Dijk van een voeding voor 2x niks.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#16 Bericht door pa1bvm »

misschien dan nog een " crowbar" erbij zo tegen de 13 Volt ..
Schermafbeelding 2013-10-23 om 19.11.14.png
Schermafbeelding 2013-10-23 om 19.11.14.png (16.26 KiB) 6857 keer bekeken

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#17 Bericht door PA0HJA »

misschien dan nog een " crowbar" erbij zo tegen de 13 Volt ..
Voor een lineaire voeding onontbeerlijk!

Voor een schakelende voeding niet direkt noodzakelijk denk ik, de betere moderne ATX-voedingen zijn rijkelijk van allerlei beveiligingen voorzien: overspanning, -current, -temperatuur enz.
Bovendien geen (veel-) hogere spanning op de buffer-elko die desastreuze gevolgen heeft bij een kortgesloten serie regeling transistor

Maar baat het niet, het schaadt ook niet! :D
Wel een veilig gevoel!

PA0HJA
....The Singularity is near!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#18 Bericht door Vertrokken »

80plug voedingen hoef je niet te zekeren of te beschermen.
Want de beveiligingen zijn pakken beter dan andere gewone voedingen.

Anyway, ik was helemaal vergeten dat ik een maand geleden een S-350-12 bij de 409-shop had besteld.
Die kwam vandaag aan en ga ik nu eerst testen.

Want met dat ding hoef ik al die toeren niet uit te halen.

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=102771

Die levert 29A op 12V en heeft met 40 euro gekost incl. shipping.
Bij aankomst moet ik zeggen dat het er deftig uitziet en de spanning ligt op een mooie 12.17 onbelast.

Fan heeft een automatisch systeem en staat uit als het niet nodig is.
Als deze bevalt dan kan heel mijn project op de schop want ik ga die moeite niet doen als deze het zo kan.
Ik heb aan 350W / 29A @ 12V wel genoeg, maar de zware mannen kunnen daar ook een KW versie krijgen.

Zal laten weten of ik deze blijf gebruik of dat ik mijn CPU-voeding project doorzet.
@PA0HJA, ik was niet van plan te knippen in kabels omdat je zo de voeding weer kan gebruiken voor een PC of in geval van garantie kan je die nog claimen.
Als je gaat knippen, zonde van een 80plus voeding, dan kan je hem enkel nog voor dit gebruiken.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#19 Bericht door PA2EFR »


Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#20 Bericht door Vertrokken »

Je bedoelt 20A voor 68 euro :lol:

Piek moet je nooit naar kijken, zeker bij schakelende voedingen niet, want je weet niet wat piek is.
En bij die van 50A praten ze al helemaal niet meer over continu.

Sorry maar dat geeft mij enorm te denken.
En bij die 30A, staat 20A continue en 28A peak, van waar komt die 30A dan?

En waarom alweer een sigaretten aansteker?

Ik ga straks deze 40 euro unit eens open slopen en van binnen bezien, normaal is daar uit af te leiden hoe goed ze werkelijk zijn.
Van buiten ziet de afwerking er heel degelijk uit en de kast is 1mm dik aluminium en het rendement zou >80% moeten zijn.

Ik heb al even met de powermeter gemeten in onbelaste staat en die is 0W (meter meet slecht onder de 2W).
Dat is wel minder dan een ComputerVoeding in rust, die trekt >10W, is wel geen 80plus voeding :lol:

Mooi klusje voor deze middag, eerst even staaldraad en eieren gaan halen want ik wil deze week nog een FB4 gaan bouwen.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#21 Bericht door PA0HJA »

Ja, voor de prijs hoef je het inderdaad haast niet meer te laten, tenzij je "extremere" eisen stelt qua stroom/vermogen o.i.d. en niet de hoofdprijs wilt betalen.

Ik vraag me overigens wel af hoe deze voedingen het doen in vergelijking met de recente "high-end" PC-voedingen qua "luxe" voorzieningen als:
- allerlei soorten beveiligingen (overstroom, over- en onder-spanning, kortsluiting, overtemperatuur en overbelasting)
- hoog (>90 %) rendement
- zeer goede APC (aut. cosinus phi compensatie)
- minimale stoor-/rimpel-spanningen
- geluidsproductie ed.

Ik heb het idee dat de ontwikkelingen hier wel wat achterlopen in vergelijking met wat er op de (veel grotere) PC-markt gebeurt?

Ook welke extra voorzieningen er e.v.t. specifiek voor toepassing in een HF-omgeving zoals voor Hamradio-gebruik getroffen zijn in deze voedingen.

