N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

#46 Bericht door EMCees »

betere oplossing is low noise preamp bij de antenne, en dan down conversie naar een lagere band.
Heb je over grotere coax lengten minder demping.
Je kunt natuurlijk ook je shack in een bovenkruier (molen) bouwen en dan in het draaibare gedeelte...

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

#47 Bericht door PA0LMD »

EMCees schreef:Wat een onzin, een BNC connector (een goede) heeft een insertion loss van 0.05 dB op 1 GHz en 0.13 dB op 4 GHz.
Een PL259 heeft een insertion loss van > 1dB op 500 Mhz... Ehhh wat is een betere connector? de BNC

En de N connector heeft een insertion loss van < 0,15 dB op 10 GHz.. de N18 (18 GHz versie) zal nog wel beter zijn.

Zie mijn metingen .......... een PL-259 heeft 0,15 dB op 430 MHz..............en geen > 1 dB...
Meten is (z)weten

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

#48 Bericht door EMCees »

Die getallen komen rechtstreeks uit de datasheets van Radiall

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

#49 Bericht door PA0LMD »

EMCees schreef:Die getallen komen rechtstreeks uit de datasheets van Radiall
..dat zegt me weinig, ik heb metingen gedaan aan doorsnee PL pluggen ( adapters) en dat geeft veel betere waardes.
Maar even realistisch, als Radiall gelijk hebben 3 pluggen achter elkaar 3 dB demping.
Stop er 100W in en er komt 50W uit.......... dat klinkt toch echt onwaarschijnlijk en is het dus ook.
De waarheid blijft : meten is weten
Meten is (z)weten

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

#50 Bericht door pe5t »

Dwaalt wat af van de vraag, maar de resultaten van PA0LMD kan ik wel beamen. Zelf ook wel eens gemeten en was verbaasd dat ze (Die PL's dus) op 430 MHz niet slechter waren. Veel beter dan eerder genoemde 1 dB doorgangsdemping.
Maar wees voorzichtig met al te snelle conclusies. Er worden verschillende soorten materiaal voor het dielectricum gebruikt, nylon, teflon, dubieuze kunststoffen en, in oude dumpexemplaren volgens mij nog bakkeliet.
Ook zijn er vele montagemethoden.
Het lijkt dus niet moeilijk om uit metingen verschillende uitkomsten te krijgen. Hoeveel demping acceptabel is hangt uiteindelijk af van de toepassing. Vertikaaltje voor een lokale babbel of EME.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.

#51 Bericht door PA2LAD »

pe5t schreef: Maar wees voorzichtig met al te snelle conclusies. Er worden verschillende soorten materiaal voor het dielectricum gebruikt, nylon, teflon, dubieuze kunststoffen en, in oude dumpexemplaren volgens mij nog bakkeliet. Ook zijn er vele montagemethoden.
De opgegeven verliezen van Radiall zijn wat aan de hoge kant. Ik heb het vermoeden dat er sprake is van een drukfout. Pluggen bestaan inmiddels van vele fabrikanten en er zit ook regelrechte bagger bij. De vuistregel: hoe harder het glimt, des te slechter is de kwaliteit, is helaas waarheid. Fabrikant Telegartner geeft op blz 85 van zijn catalogus voor de PL-serie aan dat de maximum usable frequency is limited to 200 MHz.

Plaats reactie