N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
P=UxI
U=IxR
Stel:
R=50, I=2, U=2x50= 100, -->> P= 100x2=200.
Wanneer R 50 blijft, en U halveert (-3db), zal ook I halveren.
R=50, U=50 -->> I = 50/50=1
P= 50x1=50
Vermogen is dus 4x zo klein.
Wat Leo bedoelt is dat 3db minder VERMOGEN, ongeveer gelijk staat aan een spannings verlaging van 30% bij gelijk blijvende weerstand.
Dus U=70, R=50 ->> I= 70/50= 1,4. P=70x1,4=98 wat dus ongeveer 100 is.
Denk ik.
U=IxR
Stel:
R=50, I=2, U=2x50= 100, -->> P= 100x2=200.
Wanneer R 50 blijft, en U halveert (-3db), zal ook I halveren.
R=50, U=50 -->> I = 50/50=1
P= 50x1=50
Vermogen is dus 4x zo klein.
Wat Leo bedoelt is dat 3db minder VERMOGEN, ongeveer gelijk staat aan een spannings verlaging van 30% bij gelijk blijvende weerstand.
Dus U=70, R=50 ->> I= 70/50= 1,4. P=70x1,4=98 wat dus ongeveer 100 is.
Denk ik.
Laatst gewijzigd door Steef op 08 aug 2013, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Ja, maar de 1e zin is dan : Wanneer R 50 blijft, en U halveert , zal ook I halveren.Steef schreef:P=UxI
U=IxR
Stel:
R=50, I=2, U=2x50= 100, -->> P= 100x2=200.
Wanneer R 50 blijft, en U halveert (-3db), zal ook I halveren.
R=50, U=50 -->> I = 50/50=1
P= 50x1=50
Vermogen is dus 4x zo klein.
Wat Leo bedoelt is dat 3db minder VERMOGEN, ongeveer gelijk staat aan een spannings verlaging van 30% bij gelijk blijvende weerstand.
Dus U=70, R=50 ->> I= 70/50= 1,4. P=70x1,4=98 wat dus ongeveer 100 is.
Denk ik.
0,5 x (spanning) x 0,5 ( stroom) is natuurlijk 0,25 x het vermogen
Meten is (z)weten
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Zo erg is het allemaal ook weer niet, maar morgen zal ik een exacte meting doen van de totale verliezen op 430 MHz van de combinatie :pa0ejh schreef:Volgens de 'geleerden' doet zo'n UHF of PL overgang 1 dB op 70cm, en dat zijn er ook nog eens 3 overgangen, N > UHF dan een UHF koppelstuk, dan weer een UHF> N.
.
N-female naar PL-male naar Pl-male naar N-female.
Meten is (z)weten
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Leo,
Wat ik bedoelde te zeggen;
Ik denk dat je dit bedoelt:
Wat ik bedoelde te zeggen;
Ik denk dat je dit bedoelt:
Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zittenPA0LMD schreef:3 dB daling vaneen spanninghet vermogen is circa 30 % daling van de spanning.
Wie praat luistert niet
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
dat heb ik toch ook geschreven, maar dan in twee zinnen...Steef schreef:Leo,
Wat ik bedoelde te zeggen;
Ik denk dat je dit bedoelt:
Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zittenPA0LMD schreef:3 dB daling vaneen spanninghet vermogen is circa 30 % daling van de spanning.
Meten is (z)weten
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
PA0LMD schreef:Dat is niet juist : 1 dB is 1 dB, ongeacht of het om spanning of vermogen gaat.
Het effect in procenten is wel verschillend voor spanning of vermogen :
3 dB daling van vermogen betekent 50 % daling van het vermogen.
3 dB daling van een spanning betekent circa 30 % daling van de spanning.
Sorry Leo dat ik mij er tegenaan bemoei.
En sorry dat ik kennelijk niet duidelijk ben.
Volgens mij bedoel je het goed, maar schrijf je het fout.
Maar dat kan ik natuurlijk helemaal verkeerd hebben.
Het is zeker niet de bedoeling betweterig te zijn.
Sorry man.
Wie praat luistert niet
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
EMCees bedoelt dat 3dB demping een halvering van vermogen is, en 6dB demping een halvering van spanning, dat is zijn Factor 2. . . . .
Leo heeft gelijk, 1dB is 1dB, ongeacht of het nu spanning of vermogen is, pas al je met die 1dB gaat rekenen dan krijg je de uitkomst van het effect van die 1dB op Spanning of op Vermogen. . . .
Voor Vermogen is het 10*Log(Pin/Puit).
Voor Spanning is het 20*Log( Uin/Uuit ).
Juist om de verwarring te voorkomen, Steef, rekenen wij in dB's.
Leo heeft gelijk, 1dB is 1dB, ongeacht of het nu spanning of vermogen is, pas al je met die 1dB gaat rekenen dan krijg je de uitkomst van het effect van die 1dB op Spanning of op Vermogen. . . .
Voor Vermogen is het 10*Log(Pin/Puit).
Voor Spanning is het 20*Log( Uin/Uuit ).
Juist om de verwarring te voorkomen, Steef, rekenen wij in dB's.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief
En meer dan 50 Jaar radio-actief
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Nu maar eens concreet worden, ik heb enkele metingen gedaan :PA0LMD schreef:Zo erg is het allemaal ook weer niet, maar morgen zal ik een exacte meting doen van de totale verliezen op 430 MHz van de combinatie :pa0ejh schreef:Volgens de 'geleerden' doet zo'n UHF of PL overgang 1 dB op 70cm, en dat zijn er ook nog eens 3 overgangen, N > UHF dan een UHF koppelstuk, dan weer een UHF> N.
.
N-female naar PL-male naar Pl-male naar N-female.
Twee PL male naar female overgangen achter elkaar gezet leveren een demping op van 0,3 dB op 430 MHz.
Tussen de beide PL overgangen bevindt zich een BNC koppeling ( ik heb erg weinig PL materiaal)
De BNC overgangen alleen dempen < 0,1 dB
De PL,s zijn dus goed voor 0,15 dB per stuk.
Ook een SWR meting gedaan aan dezelfde combinatie :
Gemeten Return Loss is 20 dB, komt overeen met een SWR van circa 1:1,2 en dat betekent een vermogensverlies van circa 1 %.
Het effect van een PL chassisdeel op een set valt dus wel mee, maar de daarop volgende PL kabelstekker zou wel eens veel slechter kunnen zijn tenzij dat een krimp PL is maar die worden maar zelden toegepast.
Meten is (z)weten
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
En wat gebeurd er met de verliezen in de PL op 70 cm als de SWR slecht is?
Maakt dat nog uit?
Maakt dat nog uit?
Wie praat luistert niet
- pe1rea
- Berichten: 1760
- Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
- Roepletters: PE1REA
- Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Nee, dat maakt natuurlijk niet uit...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Voor de liefhebbers van BNC connectoren, er bestaan ook 2-gats chassisdelen.
Wellicht niet lokaal verkrijgbaar, maar wel hier (per 10-stuks).
Geen idee of het aan de kwaliteitsnormen voldoet ?
-Ed
Wellicht niet lokaal verkrijgbaar, maar wel hier (per 10-stuks).
Geen idee of het aan de kwaliteitsnormen voldoet ?
-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Het is sowieso gemaakt in china, en die rare bocht in de middenpen, ik zou er niet te veel in vertrouwen. Eigenlijk een rare constructie, 2 gat's en nog eens een een schroefring, moet haast wel specifiek ergens voor gemaakt zijn. . . .
Laat die UHF connector maar lekker zitten, de verliezen zijn minimaal volgens Leo's metingen. . . . . .
Laat die UHF connector maar lekker zitten, de verliezen zijn minimaal volgens Leo's metingen. . . . . .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief
En meer dan 50 Jaar radio-actief
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Die BNC chassisdelen zijn misschien goed voor datanetwerken, maar voor VHF en UHF zou ik ze zeker niet gebruiken.
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
Wat een onzin, een BNC connector (een goede) heeft een insertion loss van 0.05 dB op 1 GHz en 0.13 dB op 4 GHz.
Een PL259 heeft een insertion loss van > 1dB op 500 Mhz... Ehhh wat is een betere connector? de BNC
En de N connector heeft een insertion loss van < 0,15 dB op 10 GHz.. de N18 (18 GHz versie) zal nog wel beter zijn.
Een PL259 heeft een insertion loss van > 1dB op 500 Mhz... Ehhh wat is een betere connector? de BNC
En de N connector heeft een insertion loss van < 0,15 dB op 10 GHz.. de N18 (18 GHz versie) zal nog wel beter zijn.
Re: N-Chassisdeel 2-gats bevestiging.
dus zo min mogelijk van die connectoren en relais of pindiodes in de VHF/UHF RX lijn
een extra RX ingang op je set doet dan wonderen ..niet door de uitgans bandfilter heen , niet door het relais heen
recht toe recht aan van ingangs fet naar het " buitenboord RX bandfilter " en dan naar de low noise preamp op het dak
RX en TX coax apart naar boven .. RX /TX relais ( type NARDA of RELCOMM ) in de mast vlak bij de preamp en dan naar de dipool van de yagi
stukje kabel van preamp naar dipool zo verliesvrij mogelijk ...ecoflex 15 oid
maar dat is dan allemaal wel vanuit een EME oogpunt gezien .. ik denk voor alle andere modes ( op 144 Mc) niet echt nodig
een extra RX ingang op je set doet dan wonderen ..niet door de uitgans bandfilter heen , niet door het relais heen
recht toe recht aan van ingangs fet naar het " buitenboord RX bandfilter " en dan naar de low noise preamp op het dak
RX en TX coax apart naar boven .. RX /TX relais ( type NARDA of RELCOMM ) in de mast vlak bij de preamp en dan naar de dipool van de yagi
stukje kabel van preamp naar dipool zo verliesvrij mogelijk ...ecoflex 15 oid
maar dat is dan allemaal wel vanuit een EME oogpunt gezien .. ik denk voor alle andere modes ( op 144 Mc) niet echt nodig