeds een oude WECP, zelfs nog 1 bij gekocht deze zomer voor 8 tientjes op een radio markt.
Ik begrijp veel van een soldeer station en ik doe best veel met computer sturing en software maar wat moet ik met een usb aansluiting op mijn soldeer station ?
Het enige wat ik me kan bedenken is me smartphone opladen maar die hou ik (mits die stuk is) zo ver mogelijk van me soldeerstation.

PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Re: Solderen nieuwe stijl

#20 Bericht door PD0VDE »

Zelf werk ik al jaren met oa. met JBC op het QRL.
Ik ben er niet over te spreken. De soldeerpunten slijten veel te snel.
Hierover is meermaals in het verleden gereclameerd en er wordt gezegd dat dit komt door te solderen op te hoge temperatuur.
Oftewel, het is niet de bedoeling dat je een soldeerstation van JBC met JBC soldeerpunt (beide geschikt voor loodvrij solderen) op de hoogste temperatuur gebruikt/laat staan.
Er komen kleine gaatjes in de soldeerpunt waardoor er nog maar zeer weinig warmte afgifte is.
De plating die op het puntje zelf zit (het contactvlak tijdens solderen) is zéér dun. Dit zou in de afgelopen jaren wel verbeterd/dikker gemaakt zijn, maar daar is niet veel van te merken.
- Worden ze heet genoeg? Zeker!
- Prettig in de hand? Zeker, door een slank en licht 'handpiece' (soldeerpunthouder)
- Iets voor thuis? het is rete duur in aanschaf.
- Soldeerpunten kosten bijna €27,- p. stuk (incl btw)

Er zijn meerdere leveranciers dan alleen PintTec zoals Tooltronics.

Zelf gebruik ik voor thuis een OKI PS-900 soldeerstation. Deze heeft als voordeel dat de punt verwarmt wordt door inductie. Het vermogen wordt automatisch geregeld waardoor altijd dezelfde temperatuur gehandhaaft wordt. Soldeer je zware onderdelen? wordt er extra vermogen geleverd. Bij licht spul, zoals klein SMD, wordt er minder vermogen toegeleverd.
Een echte aanrader! (heb geen aandelen).
De punten kosten slechts €8,- en veel verkrijgbaar in alle smaken. Plating is behoorlijk dik en puntje opzich is massief, hufterproef dus.
Verwarmingselement is eventueel los te vervangen.
Uitleg in het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=tz4zUSJlQOQ

OKI, Metcal, JBC, Weller, Ersa... ik zie vanalles voorbij komen.

Plaats reactie