Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#16 Bericht door Vertrokken »

Is het deze voeding?

http://www.universal-radio.com/catalog/hamps/4082.html

Moet je de laatste regel eens lezen, ik denk dat de schakelaar wel degelijk een functie heeft en dat je leverancier niet weet waar die over praat.
Ik heb althans nog nooit een schakelende voeding gezien MET schakelaar die niets deed.
Want als die niets doet dan laten ze die wel weg, scheelt namelijk enorm in de productiekosten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#17 Bericht door elsinga »

Is volgens mij een kloon van de Alinco (de mijne heet Thieking) en ik vond het al raar dat er wel een schakelaar in zit maar dat die niks doet.

Wellicht eens een spanningsdeler maken van twee gloeilampen en zo de voeding op halve spanning testen?

Maar toch: ga 'm niet meenemen, want niet echt nodig. Ben *wel* nieuwsgierig. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#18 Bericht door fred101 »

Als er een schakelaar zit zal hij waarschijnlijk gewoon werken. Anders is het inderdaad goedkoper dat (dure) onderdeel weg te laten. Dat geldt echter niet altijd. Maar die voeding zal in dit geval voor Europa gekeurd zijn en dus alleen voor 230V. Dan mogen ze ook niet adviseren dat je hem rustig op 115V kan gebruiken. Dingen als zekeringen en net-entree kunnen voor europa wel anders zijn.

Maar 100% zeker is dat dus niet. Ik heb bv een Tektronix isolatie bewaker. (heel grof gezegd een soort electronische scheidingstrafo) Deze heb ik van een Engelsman. Nu heeft dat ding ook een 230-115V omschakeling en dat stond op 230V . Maar ook in the USA kennen ze 230V en dat is daar iets heel anders. Dat ding heeft een nul en fase nodig. En 240 in de USA zijn twee fases en een aarde. Nu zijn dat bij ons maar twee draden (fase en nul) want de Aarde zit ergens bij de meterkast aan de nul vast. Onze stekker kan er op twee manieren in en voor dit apparaat is maar een manier de goede. Het probleem is dat het een zelftest heeft waarbij het de fase dmv een thermistor aan ground gooit. Hier in Nederland grijpt dan meteen de aardlek in. In Engeland kan de stekker maar op een manier er in. Om het hier en in de UK werkend te krijgen moet de isolatie bewaking anders ingesteld worden en die thermistor eruit en daarmee vervalt dus ook de zelftest en dus een stuk veiligheid (zoals het drukknopje op onze aardlek). Dus als dit ding ooit in NL te koop zou zijn geweest (in the UK was hij er wel) dan zat waarschijnlijk die schakelaar er nog steeds maar waren er wel modificaties aangebracht. Mogelijk om die lekstroom test onder die van de aardlek te houden.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#19 Bericht door Vertrokken »

In België krijgen we ook nog altijd tussen de 2 fasen 230V hoor.
Want we hebben hier 3 fase = 400V en 2 fase = 230V, maar de leiding is gelijk, boven de grond loopt een 3 fasen netwerk.
Voor 230 takken ze er gewoon maar 2 af.

Ook schijn dit nog en bepaalde plekken van Nederland voor te komen.

Uiteindelijk maakt tussen 0 en 1 fase of tussen 2 fasen niks uit, de freq is 50Hz en de spanning 230V.
De voeding merkt hier totaal geen verschil.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#20 Bericht door EMCees »

Inderdaad in de oude binnenstad van Amsterdam is er ook nog 127 V fase spanning. Je hebt niet perse een nul nodig, legmaar eens uit waarom.
Een nulgeleider wordt allen maar aan de veiligheidsaarde gelegd in de, in ster geschakelde, secundaire wikkelingen van de distributie trafo.
Dat sterpunt ligt ook aan Aarde door een stuk draad dat de grond in gehengst is.

Dus een nul is niet noodzakelijk om apparatuur op 230 V te krijgen, alleen als de "nul"in het apparaat gekoppend is aan de kast dan heb je een groot probleem.
Maar dit mag überhaupt niet van de laagspanningsrichtlijn.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#21 Bericht door fred101 »

Het gaat niet om de nul en fase mbt voedinkjes, dat was alleen maar een voorbeeld van een vrij speciaal apparaat wat hier echt niet werkt zonder modificaties ook al zet je de schakelaar op 230V (en ook in the UK weet ik van een oud -Tek werknemer die het manual heeft weten te bemachtigen en voor me heeft gescanned.)

99 van de 100 apparaten met een netkeuze schakelaar kunnen zo op 110V worden gebruikt. Er zijn zelfs smps die alles tussen 80V en 240V accepteren en sommige zelfs DC of meer dan 60 Hz.

Het ging erom dat er bij uitzondering redenen kunnen (anders dan zwaardere zekeringen of netspannings aansluiting) zijn waarom een apparaat met zo'n schakelaar toch niet bruikbaar is dus als je dat zelf niet kan uitvogelen of inschatten je beter geen risico kunt nemen.
Ik heb bv een apparaat waar de smps gesynced moet worden tov de netfrequentie. Het werkt ook als je dat niet doet (potmeter van binnen) maar dan zijn de prestaties een stuk minder. (is een spectrum analyser)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#22 Bericht door EMCees »

Wat zijn dan die speciale redenen???
Dat een voeding ge-synced moet worden kan ik begrijpen, heb in het verleden een japanse jumbotron gemodificeert voor de firato van 60 naar 50 Hz. NL zat toen zondeer 2200 uF C's

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#23 Bericht door fred101 »

Die heb ik twee gegeven, jij ook een, zo zullen er vast meer apparaten zijn.

Het kan ook met keuringen te maken hebben. Dat er bv iets hier in Nederland, of voor Nederland verandert of verwijderd of toegevoegd moet worden voor het verkocht mag worden. Ik zit niet in die branche dus ik weet geen voorbeelden. Dat zal jij beter weten.


Heel ander product, uit mijn branche, maar iedereen kent wel de skottelbraai. Ik weet niet hoe het nu is maar destijds moest deze voor Nederland 30 mbar zijn, maar in Duitsland 50 mbar. Het ding zag er gelijk uit maar er was meer veranderd . Er zat bv ook een andere kop op (ivm gas/lucht verhouding). Maar precies het zelfde ding, van de zelfde fabrikant werkte in Zuid Afrika rechtstreeks op de flesdruk en ipv het trieste vlammetje waar wij het mee moesten doen maakte dat ding echt wel "indruk" :wink:(de importeur heeft me ooit een originele onveranderde gedemonstreerd) Die dingen moesten in het begin zelfs hier omgebouwd worden. Of bv een klant die een Americaanse Coleman gaslamp via internet kocht, helaas voor hem gebruikte Coleman in Amerika voor deze lamp (wel nmet de zelfde naam en uiterlijk) heel andere gaspatronen dan er hier op werden gebruikt met een andere aansluiting.

Maar het heeft weinig zin daar diep op in te gaan. Zoals ik al zei, waarschijnlijk is 99% met zo'n schakelaar probleemloos ook echt op 110V bruikbaar en de kans dat die voeding bij die 1% hoort is erg klein. Helaas zegt de importeur dat het niet kan. Hij zal waarschijnlijk uit zijn nek kletsen maar hij kan ook gelijk hebben. (veel mensen geloofde ook dat skottelbraai ook verhaal niet als ze een Duites versie brachten die beroerd werkte of waarvan de onderkant in de fik vloog )(werden destijds via wat dumpadressen verkocht voor de keuring een heksenjacht begon)

Die gok is voor de TS, daarna weet je of de importeur gelijk had of niet :wink:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#24 Bericht door elsinga »

Zoals gezegd: ik ga de gok niet nemen, puur omdat het niet nodig is. De camper heeft tenslotte al een gestabiliseerde 12v bron aan boord, de accu('s). ;)

Maar leuk om te lezen hoe het technisch allemaal in elkaar steekt.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#25 Bericht door Vertrokken »

Fred ik kan je verzekeren dat die schakelaar prima werkt en dat er geen wijzigen zijn.
Ik heb al zoveel voedingen besteld in de USA en gewoon op 230V omgeschakeld/ingeplugd, nog nooit enig probleem gehad.

Plaats reactie