Afknippen van pluggen kan inderdaad een probleem zijn voor garantie en weer terug naar origineel PC-gebruik.
Je zou nog kunnen overwegen om een contra-kabeldeel toe te passen.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#22 Bericht door Vertrokken »

PA0HJA schreef:Ja, voor de prijs hoef je het inderdaad haast niet meer te laten, tenzij je "extremere" eisen stelt qua stroom/vermogen o.i.d. en niet de hoofdprijs wilt betalen.

Ik vraag me overigens wel af hoe deze voedingen het doen in vergelijking met de recente "high-end" PC-voedingen qua "luxe" voorzieningen als:
- allerlei soorten beveiligingen (overstroom, over- en onder-spanning, kortsluiting, overtemperatuur en overbelasting)
- hoog (>90 %) rendement
- zeer goede APC (aut. cosinus phi compensatie)
- minimale stoor-/rimpel-spanningen
- geluidsproductie ed.

Ik heb het idee dat de ontwikkelingen hier wel wat achterlopen in vergelijking met wat er op de (veel grotere) PC-markt gebeurt?

Ook welke extra voorzieningen er e.v.t. specifiek voor toepassing in een HF-omgeving zoals voor Hamradio-gebruik getroffen zijn in deze voedingen.

Afknippen van pluggen kan inderdaad een probleem zijn voor garantie en weer terug naar origineel PC-gebruik.
Je zou nog kunnen overwegen om een contra-kabeldeel toe te passen.

PA0HJA
Inderdaad, daarom had ik toen die voeding bij 409shop besteld omdat ze goede waarden hadden en expliciet radio bij vermelden:
Suitable for CCTV, Radio, Computer project.
+ / - 10% adjustable output voltage
High Efficiency, Low Temperature,
Small Size
Built-in EMI Filter
Over Load and Short Circuit Protection.
Over Voltage Protection
Auto-recovery after protection


Dus ik kan hem 1,2V omhoogdraaien, de pot zit aan de buitenkant maar wel vastgezet met lak.
De idle stroom is zeer goed, mijn powermeter staat na een uur nog altijd op 0W verbruik.

Ga straks eens meten, hier wel alvast een foto van de binnenkant, ik moet zeggen, het ziet er netjes uit.
Bijlagen
IM001521.JPG

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#23 Bericht door Vertrokken »

Metingen gedaan.

De PC-voeding zonder zaken aangesloten trekt ook 0W idle, zodra je een tranceiver aansluit gaat het verbruik omhoog.
Blijkbaar trekken die toch wel wat in standby.

Dan de S-350-12:

2 tranceivers aangesloten maar uit: 4W, da's 6W minder dan op de Fortron, da's positief.

TK780 aan in squelsch: 8W / Zenden FM (25W) 49W @ 230V spanning drop op 12,17V -> 12,12V, valt goed mee.

De Icom706 zet ik nu aan, TK780 blijft in Squelsch staan: Ontvangen 40m 29W / Zenden SSB fluit 100W 120W maar dan flipt mijn wattmeter 242W spanning drop 12,09V.
Even terug mijn PC voeding aansluiten en fluiten om te zien of het mijn Watt-meter is.
De PC voeding met enkel de Icom 146W en springt naar 225W, geen verschil dus, dit is wel bijna 20A! :lol:

Ventilator spring niet op en als ik de torren voel aan de buitenkant die blijven koud, geen enkel probleem.

Nu eens zien wat de boel na een week doet, tot hiertoe kan ik enkel zeggen dat dit een prachtige voeding is voor 2x niks.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Nu nog iemand met een scoop zoeken om eens te zien wat de rimpel doet, iemand in de buurt van Leopoldsburg die een scoop heeft en even wil komen meten?


Wel na een uurtje luisteren begint het ding te blazen dat het een lieve lust is, die gaat dus in de reserve kist, ik ga terug naar de Fortron PC voeding want die heb ik nog nooit horen blazen.
Ergo, deze S-350-12 is nutteloos omdat de fan te veel lawaai maakt, komt door de kleine maat van de fan en doordat die niet constant langzaam draait wat bij een PC-voeding wel het geval is.

Ik ben dus de boel weer aan het omzetten naar de Fortron en wil nog altijd een verdeel/schakel-doos maken waar die voeding zo op aan te sluiten is.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#24 Bericht door PA0HJA »

Ja, altijd die &#!@*&! ventilator........... :x :D

In de PC-voeding die er voor mij aan ligt te komen zit er een van 135 mm, dit is volgens mij zo'n beetje de maximale grootte die nog in de ATX-spec PSU behuizing past!
Ook de vorm en uitvoering van de ventilatorbladen zijn geoptimaliseerd voor minimale eigen geruis bijdrage.
Verder is het toerental maximaal 800 rpm en zijn de lagers ook zo stil mogelijk gemaakt.
Ook is de eigen warmteontwikkeling zo klein mogelijk gemaakt (ook mede door het hoge rendement van > 90% denk ik ) zodat de ventilator sowieso minder warmte hoeft af te voeren en dus ook minder hoeft te draaien.

En zo realiseer je dan dus minder dan 15 dB eigen geruis bedrage bij een vollast van 400 Watt! :D
Volgens de specs dan......

Ik ben benieuwd!

PA0HJA
....The Singularity is near!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#25 Bericht door Vertrokken »

Ja precies, maar ik was enkel aan het luisteren naar de babbelbox op 7.077, was nog niet eens aan het zenden.
Mijn Fortron voeding heeft een 80mm fan en die draait heel rustig op laag toerental.
Die hoor je echt niet en ik heb die nu al een paar weken in gebruik, nog nooit heb ik de fan gehoord.

Welke voeding komt er aan want ik ben benieuwd wat jij eraan gaat hangen.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#26 Bericht door PA0HJA »

Nou, het is geen voeding voor een zendontvanger maar gewoon een voor een desktop-PC.
De voeding daarvan gaf het afgelopen weekend de geest.
Het is een ouwetje, dus ik wilde eerst goedkoop eenzelfde gebruikt 2e hands exemplaar via eBaY aanschaffen.
Genoeg gebruikte exemplaren te krijgen, maar al zoekende (en lezende en lerende!) kwam ik op het huidige gekozen type uit.
De merknaam zal je waarschijnlijk niet verbazen:


Afbeelding


:lol: :lol:

Het type is: "STRAIGHT POWER E9 | 400W"

Afbeelding


Omdat deze nagenoeg continue aanstaat, vond ik de reductie in lawaai belangrijk genoeg om er het geld voor een nieuw exemplaar aan uit te geven.
Daarbij had ik ook nog de mazzel om een aanbieding te treffen waardoor hij uiteindelijk ook nog leuk goedkoper was dan de standaard "adviesprijs" 8)

Zoals gezegd ziet deze er qua specs op papier erg goed uit, maar ik moet hem nog ontvangen en hij moet zich nog bij mij in de praktijk bewijzen.....

PA0HJA
....The Singularity is near!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#27 Bericht door Vertrokken »

Die zijn goed hoor, ik heb vrienden die zo een in een Gaming PC hadden zitten en ze leveren effectief die 400W, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik lees bij die mannen op de website: Max. combined power 12V 384W

Dus als we even gaan rekenen, dan 32A uit op 12, daarna zal die afslaan.

Ik vrees er niet voor, want deze dozen hebben alles wat je tegenwoordig nodig hebt.
Al zeggen ze op hun website dat het een splitrail zou zijn (ben zeker dat dit een leugen is), maar ze hebben aparte limiters op de "rails", mogelijk zal je een soldeerbout moeten pakken en ze domweg bundelen om dit te omzeilen.

Hier heb je de review van de E8, is gewoon hetzelfde maar iets ouder.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... 3&reid=247

Ze meten daar wel apart de stroom op de "aparte" lijnen, dus mocht je last hebben van die 18A limiet, knoop ze gewoon aan elkaar zodat hij pas bij 32A uitgaat.
Kijk naar de printplaat, daar zitten de lijnen elk op "aparte" lijnen die enkel een eigen stroombegrenzer hebben.
Kijk je verder in de test, dan zie je dat Johny ze gewoon samen knoopt en test op 30A.
Let wel dit is de E8, maar ik denk dat de E9 hetzelfde is.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#28 Bericht door PA2OLD »

Over veel power gesproken, kijk een naar deze PFD wel helemaal onderaan de file staat de PBA1500F.
14 volt en 125 Amp's... een Amerikaanse amateur gebruikte dat ding.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#29 Bericht door Vertrokken »

Enig nadeel er zitten twee kleine fans aan de voorkant, reken maar dat die lawaai maken.
Ik had ook zoiets besteld voor 29A en na een uurtje begint de herrie.
Computer voedingen zijn een stuk beter op dit gebied.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dijk van een voeding voor 2x niks.

#30 Bericht door PA2OLD »

PA2EFR schreef:Afbeelding
Wouxun verkoopt tegenwoordig deze voeding ook, alleen zonder de sigarettenaansluiting dus het zal de PC-30 uitvoering zijn.
Of de Wouxun voeding ook intern exact gelijkt is?
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=5rNnOjqzOfM#t=83
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie