Maas SPS-330 -II

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Theo

Re: Maas SPS-330 -II

#16 Bericht door Theo »

Nee Anne daar heb je gelijk in, er zijn geen goede voedingen meer te koop. :wink:
( Deze zul je toch zelf moeten maken.)
Of wat kopen :mrgreen:
Je hebt pech gehad met één exemplaar, welke je natuurlijk terug gebracht hebt en een nieuwe voor hebt gekregen.
Er zijn goede voedingen te koop, ook die groot vermogen kunnen maken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#17 Bericht door PE1PQX »

Ik weet niet waar je woont, maar mag hier wel een voeding testen... Heb de K-Po SPS8400 en ondervind voor als nog geen problemen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#18 Bericht door Vertrokken »

PE1PQX schreef: Dat heb ik dus met computervoedingen... daar wil ik mijn tranceivers niet aan hangen.
Je hebt volkomen gelijk als je het hebt over oude computer-voedingen of Chinese rommel van 200gr gewicht voor een 400W voeding.
Daar geef ik je 100% gelijk en zou ik ook de boel niet aan durven hangen.

Maar de moderne voedingen zoals bv een Corsair CX600, die kost amper 70~80 euro en rammelt er rustig 46A op 12V uit.
Bovendien zijn deze voedingen tegen van alles en nog beveiligd dat je er al met een hamer op moet slaan om iets fout te laten gaan.
Ook voor zenders en HF zijn deze perfect te gebruiken en VOL te belasten.

Tegenwoordig is namelijk de norm bij een voeding met een "80 Plus Bronze" label dat de voeding kan wat het moet doen en fatsoenlijk zuinig is met de omzetting, dus een rendement van 80% of meer heeft.

Lees deze review eens, Johnny weet echt waar die het over heeft: http://www.techpowerup.com/reviews/Cors ... 00M/1.html

Zie bv de regulatie van de 12V lijn, en bedenk dit is een voeding die een 600W rating heeft:

Afbeelding

De tijd van instabiele en slechte computer voedingen ligt al ver achter ons als je een beetje oplet.
Vergelijk dat met de prijs en het vermogen dat die effectief kan leveren, daar kan je zo ongeveer een hele shack op laten draaien, en dit is nog maar een 600W voeding, ze maken er ook van 1,2KW :lol:

Anders eens aan een amateur vragen die zender testen doet, of die ook voeding testen kan doen.
Men vergeet wel eens dat de productie aantallen van deze voedingen veel hoger ligt en dat drukt de prijs enorm.

Enig probleem is dat je een schakelaartje moet aanbrengen en zelf de juiste pluggen moet voorzien.
Maar verder heb je met zo'n voeding een joekel van een beest in huis voor weinig geld, Google er zelf op, dit soort merken met "80 Plus Brons/Silver/Gold" die kan je echt niet meer vergelijken met de rommel van vroeger.

Sterker nog, ik ben niet de enige, al vind ik dat deze mannen wel met vuur spelen met goedkope rommel voedingen:

http://unforgettability.net/content/page/powersupply
http://www.ac8gy.com/pc_supplies.html
http://wh7da.wordpress.com/tag/ham-radio/

Aanpassen is bij moderne voedingen niet meer nodig, en de 12V kan je middels een potmetertje zo naar 13V brengen, sterker nog, er zijn er die zelfs de potmeters benaderbaar hebben aan de buitenkant :lol:

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#19 Bericht door pb1a »

PE1PQX schreef:Ik weet niet waar je woont, maar mag hier wel een voeding testen... Heb de K-Po SPS8400 en ondervind voor als nog geen problemen.
Ik woon in Hilversum en heb een vakantie woing waar ik egelmatig zit in Vierhouten op de Veluwe. Ik hoor inderdaad daar goede verhalen over en ook over de K-po Spa-8230. Die levert 23 ampere. Hier in het Gooi werken er diverse amateurs mee
en zijn allemaal zeer tevreden. Ze voeden daar een Icom Pro 3 mee en meerdere stroomverbruikende HF trancievers.
Een TS 2000 verbruikt gemiddelt altijd meer als bijv een FT 897D. Groter display TNC Satelietmode en een betere klasse instelling van de eindtrap. Dat kost stroom HI. Volgens het usermanual verbruikt de TS 2000 22.5 ampere max.
Dus dat mag het probleem niet zijn. Ik had eerst een PS 50 van Kenwood die na 10 seconden al een zeer vervelende schroeilucht begon te geven (travo was verrot) en toen deze Maas. Dus ik ben even wat voorzichtig geworden. Verlopig zit dat ding in de doos. Heb nog een FT 817ND.
Dit tot ik zeker ben van mijn zaak. Maar dat spreekt voor zich. Mocht ik er niet uitkomen maak ik graag gebruik van je aanbod. Bij voorbaat dank
Een paar 100 kilimeter rijden met een Suzuki Alto kost echt geen 2000 Euro. Dat heeft die TS 2000 me 4 jaar geleden wel gekost HI.

Gr. Anne Mak PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#20 Bericht door Vertrokken »

Anne,

Je weet toch dat als je een schakelende voeding die max 25A kan leveren en je trekt er constant 23A op dat dit niet gezond is?
Bij schakelende voedingen moet je als regel houden dat als je 23A verbruik hebt dat je zeker 30% overhead hebt, dus moet je een voeding nemen van >33A.

Waarom? Er zitten condensators in, en die C's worden bij zware belasting rap oud, meer dan eens zie je ze lekken/ploffen.

Een gewone voeding kan je krap bemeten, maar doe dat bij een schakelende voeding nooit want die ploft.
Ikzelf hou als regel, als ik 20A (piek) nodig heb dan koop ik een schakelende voeding die 40A aankan, dan ben je zeker dat die niet kapot gaat.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#21 Bericht door pb1a »

Oef fout is gevonden. Ik heb inmiddels een andere voeding. Een PS 60 van Kenwood. Kost iets meer, maar wel betrouwbaar.
Venhorst was zo aardig om belangeloos ook me hel set plus duplexfilter etc door te meten. Alles was oke. Toen samen nog even naar de oude voedig gekeken. :mrgreen: Die deed het gewoon nog. :lol: Zo technisch als ik was of ben HI had ik mijn vooedingsnoertje met een klein stukje anderhalf kwadraad boksluitspekersnoer verlengt :mrgreen: Met het idee dat daar wel 22.5
ampere doorheen zou kunnen. Ouw niet dus. :oops: Ik geloof dat ik maar weer opnieuw examen ga doen. Volgens mij is mijn technische kennis gelijk als die van een olifant!! HI :mrgreen:
De volgende keer komt Venhorst langs om persoonlijk te kijken. Ouw.
Volgens mij ik van een zelfbouwamateur nu gedegradeerd naar een stekkeramateur of nog erger hi.(zelfspot!!)
Maar even alle gekheid op een stokje. Ik wil een ieder die gereargeerd heb bedanken en ook hulde voor de goede
afhandeling aan de Firma Venhorst te Hilversum. :wink: :wink:

Gr. Anne PB1A (CW included)
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Maas SPS-330 -II

#22 Bericht door PE1PQX »

En wat hebben we geleerd vandaag: meer stroom door de draad => dikker draad nodig!

(Een 5 ton olifant til je ook niet op met een staaldraadje van 3 mm)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Maas SPS-330 -II

#23 Bericht door Vertrokken »

Hahahaha :lol:

Plaats reactie