Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#1 Bericht door elsinga »

Volgende zomer gaan we als gezin een paar weken naar de US, camperreisje maken. 8) Ik wil ook wat HAM spullen meenemen (IC7000, tuner, antennes) om daar de hobby te bedrijven. Nu heeft de camper wel een accu en als we netstroom hebben dan wordt die accu ook netjes bijgeladen. Maar, ik verwacht dan toch wel een behoorlijke 60Hz rimpelspanning, omdat een acculader meestal niet zo netjes afgevalkt is als een echte voeding.

Dus wil ik mijn geschakelde voeding meenemen. Is een Thieking PS35SWIII, 30A, en ook onder vele andere namen bekend. ;) Weet iemand toevallig of deze voeding ook op 120v werkt? Er zit achterop een half afgedekt dingetje waar ik 230V op lees, dus ik vermoed dat het 120v deel afgedekt is. Check, even afdekking weggehaald en die aanname klopt. :mrgreen: Maar werkt het ding ook echt op 120v? Want in de handleiding staat: "Eventuell vorhandenen 110/220 Volt Umschalter dürfen NICHT umgeschaltet werden!". Oftewel: afblijven! :)

Of ben ik te voorzichtig en kan ik de 12v boordspanning prima gebruiken, zonder problemen? Ik ben van plan om er een supercap van 1F (veel gebruikt door auto-audio-fans om spanningsdippen door harde bassen te voorkomen) aan te sluiten in de voedingslijn, zou dat eventuele brom voldoende voorkomen? Dan kan namelijk de (toch wel redelijk zware) voeding thuisblijven. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#2 Bericht door PE5PVB »

Je moet je niet zo druk maken. Vaak is de accu zelf al een goede condensator. Het enige waar je op moet letten zijn pieken tijdens het laden. Hoe reageert je set op bv 15V?

Eventueel daar lokaal een voeding kopen lijkt me voordeliger.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#3 Bericht door elsinga »

Hoe de IC7000 op 15v reageert weet ik niet. Maar in de manual staat dat je nooit meer dan 16v op de voedingsingang mag zetten, dus dat zal wel los lopen. ;)

Heb de vraag inmiddels ook bij Thieking uitgezet, eens zien wat zij er van zeggen. In het schema van een voorloper van deze voeding staat niets dat op een omschakelbare 230/120v wijst. Ben dus benieuwd. Maar als ik niet zeker weet of'ie het op 120v ook echt doet, dan laat ik 'm thuis. Avontuur ik het wel met de supercap en alleen accuvoeding.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#4 Bericht door PA9X »

Gewoon 12V uit de camper pakken, heb ik altijd gedaan en nooit problemen gehad met brom. Scheelt weer een kilo bagage :-)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#5 Bericht door PA1ZP »

Dag Robert

Ik heb aan mijn vriend PZ1AP in 2008 een Alinco 330 voeding gestuurd.
in die voeding zat gewoon een schakelaartje 230v/120V.
Ik heb het voedingkje thuis open geschroefd en schakelaartje omgezet en naar Arnold gestuurd.
De voeding heeft daar meer als een jaar prima staan werken.
Deze voeding heeft letterlijk Arnold overleefd , die stierf namelijk een jaar nadat ik de voeding had gestuurd.

Misschien zijn er wel meer van deze voedingen die standaard al 230/117 V zijn.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Theo

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#6 Bericht door Theo »

Die zijn er wel meer, mag je van alles op de ingang aanbieden van 90 tot 240 volt en 50 /60 hz.
Vond ik handig voor de velddag :D

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#7 Bericht door KHoos »

elsinga schreef:Of ben ik te voorzichtig en kan ik de 12v boordspanning prima gebruiken, zonder problemen?
Extra info: ik heb jaren terug campers gehuurd bij cruise america (2002) en cruise canada (2005). Die hebben een apart 12V boordnet en 12V autonet met gescheiden accu's, zodat gebruik van het boordnet nooit voor een startprobleem kan zorgen. De boordnet accu wordt bijgeladen tijdens het rijden. We hebben een keer het alarm van te lage spanning gehad omdat het licht buiten was blijven branden, dus de capaciteit is beperkt.
Koos van den Hout callsign PE4KH

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#8 Bericht door pe1hzg »

elsinga schreef: Is een Thieking PS35SWIII, 30A, en ook onder vele andere namen bekend. ;) Weet iemand toevallig of deze voeding ook op 120v werkt?
Zoals beschreven, de alinco 330 (die qua uiterlijk een heel stuk lijkt, maar niet identiek is) heeft een ingebouwde schakelaar om op 110v te zetten. Ik heb eens zo'n ding gekocht die, door de vorige eigenaar, met de schakelaar in 110v, op 220v had gestaan; de schade was spectaculair.

Sommige voedingen schakelen automatisch maar dat is bij dit ontwerp niet goed mogelijk, vandaar de schakelaar. Ik verwacht dat Thiecom de schakelaar heeft geborgd om "garantieclaims" te beperken.

Ik ken de details niet van de specifieke voeding die je noemt. Je zult Thiecom, niet het forum, moeten vragen of de voeding kan werken als deze met de schakelaar omgezet op 110v werkt. Hou er rekening mee dat de netzekering dan ook een andere waarde moet hebben (er gaat, voor hetzelfde uitgangsvermogen, immers twee keer zoveel stroom lopen op de ingang..), vraag Thiecom daarom meteen of je ook de toestelzekering aan moet passen. Hou er rekening mee dat 20mm zekeringen in de USA slecht te krijgen zijn.

Ik garandeer je dat als je bij terugkomst de schakelaar vergeet terug te zetten, er een grote boem volgt en dat Thiecom geen garantie zal geven in dat geval.

Geert Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#9 Bericht door elsinga »

Klinkt als: gaat wel werken, maar is niet nodig. :)

Denk dat ik 'm thuislaat, scheelt inderdaad weer gewicht in de handbaggage.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#10 Bericht door PD7P »

wat is er nou leuker dan daar ter plekke een hamshop opzoeken en een voeding kopen........wie weet wat je nog meer voor ideeën opdoet om mee naar huis te nemen....ruimte over in je koffer?? :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#11 Bericht door elsinga »

Tja, New York city heeft niet veel HAM shops (niet eentje, tenminste niet een die nog open is...). En onderweg kom ik er ook niet veel tegen. Laat staan dat de YL bij dat soort aankopen gaat staan juichen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#12 Bericht door Vertrokken »

Neem gewoon een computer voeding mee, een moderne kan zonder problemen >20A @ 12V leveren en een ingang van 90~270V.
Het enige wat je moet doen is de power-on draad aan massa leggen, normaal is die groen of grijs en met een auto-priklampje is die zo gevonden.

Ik heb hier een Icom 706MKIIG + Kenwood TK-780 aan een 250W FSP-Group voeding hangen, geen enkel probleem, die mag 230W op 12V leveren en doet dat.
Wel oppassen, de goedkope Chinese gewichtloze voedingen zou ik er NIET voor gebruiken.

Je vind de betere voeding in een Medion PC, HP PC, Acer PC etc...en die wegen een paar kilo.
Op het stort vind je er veel, kosten vrijwel niks, maar je hebt dan een dijk van een voeding :lol:

En kan de voeding het niet trekken, kom je simpel achter, dan slaat die af zonder gevolgen voor de voeding of apparatuur.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#13 Bericht door elsinga »

Ik ga de spullen gewoon aansluiten op de camper-accu. Die zijn netjes 12v, worden tijdens het rijden en aansluiting op 110v geladen en nemen geen ruimte in in de koffer. ;) Kan ik in New York niet op HF uitkomen, maar ik heb ook gewoon een porto mee voor repeater gebruik in het hotel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#14 Bericht door PE9ZZ »

Als er inderdaad een schakelaar inzit voor 115 V is dat een simpele schakelaar die de brugcel als spanningsverdubbelaar schakelt. Oudere computervoedingen hadden dat ook. Grote pret om dat ding op 115 V te zetten en dan de nietsvermoedende gebruiker z'n PC om de oren zien vliegen. Maar je laat hem thuis dus het maakt niet meer uit...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding (230v) gebruiken op 120v?

#15 Bericht door elsinga »

Volgens de leverancier kan de voeding niet op 115v werken (wel raar dat er dan een schakelaar voor op zit, maar toch...). En het was alleen voor het geval we wal-stroom hebben. Maar dan hebben we nog steeds de accu's, dus laat ik 'm lekker thuis. Scheelt 2.3kg. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie