Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#1 Bericht door PD4NX »

Daar ik een hekel heb aan voedingen die stationair al een draaiende ventilator hebben, zoek ik (geschakelde) merken en types die dat pas doen bij hogere belastingen.
Mijn Alinco DM-330MVE heeft zo'n continue draaiende ventilator (niet erg luid) ook al is er alleen maar een ontvanger op aangesloten.
Graag bevindingen uit de praktijk en bij (ongeveer) welke stroom de fans worden aangesproken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een voeding vanaf ongeveer 20-25A continu.

In de hoop dar er veel reacties komen is het doel ook om een informatieve tabel samen te stellen.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Mijn Samlex SEC1223 begint pas te waaien als de temperatuur oploopt, en is dan mooi rustig

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#3 Bericht door PA3HMP »

gewoon zelf even een ventilatorschakeling in bouwen
http://www.pa3hmp.nl/ps85.htm

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#4 Bericht door coolepascal »

Mijnoeroude Kenwood voeding (voor de TS430s) gewoon opgebouwd met een dikke trafo heeft ook een ingebouwde ventilator die soms spontaan begint te draaien. tja het is niet aan mij om te beoordelen of de voeding het warm heeft.

Afgelopen week had ik een issue met mijn Gitaarversterker. Heel ander verhaal zou je zeggen.. maar goed
Deze begon ineens vervelend te doen, vervorming, af en toe even wegvallen.
Na alle kabels, jacks en potmeters op mijn gitaar herhaaldelijk te hebben gecontroleerd toch eens bij de amp gaan kijken.
Het is een vrij nieuw ding met een versterker die twee maal 70W vermogen kan maken aan te sluiten op de interne of een of twee externe speakers dit in diverse configutatie (120W mono of 2* 70W stereo je kan het zelf niet verzinnen)
Welnu zo'n modern ding heeft ongetwijfeld ook een schakelende voeding, maar waar het om ging is dat het koelblok loeiheet was (Klasse AB instelling ?)
Er zit een flink blok op met de ribben keurig verticaal maar ja het blok zit tegen de bovenkant van de kast aan waardoor er dus geen natuurlijke airflow mogelijk is... een design faal dus !
Een ventilator lost het probleem op, moet er dus nu maar een vast inbouwen en die laat ik dan continu draaien, want ook als de amp vrij zacht staat wordt deze behoorlijk warm.

Finaly schakelende voedingen in de shack.. om diverse reden niet echt een fijn idee.
Ook in mijn shack diverse adaptertjes met merkwaardige (spookachtige) eigenschappen waar ik wellicht eens een thread aan zal wijden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#5 Bericht door PD0AC »

coolepascal schreef:Mijnoeroude Kenwood voeding (voor de TS430s) gewoon opgebouwd met een dikke trafo heeft ook een ingebouwde ventilator die soms spontaan begint te draaien. tja het is niet aan mij om te beoordelen of de voeding het warm heeft.

Afgelopen week had ik een issue met mijn Gitaarversterker. Heel ander verhaal zou je zeggen.. maar goed
Deze begon ineens vervelend te doen, vervorming, af en toe even wegvallen...
Matige gitaristen zijn gek op vervorming - het maskeert een hoop. Het gemiddelde publiek juicht als de versterker van een matige gitarist opeens uitvalt. Prima ding dus!

<zoekt snel dekking>

On topic: de eenvoudigste methode is een temperatuursensor (bi-metaaltje) aan de koelplaat plakken en opnemen in de plus-lijn. Bij mijn schakelende voeding gaat de fan pas aan als 50 graden wordt overschreden.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#6 Bericht door pe1rea »

Mijn zelfbouw nietschakelende voeding voor experimenteerdoeleinden heb ik een grote 12V ventilator op 5V die continu zachtjes lucht verplaatst gemonteerd.
Ik hoor het ding niet en de zaak blijft heel.....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#7 Bericht door PA0FRI »

Je hebt niet veel aan mijn advies omdat de desbetreffende geschakelde GOLD of ADVANCE voedingen nog maar weinig in omloop zijn. Soms worden ze nog wel op eBay aangeboden. Het gaat om types zonder ventilator en met continue stromen van 20 Amp af. Het afgebeelde model is 5V/40A. Maar er zijn ook 12V en 24V types. Zelf heb ik twee voedingen van 13,8V die elk bestaan uit twee in serie geschakelde GOULD 5V/20A types en elk versteld naar 6,9V. Zij geven geen krimp en het voordeel van deze GOLD/ADVANCE professionele voedingen is dat ze niet storen op de amateurbanden, alleen één piep op 160 m.
Bijlagen
PSU.jpg
PSU.jpg (47.97 KiB) 6710 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 06 jun 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#8 Bericht door coolepascal »

Ahh Computervoedingen ;) ik heb nog met 32/97 MultiCells van Gould gewerkt ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#9 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef:Je hebt niet veel aan mijn advies omdat de desbetreffende geschakelde GOLD of ADVANCE voedingen nog maar weinig in omloop zijn. Soms worden ze nog wel op eBay aangeboden. Het gaat om types zonder ventilator en met continue stromen van 20 Amp af. Het afgebeelde model is 5V/40A. Maar er zijn ook 12V en 24V types. Zelf heb ik twee voedingen van 13,8V die elk bestaan uit twee in serie geschakelde GOULD 5V/20A types en elk versteld naar 6,9V. Zij geven geen krimp en het voordeel van deze GOLD/ADVANCE professionele voedingen is dat ze niet storen op de amateurbanden, alleen één piep op 160 m.

Aha...een MG5-40 , grotere broer van de MG5-20 ( 200 en 100 Watt series ) Ik werkte begin 70-er jaren bij de importeur en heb er vele gerepareerd. Voor het regelprintje had ik een aparte test opstelling gebouwd, scheelde in het vervangen van de schakeltransistoren.
We hebben er wel enkele duizenden verkocht.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#10 Bericht door PD4NX »

Heren, er wordt aardig *geventileerd* in dit topic. Echter het gecontroleerd fantileren zoals bedoeld (pas bij hogere belastingen), komt nog niet helemaal uit de verf. :oops:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#11 Bericht door coolepascal »

Ed jij doelt meer op de wijzigingen aan de FT857 FT987 zodat de fan aleen maar draait tijdens zenden ?
lijkt me ook geen goed idee omdat de koeling dan stopt zodra je stopt met zenden waardoor de temp alsnog kan oplopen.
Wat de voeding betreft eigenlijk een zelfde verhaal... fan schakelen met een temp dingetje op het koelblok lijkt me echt de betere methode.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#12 Bericht door PD4NX »

coolepascal schreef:fan schakelen met een temp dingetje op het koelblok lijkt me echt de betere methode.
Ik heb alleen ervaring met een Alinco geschakelde voeding. Hoe het met andere merken geregeld wordt lees ik graag van jullie.
Ik neem aan dat velen onder ons al gebruik maken van een geschakeld exemplaar. Praktijk ervaring genoeg hoop ik dan maar. :mrgreen:

Samlex SEC-1235M.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#13 Bericht door pa5cal »

of met een NTC, wellicht in combinatie met een tor of zelfs een opampje. Dan gaat ie langzaamaan harder draaien ipv dat het ding AAN of UIT is.

-P

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#14 Bericht door PD4NX »

In eerste instantie bedoel ik geschakelde voedingen die *af fabriek* al een soortgelijke ventilator-regeling hebben.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geschakelde voeding bij hogere belasting pas koelen.

#15 Bericht door PA0FRI »

PD1EU schreef:In eerste instantie bedoel ik geschakelde voedingen die *af fabriek* al een soortgelijke ventilator-regeling hebben.
Praktijk ervaring met twee AV800:
De ventilator kan uitgeschakeld worden of continue werken. In het eerste geval gaat de koeling aan bij overschrijding van een bepaalde temperatuur. De relatief kleine ventilator maakt teveel lawaai naar mijn zin. Overigens de voedingen storen op de lagere HF banden!
Bijlagen
AV 800.jpg
AV 800.jpg (17.43 KiB) 6584 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie