Misschien heb ik het vroeger wel geweten

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#1 Bericht door Danny. »

Wel ja, misschien had ik vroeger geen probleem met de markering van condensatoren, maar waarom dan nu wel?
Iets ouder geworden misschien :oops:
Wat er ook van is, ik zoek een antwoord op volgend probleem (voor mij is dit een probleem :oops: )
Ik zou een toon decoder willen "in elkaar prutsen", en had daarom de LM567 in het oog, daarvan had ik er nog enkele liggen (ik weet begot niet meer hoe ik daaraan gekomen ben :oops: )
Ik vond ook enkele toepassingen voor het bouwen van zo een decoder, maar geraak niet wijs uit de aangegeven waarden voor de condensatoren.
Op http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/LM567.PDF kan je op de bladzijde 5 een toepassing vinden voor een touch-tone decoder met 7 kanalen (ik heb er maar 1 nodig), maar stel mij de vraag wat nu het verschil is tussen opgegeven waardes in mfd (zie onderaan het schema) en de waarde die voor de ingangscondensator opgegeven is, namelijk in microfarad (met dat Griekse voorzetsel).
Kan mij iemand wijzer maken met de verklaring van die 2 verschillende schrijfwijzes (of mij misschien de waardes geven voor het decoderen van een frequentie van bijvoorbeeld 1.000Hz, dan moet ik ze niet berekenen :oops: ).
Staat die mfd ook voor microfarad?
Zo ja, waarom gebruiken ze dan twee verschillende schrijfwijzes in hetzelfde voorbeeld?

Groetjes en bedankt op voorhand voor de eventuele oplossingen :wink:

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#2 Bericht door EA5JEX »

mfd is microfarad, dat wordt vaak geschreven omdat de Griekse Mu niet standaard op toetsenbord zit.

Kees

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#3 Bericht door Danny. »

pa5cw schreef:mfd is microfarad, dat wordt vaak geschreven omdat de Griekse Mu niet standaard op toetsenbord zit.

Kees
Hey Kees, bedankt om jouw vlugge antwoord.
Ik had zoiets nog wel in mijn gedacht maar was er niet zeker van, maar waarom gebruiken ze dan wel die Griekse Mu bij de opgave van de waarde bij condensator aan de ingang :roll:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#4 Bericht door pino »

het µ zit onder alt+230 (je druk alt in en met het numerieke toetsenbord 230) zie link http://usefulshortcuts.com/alt-codes/ma ... -codes.php
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#5 Bericht door Danny. »

pino schreef:het µ zit onder alt+230 (je druk alt in en met het numerieke toetsenbord 230) zie link http://usefulshortcuts.com/alt-codes/ma ... -codes.php
Hey Pino, bedankt voor jouw interesse, maar dat zouden die die dat schema daar gezet hebben moeten weten, mijn vraag was wat het verschil was tussen die twee benamingen :wink: :D

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#6 Bericht door pino »

ik weet ook niet waarom ze dat doen maar ik kom het ook vaak tegen vooral in wat ouder amirikaanse schema`s
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#7 Bericht door pe1hzg »

Ik zou voor DTMF een MT8870 of zo iets overwegen. Temperatuurstabiel (dat is je 567 niet!), en beschermd tegen per-ongeluk triggeren door spraak. Die dingen zijn fantastisch goed en dat krijg je met een 567 nooit voor elkaar.

Geert Jan

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#8 Bericht door Danny. »

Hey Geert Jan, bedankt om jouw aanvullende info, maar ...
- Dienen MT8870 heb ik niet liggen :wink:
- Dienen MT8870 moet blijkbaar ook een kristalletje hebben dat ik ook niet liggen heb
- Ik heb wel enkele van die LM567 liggen
- Dat dienen LM567 niet zo frequentie stabiel is, zal (voor mij) niet zo een groot probleem zijn

@Pino, nogmaals bedankt voor jouw berichtje, dat schema is inderdaad iets dat ik opgediept heb uit oudere technische boeken van in de jaren stilletjes (1980 - 1990) :wink:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#9 Bericht door andre »

Misschien helpt deze uitleg je wat verder. Wat niet verklaard waarom ze in jou schema deze verwarring schept. :?

http://www.westfloridacomponents.com/bl ... ame-as-uf/
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#10 Bericht door Danny. »

Bedankt voor de verwijzing naar die site, het helpt inderdaad, maar vooral het bevestigd wat er hier reeds gezegd werd.
Het is inderdaad verwarrend die verschillende noteringen in hetzelfde schema te vinden.
Bedankt en groetjes
Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Misschien heb ik het vroeger wel geweten

#11 Bericht door EMCees »

Belahve op de lidl vuilnis zakken die zijn 40 mµ dik
Dat is in mijn beleving nanometer...

Plaats reactie