Maas SPS-330 -II

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Maas SPS-330 -II

#1 Bericht door pb1a »

Sinds enige tijd was ik de trotse bezitter van een Maas SPS 330 -II voedig van 30 ampere.
Ik heb dat ding gekocht voor mijn TS 2000e, Mijn oude had na 25 trouwe dienst de geest gegeven.
Dit is en was misschien HI de eerste keer dat ik een geschakkelde voeding heb. Ik had mijn TS 2000 voor het eerst
op 25 watt gezet op twee meter in F3E. (FM) Microfoon even vastgezet zodat ik kon zien hoeveel stroom hij trok.
Volgens de voeding 12 Ampere maar dat is maar een indicatie. (iets te veel) In een keer pats schoot over de 30 ampere heen.
Ik stond er echt bij en keek erna. Mijn Microfoon stond namelijk vast. De spaning was ook geen 13.8 volt meer maar 14.9 volt.
SWR was en is helmaal perfect. Nog wat aan het testen geweest met 5 watt, maar mijn Kenwood ging gewoon uit
als ik mijn Microfoon in drukte. Later deed ook mijn TS 2000 helemaal niks meer. (schoot in de beveiliging) Even op een ander 5 ampere voeding gezet in ontvangsstand ja hor mijn TS 2000 deed het gewoon weer. Alleen ontvangen natuurlijk.
Ik heb deze voeding nieuw in doos gekocht en binnen twee weken geeft ie al de geest. Gelukkig heb ik garantie op dat ding.
Maar ik snal niet hoe dat kan. Wie heeft enig idee. Ding levert in ieder geval geen stroom meer.

Gr. Anne Mak PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#2 Bericht door Vertrokken »

Ik zag hier dat je tranceiver max 20,5A doet aan 13,8V.

http://www.universal-radio.com/catalog/ ... 8spec.html

Dat is veel, bijna 500W!! En jij verwacht dat een 330W schakelende voeding dit kan verwerken?
Ik denk dat het daarom nummer 330 heeft, is namelijk vaak zo bij schakelende voedingen.

Maar goed, we gaan verder: http://www.ers.be/SPS_330_II_30_Amp_voe ... r%20supply

We lezen daar: Power Output 450W
Als ik ga delen: 450W : 15V = 30A MAX! maar ze zeggen 25A continu, echter we werken net aan 13V.

Dus 25A x 13V = 325W.....oeps daar komt dus de 330 als nummer vandaan.....MAAR jouw tranceiver kan 500W trekken!!!

En jij verbaast je dat de boel ploft? Sorry ik niet.

Tip, koop een 600W computer voeding van Corsair voor hetzelfde bedrag en je hebt bijna 50A op 12V, en ja die trekt het probleemloos :lol:

pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: Maas SPS-330 -II

#3 Bericht door pe1oxp »

ON2NSV schreef:Ik zag hier dat je tranceiver max 20,5A doet aan 13,8V.

http://www.universal-radio.com/catalog/ ... 8spec.html

Dat is veel, bijna 500W!! En jij verwacht dat een 330W schakelende voeding dit kan verwerken?
Ik denk dat het daarom nummer 330 heeft, is namelijk vaak zo bij schakelende voedingen.
Mis ik ergens iets in de berekening?

20.5A * 13.8V is bij mij altijd nog iets van 283W....

Een voeding die 25A continue levert moet die 20.5A toch makkelijk kunnen leveren.
Mijn TS2000 draait al jaren op een 22.5A voeding.
*** Life is too short for QRP ***

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#4 Bericht door Vertrokken »

Ja sorry rekenfoutje :lol:

Hoe dan ook, die voeding kan eigenlijk maar 25A leveren aan 13.8V.
En die set zit daar heel dicht tegenaan.

In schakelende voedingen heb je 2 soorten, goed spul en rommel.
Helaas kan je aan de buitenkant het verschil niet zien.

Een heel goede website over schakelende voedingen en testen is deze: http://www.jonnyguru.com/
Het zijn weliswaar computer voedingen maar dat maakt geen verschil.
Als je goed wilt lachen, dit soort van tests is goed voor het humeur: http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... y&reid=154

Daar deze persoon zulke zware testen uitvoert is heel die markt in 2 gesplitst in rommel en kwaliteit.
Tegenwoordig doet elk goed merk wat erop staat, dat is met de goedkope Chinese rommel wel anders.

Ik heb hier voedingen van 450W liggen, dingen zijn rommel kwaliteit, als ik daar mijn Icom706 op aansluit en durf de micro maar in te knijpen gaan ze uit.
Sommigen al met mijn TK780.
Maar een voeding uit een Medion van 250W FSP-Group draait zonder enig probleem beide sets.
Gezien ze bij die Maas rare waardes hanteren doet dat mijn wenkbrauwen fronsen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Maas SPS-330 -II

#5 Bericht door pa3kc »

on2nsv lees nog eens goed het volgende wat Anne zei:
pb1a schreef:Ik had mijn TS 2000 voor het eerst op 25 watt gezet op twee meter in F3E. (FM) Microfoon even vastgezet zodat ik kon zien hoeveel stroom hij trok.
Volgens de voeding 12 Ampere maar dat is maar een indicatie. (iets te veel) In een keer pats schoot over de 30 ampere heen.
Anne gebruikte maar 25 watt op het moment dat het mis ging.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#6 Bericht door Vertrokken »

Ja en?

Ik heb hier voedingen die 450W op het label hebben, sluit er een TK-780 (30W) op aan en ze gaan uit.

Nergens is een test van die voeding te vinden.

Ik heb mijn lesje in de computers geleerd, en de verpakking kan nog zo mooi zijn, het wil niet zeggen dat het ook goed is.
Zoek maar eens op Q-Tec Tripple gold die massaal door Trust verkocht werd, veel mensen dachten iets goeds te kopen maar het was rommel.

Theo

Re: Maas SPS-330 -II

#7 Bericht door Theo »

ON2NSV schreef:In schakelende voedingen heb je 2 soorten, goed spul en rommel.
Helaas kan je aan de buitenkant het verschil niet zien.
Voedingen voor in de pc test je heel gemakkelijk zelf, en wel met een transistor radio.
Blijft de radio ruis geven op de middengolf en geen ratel of ander rommel?
Dan is de voeding goed.
Deze test kun je ook met andere apparaten doen, 100% succes.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Maas SPS-330 -II

#8 Bericht door pa4o »

Blijft er weinig goed spul meer over Theo... :D

Peter

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#9 Bericht door PA2OLD »

De Maas SPA-8230, die is stil ook qua geluid (fan gaat praktisch nooit aan) en getest door flink wat amateurs, o.a. bekeken onder belasting met de spectrum analyser door een plaatselijke amateur.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Maas SPS-330 -II

#10 Bericht door Frankyboy »

Het zou ook maar zo kunnen dat hij gewoon kapot gegaan is :?:

Het is electronica en waarom gaat iets kapot? tja dat gebeurd nu eenmaal, garantie, omruilen/laten repareren
Geen garantie, zelf gaan sleutelen.
Mijn eerste MacBook Pro ging ook na 2 maanden kapot, waarom? Alles kan stuk.

En 25A moet genoeg zijn, mijn Icom PS-125 voeding (ook geschakeld en 25A) doet het perfect op de pro3 die ook wel wat lust.
Power consumption
Tx Max. power 23A
Rx Standby 3.0A (typ.)
Max. audio 3.5A (typ.)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Maas SPS-330 -II

#11 Bericht door pa3kc »

ON2NSV schreef:Ja en?

Ik heb hier voedingen die 450W op het label hebben, sluit er een TK-780 (30W) op aan en ze gaan uit.

Nergens is een test van die voeding te vinden.
Bas post eens wat vriendelijker. Bijna al je posts van de laatste dagen hier op het forum kleuren je wel zo.

Bij mij staat er KPO op de voeding i.p.v. Maas. Ik heb zo'n voeding erbij voor als ik op vakantie ga. Als ik langdurig 22A er uit trek blijft het tot op heden gewoon goed gaan. En zo blijkbaar ook voor vele anderen.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#12 Bericht door Vertrokken »

Ik heb toch ernstige twijfels bij dit ding, welke naam er ook op staat.
Zal je meteen mijn reden geven:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-MODEL-MAA ... 0619700028

Kijk even helemaal onderaan:
Updated transistors which are much more stable and reliable
Dat stemt mij niet bepaald gerust, bovendien maken ze dat ding onder meerdere namen.
Ik hang er mijn sets niet aan.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maas SPS-330 -II

#13 Bericht door PA0RAB »

goedenavond lieden. Ik herinner me een gevalletje . Vele jaren geleden in een welbekende onderdelen handel en snoepjes winkel voor zendelingen
een net voor de jachtakte geslaagde kwam de voeding terug brengen Klacht ging bij zenden aan de haal .Wat gezwets en geblah blah.
Eind van het verhaal in een simpele ook welbkende 723 voeding met de nodige powertorren ontbrak het ontkoppel ctje aan pootje ? naar aarde.
Er zijn schakelende voedingen met het zelfde euvel goed voor een autoversterker Nou ? maar HF of UHF ? Ontkoppelen wil wel eens helpen,maar is meestal al te laat
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#14 Bericht door PE1PQX »

ON2NSV schreef:Ik heb toch ernstige twijfels bij dit ding, welke naam er ook op staat.
Zal je meteen mijn reden geven:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-MODEL-MAA ... 0619700028

Kijk even helemaal onderaan:
Updated transistors which are much more stable and reliable
Dat stemt mij niet bepaald gerust, bovendien maken ze dat ding onder meerdere namen.
Ik hang er mijn sets niet aan.
Dat heb ik dus met computervoedingen... daar wil ik mijn tranceivers niet aan hangen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#15 Bericht door pb1a »

PE1PQX schreef:
ON2NSV schreef:Ik heb toch ernstige twijfels bij dit ding, welke naam er ook op staat.
Zal je meteen mijn reden geven:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-MODEL-MAA ... 0619700028

Kijk even helemaal onderaan:
Updated transistors which are much more stable and reliable
Dat stemt mij niet bepaald gerust, bovendien maken ze dat ding onder meerdere namen.
Ik hang er mijn sets niet aan.
Dat heb ik dus met computervoedingen... daar wil ik mijn tranceivers niet aan hangen.

Nee ik ook niet meer. Maar ik heb nu een TS2000 in doos omdat ik er geen goede voedingen meer voorhanden zijn lijkt het.
Waar kan ik hem wel aan hangen. Gelukkig bulkt de TS 2000 aan alle kanten van beveiligingen. Die had hij ook hard nodig.
Ik vraag me af of er uberhaupt nog wel goede voedingen voorhanden zijn of wordt het weer een autoaccu net zoals vroeger.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie