Dijk van een voeding voor 2x niks.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Dijk van een voeding voor 2x niks.

#1 Bericht door Vertrokken »

Dag mannen,

Wie wil helpen een kit te maken om zelf een dijk van een schakelende voeding te maken voor minder dan 100 euro.
Ik heb het dan over een vermogen van >40A op 12~13V.

Het kan namelijk, je neemt gewoon een Corsair CX600, die kan >40A op 12V leveren.
Gezien het feit dat deze voedingen met honderdduizenden verkocht worden koop je zo'n ding voor iets van 70 euro.

Het enige probleem is de power-on te connecteren met een schakelaar.
Verder de uitgangen naar bananen-pluggen te helpen zodat je de stroom kan trekken op 12V.

Eventueel een paneel metertje om de spanning en of stroom te meten.
Ik dacht aan een kastje waar je een Computer-voeding in kan steken en dan aan de buitenkant een HAM-voeding is.

Mensen betalen hier echt kapitalen voor een simpele voeding terwijl een computervoeding eenvoudig 40A of meer doet.
Kijk gewoon naar het aanbod, HAM voedingen hebben een auto-sigaretten-aansteker??? Kan iemand me dat uitleggen?

Waarom maken mensen me voor mafketel uit, terwijl een deftige voeding amper iets kost.
Kijk gewoon wat een 40A 12V voeding kost, vergelijk het dan met een Corsair CX600 + ombouwkosten is amper 100 euro.

Ik heb hier een Icom 706MKIIG + Kenwood TK-780 lopen op een FSP250-GTA60, dit ding levert 230W @ 12V, zou je hem kopen in de winkel dan kost die amper 40 euro.
Afbeelding
Deze voeding weegt dan ook genoeg, waaraan je kan zien dat hij met zorg gebouwd is.

Natuurlijk is er verschil in voedingen, maar een beetje kennis haalt de rommel er zo uit.

Wie voelt er iets voor om een project op te zetten dat mensen snappen dat Computer-Voedingen goedkoop en enorm krachtig zijn? Dat we bv een simpel kitje maken waar met een PC-voeding insteekt en het word een deftige HAM voeding.
Hier doe ik het allang, en ik ben niet de enige.

Mensen we zijn amateurs, kunnen we a.u.b. een voeding project opzetten dat iedereen een goedkope en betaalbare ZWARE voeding heeft?
Wie wil dit testen? Want dat ik het gebruik nemen er niet veel aan, helaas.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#2 Bericht door Vertrokken »

Nu ga ik zwaar overdrijven: http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... y&reid=189

Dit is de Corsair AX1200, ja je leest het goed 1,2KW en kost amper 200 euro!!!

Ruim 100A @ 12V!!!!

Nog iemand?

Afbeelding

Je moet echt niets doen, power-on aan massa leggen en GEEL = +12V / Zwart = GND gebruiken en je bent vertrokken.
Deze voedingen leveren ECHT het vermogen en zijn resistent tegen alles wat je maar kan opwerpen.

Ik neem Corsair als voorbeeld, maar er zijn er veel meer, zoals FSP, Seasonic, Enermax, Antec etc....maar onderzoek ze eerst, er durft rommel tussen te zitten.

Wel kan je met dit soort voedingen heel de buurt van 12V voorzien zonder enig probleem.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#3 Bericht door Vertrokken »

Hoe start je dit???
Simpel, zie onderstaand plaatje, en voor de rest neem je GEEL+/ZWART-

Dit is echt te simpel voor woorden, dat mensen het met moderne computervoedingen niets doen snap ik echt niet.
Want je hebt een enorm zware voeding voor 2x niks.

>40A @ 12V voor max 80 euro met beveiligingen tot en met, wie wil dat niet?
Bijlagen
ATX_power-ON.JPG
ATX_power-ON.JPG (43.35 KiB) 13553 keer bekeken

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#4 Bericht door pa1bvm »

heb hier nog een paar computervoedingen liggen ..
toch eens kijken wat ik daarmee kan doen

nooit aan gedacht om er 12 volt voedinkjes van te maken

mooie tip !!!

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#5 Bericht door PA-een »

Leuk idee! Vraag me wel af of alle PC voedingen voldoende gefilterd zijn en of ze niet te lawaaierig zijn...

Onthoud dat een PC-voeding meerdere 12V lijnen heeft (ook buiten de moederbord connector om!) dus mogelijk moet er wat 'gebundeld' worden voordat je er meer dan 20A doorheen gaat trekken.. ;)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#6 Bericht door PA3BAS »

Ik heb zo een HP-voeding uit een server overgenomen. Komt ook iets van 40 ampere uit zeilen. Ombouw was inderdaad alleen maar wat doorverbindingen maken en een instelpotje monteren. Ding is klein en licht. Ik zou niet weten waarom een gewone pcvoeding niet zou kunnen werken?
.... But will it blend?

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#7 Bericht door Vertrokken »

PA-een schreef:Leuk idee! Vraag me wel af of alle PC voedingen voldoende gefilterd zijn en of ze niet te lawaaierig zijn...

Onthoud dat een PC-voeding meerdere 12V lijnen heeft (ook buiten de moederbord connector om!) dus mogelijk moet er wat 'gebundeld' worden voordat je er meer dan 20A doorheen gaat trekken.. ;)
Wel dat is dus een grove leugen die de fabrikanten mensen op de mouw spelden.
Vroeger probeerde Intel een nieuwe spec te maken, de ATX 2.x (ben het laatste cijfer vergeten) waar de lijnen 20A max mochten leveren.
Dit heeft voor enorme problemen gezorgd en men heeft die spec sinds de Core2Duo en AMD64 alweer verlaten.

De voedingen van nu (en pak 'm beet tot 4 jaar terug) zijn allemaal 1 enkele 12V lijn.
Ook zijn de voedingen verschrikkelijk stil, je hoort de fan echt niet tenzij je constant vol vermogen loopt te trekken.

De voedingen die ik denk te gebruiken zijn niet die van shit-kwaliteit maar de 80plus gecertificeerde apparaten van bekende merken waarvan Corsair mijn favoriet is.

Ik dacht er dus aan een soort van paneeltje te maken waar je naartoe gaat met de correcte computer aansluitingen en aan de andere kant de juiste computer-pluggen zodat je bv het ding weer gewoon in een PC kan steken of garantie claimen als er iets aan mocht komen.

Het probleem is alleen, hoe komen we aan die pluggen? Want ik heb geen idee waar, en wie wil een printplaat etsen/ontwerpen waar de zooi in te pluggen is?
Want ik heb geen idee hoe dik de banen moeten zijn om bv 100A in banaan om te zetten, ben een beetje te lang weggeweest uit de etserij :lol:

Mijn idee is simpel:

1: Een 24pin molex op een printplaat waar de grote stekker in kan.
2: Een stuk op 10 aansluitingen waar de 12V lijnen in gedrukt kunnen worden, en die parallel zetten om een lage weerstand te bekomen voor hoog vermogen.
3: Een aansluiting voor de schakelaar om de boel aan/uit te zetten.
4: Zekeringen? Normaal hoeft het niet, de voeding weet zelf als er sluiting is en gaat uit.
5: Aansluitingen voor AMP / Volt meters, het oog wil ook wat :lol:
6: Aansluitingen voor naar banaan te gaan, en voldoende.
7: Aansluitingen voor een banaan voor 3,3V / 5V EN 5Vstb!! Vooral die laatste is handig want dan kan je USB apparaten voeden/opladen ook al staat de voeding "uit"
8: Een kastje of hoekprofiel met gaten waar alles in te monteren is, ook voor een leek.
9: Genoeg aansluitingen voor 12 uit te trekken, was die bijna vergeten :shock:

Dit geheel hoeft volgens mij niet meer dan 20~40 euro te kosten, tel daar een 60 euro bij voor een voeding en je hebt al 40A voor weinig.
Wie kan zoiets ontwerpen en uitvoeren, denk dat veel amateurs blij gaan zijn met zoiets, want geld kan je beter aan een goede antenne besteden :lol:
Laatst gewijzigd door Vertrokken op 23 okt 2013, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#8 Bericht door PA-een »

ON2NSV schreef:Wel dat is dus een grove leugen die de fabrikanten mensen op de mouw spelden.
Wat mij betreft bevat de 'leugen' een kern van waarheid: De draden vind ik aan de dunne kant om uit 1 voedingslijn >40A te gaan trekken, zoals je plan de indruk wekt. Bundelen van de ongebruikte lijnen lijkt me geen kwaad kunnen. Overigens zie ik bij veel banaanstekkers ook een maximum van 30A vermeld staan, geldt wellicht ook voor de chassisdelen. Misschien is een andere connector beter geschikt?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#9 Bericht door PA2OLD »

Met PS-on ben je er vaak niet, er zijn aardig wat voedingen die dan afslaan als je er een belasting in de vorm van bijvoorbeeld een autolamp aanhangt. Zelfs met belastingsweerstanden er aan wil het soms niet.
Verder nadeel (vooral met servervoedingen) is dat je de voedingsspanning vaak niet naar 13,8 volt kan krijgen, als je dan boven een bepaalde spanning komt slaat de voeding af door een beveiliging.
Misschien moet je wat meer info geven over hoe je dat oplost als je geen schema hebt.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#10 Bericht door Vertrokken »

Kijk naar de crossload tests: http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... 3&reid=189
Onderaan, full-power zonder belasting op de andere lijnen.

Ik heb het wel over 80plus voedingen (ATX 2.3) en niet die goedkope rommel die amper 200gr weegt.
En ook niet over de oude ATX 2.0 en spec voedingen.
ATX12V v2.3

Effective March 2007 and current as of 2012. Recommended efficiency was increased to 80% (with at least 70% required) and the 12 V minimum load requirement was lowered. Higher efficiency generally results in less power consumption (and less waste heat) and the 80% recommendation brings supplies in line with new Energy Star 4.0 mandates.[17] The reduced load requirement allows compatibility with processors that draw very little power during startup.[18] The absolute over-current limit of 240 VA per rail was removed, allowing 12 V lines to provide more than 20 A per rail.
Schema heb je niet nodig, want je kan zo de boel op 12V laten draaien, dat doe ik ook en anders zoek je een voeding die potmeters heeft zodat je ze kan bij regelen.

En de specificaties waar de voedingen aan moeten voldoen aan deze specs en zijn standaard: http://www.formfactors.org/formfactor.asp

De FSP-Group FSP250-60GTA die ik nu gebruik heeft enkel de power-on en draait nu al twee weken een Icom 706MKIIG en een Kenwood TK-780.
Beiden al op full-power getest geeft geen krimp.

Deze voeding heb ik uit een Acer Desktop gehaald maar vind je ook in Medion, HP, etc, veel gebruikt merk bij de betere merken van computers.
Ik heb het niet over een rommelvoeding die een gemiddelde computer boer steekt om de kosten te drukken, want dat spul gaat inderdaad uit en maakt enorm veel lawaai.

En ja, als je 13,8V wilt hebben, ja dan moet je er een zoeken met een potje.
Mijn Icom heeft een spec van 13,8V +/-15%, dus alles van 11,73 ~ 15,87V is genoeg.
De ATX spec is veel krapper dan dit, die legt max 5% op aan variatie op 12V 11.40 ~ 12.60, normaal blijven die binnen de spec en kom je aan de onderkant niet te kort.
http://en.wikipedia.org/wiki/ATX#ATX12V_v2.3 (is makkelijker te lezen dan de Intel specs)

Mij maakt het nominale verschil van 1.8V niet uit, maar als je die wel wilt, dan koop je een voeding met potjes.
Ben niet van plan hier een ingewikkeld iets van te maken, maar een heel simpele oplossing voor een duur problemen voor velen.

Ik snap de huivering, maar je spreekt dan over goedkope rommel of voedingen die te oud zijn en geen ATX 2.3 zijn.
Een 80plus voeding heeft geen belasting op 5V nodig, dat is iets van vroeger.
http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Hopelijk heb ik je kunnen overtuigen, want bij velen zit er angst om dit te doen en terecht, maar als je weet waarop te letten is dat niet nodig.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#11 Bericht door PA-een »

Ik denk dat je Icom een zekering van circa 20A heeft, je sprak eerder over stromen >40A waarvoor de aansluiting naar mijn idee wat zwaarder uitgevoerd moet worden. Ook al zit er geen lijnlimiet (meer) op, >40A constant over 1 'dunne' draad zal vast een thermische beveiliging opleveren.. :mrgreen:

De harde schijven worden doorgaans op een aparte lijn aangesloten; het lijkt mij dat het ontwerp van een PC voeding geen rekening houdt met gebruikers die het volle vermogen over één 12V aansluiting gaan trekken.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#12 Bericht door Vertrokken »

Sloop je voeding eens open, dan zal je zien dat alle lijnen op telkens op 1 punt op het moederbord samenkomen.
Er zijn sinds ATX 2.3 spec geen aparte lijnen meer, ze komen allemaal op 1 plek samen.
Vroeger was dit ook al zo enkel had het label op de voeding een ander verhaal.
Aan dit bedrog en misinformatie is er de 80plus certificatie gekomen, want mensen waren de leugens meer dan zat.

Ik heb het zelfs over 100A als je vanaf het begin gelezen hebt, ligt er maar net aan welke voeding je aan dit projectje hangt.
En dus wil ik de kabels bundelen op de printplaat.
En voor de zekerheid hou ik het op 80plus alleen zodat mensen weten wat ze kopen om eraan te hangen.

Wil je meer weten, lees dan deze review eens, dit is wel de AX1200 maar hij test ook andere voedingen: http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... y&reid=189

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#13 Bericht door PA-een »

ON2NSV schreef:En dus wil ik de kabels bundelen op de printplaat.
En dat was het precies enige dat ik hoefde te weten. ;)

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#14 Bericht door Vertrokken »

Nu nog iemand vinden die dit kan uittekenen zodat er een print van ontworpen kan worden.
En dan zien dat we de connectoren te pakken krijgen.
Ik dacht aan een simpel bouwpakketje dat een HAM-shop kan verkopen zodat mensen eenvoudig en goedkoop een zware voeding kunnen hebben.

Wie o wie, want het idee zit al lang in mijn hoofd, maar ik heb niet de middelen dit te doen.

Zie foto's van mijn tijdelijke opstelling, de variatie bij 25W zendvermogen is 0,05V => 11.92V in spanning drop.
Bij 100W zendvermogen (als test) is de variatie 0,26V op de 12V lijn => 11.71V.

Al met al keurige waardes, er zitten 3 potmeters in, maar als ik die durf aanraken gaat de voeding uit, dat moet dus kortsluit beveiliging zijn want bij sluiting heb je een heftige daling van spanning.

Ik weet het, het ziet er echt niet uit op dit moment :lol:
Bijlagen
IMG_20131023_133904.jpg
IMG_20131023_133913.jpg
IMG_20131023_133858.jpg

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#15 Bericht door PA0HJA »

Bas / ON2NSV,

Allereerst: Leuk initiatief! Ik juich iedere vorm van (groeps-)zelfbouw aktiviteit of semi-zelfbouw aktiviteit altijd zeer toe!

Toch een paar op/aanmerkingen:

De "dubbele" 12 Volt voedingslijnen zijn echt geen bedrog of intrige van de PC-industrie, maar een poging van Intel en consorten om met de hun ter beschikking staande technologie op dat moment een zo storingsvrij mogelijk werkende, relatief goedkope, PC te realiseren.

Het was namelijk zo dat de nieuwe processoren (na de Pentium 4) i.p.v. uit de +5V- en +3,3V-lijn, steeds vaker gevoed en zwaarder belast werden uit de +12 V-lijn.
Dit doordat er via een DC-DC converter schakeling op het moederboard de benodigde lage voedingsspanningen van 1V - 1,5V bij zeer hoge stromen (van 100A en meer!) voor de nieuwe CPU's gemaakt werden.
Dit gaat beter met 12V dan met 3,3V of 5V.

Om dit met de toenmalige technologie goed te kunnen doen, werd aanbevolen om minstens twee gescheiden +12V circuits te hebben, de een om de CPU te voeden, de andere om hard-disks etc. te voeden, zonder elkaar al te veel te storen/beinvloeden.

Als dit goed gedaan werd, zoals bedoeld, waren dit ook twee afzonderlijke 12V wikkelingen op de transformator in de schakelende voeding.
Dat dit niet (altijd) gedaan werd door de " goedkope rommel fabrikanten" en het gewoon dezelfde aansluiting op de transformator was, moge duidelijk zijn...... ;-)

Ook werd de minimale belasting voor ATX voedingen flink verkleind (nodig door de lage stand-by stroom van de modernere CPU's) zodat deze nu vrijwel altijd opstarten en werken.

De technologie is inmiddels verder voortgeschreden.
De moderne ATX-voedingen van tegenwoordig met de nieuwere generaties controle-logica IC's en -vermogens halfgeleiders maken veel betere voedingen mogelijk met ongekend hoge rendementen, stabiliteit, grote storingsvrijheid en zeer lage geluidsniveau's.

Ik heb recent een 400 Watt ATX PSU gekocht die volgens de spec's < 15 dB lawaai produceert bij een rendement van > 93 % bij vollast en waarop men vijf jaar lang garantie durft te geven!

Maar nu terug naar jouw idee:

Bananenstekkers zijn niet meer van deze tijd: niet bijster geschikt voor grote stromen en niet veilig en dummy-proof.
"Powerpole" connectors zijn wellicht een te overwegen beter alternatief.

Grote stromen zijn ook een probleem bij printplaat en -sporen.
Aangezien jouw idee m.i. niet veel meer dan een soort (luxe-) "distributie-box" is, zou ik directe bedrading overwegen en de 24-polige ATX-connector niet te gebruiken en er af knippen. (scheelt ook weer overgangs-weerstand in de connector, niet te verwaarlozen bij hoge stromen)

Als je er echt wat leuks van zou willen maken, zou je er iets van een PIC-processor o.i.d. met display in moeten hebben om eea. te kunnen meten/monitoren.
Bij grote stromen en dure aangesloten Ham Radio-apparatuur wellicht geen overbodige luxe! 8)

PA0HJA
Laatst gewijzigd door PA0HJA op 23 okt 2013, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
....The Singularity is near!

Plaats reactie