Comtex CSV-3000 of Radiocom PS-50SWIII ?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Comtex CSV-3000 of Radiocom PS-50SWIII ?

#1 Bericht door PA2OLD »

Heren, ik ben op zoek naar een goedkope, voldoende sterke en niet op de HF storende voeding.
Op mijn weekend QTH gebruik ik nu een voeding uit een server die wel voldoende stroom levert en ook niet stoort.
Probleem is de ventilator die teveel lawaai maakt en de te lage spanning die bovendien niet stabiel genoeg is.
De spanning is maximaal 12,5 volt en bij 60 watt zakt die naar 11,5 volt.

Nu zijn er een aantal redelijk betaalbare, meest schakelende, voedingen te koop.
Maar ik vond ook een 'ouderwetse' voeding met een dikke trafo.
Ze zijn beide even duur en ik weet helaas niet hoeveel herrie de schakelende voeding maakt.
Het gaat om de Radiocom PS-50SWIII schakelende voeding met een piek belasting van 50 Amp, met een stabiele continue stroom van 20 Amp ben ik tevreden. De Radiocom heeft een Noise Offset regelaar.

De andere is de Comtex CSV-3000 met een dikke trafo en die maximaal 30 Amp kan leveren en bijna 10 kilo weegt.
Er zijn aan de laatste wat probleempjes die ik zelf zou moeten oplossen.
Zo heeft de Comtex gaan netstroomfilter en is o.a. over de gelijkrichter geen HF ontkoppeling aangebracht, maar storen op de HF zal het ding niet.
Uit de beschrijvingen die op het internet te vinden zijn werkt deze voeding met 6 power transistoren die parallel staan en is de toerental regeling van de fan vrij simpel. Maar voor het geld, net onder de 100 euro, lijkt me het toch geen gek ding.

Wie heeft er ervaring met een van beide en wat zijn die?
Hoe is het met het storingsniveau van de Radiocom op de HF?
Wie heeft er ervaring met andere goed werkende en niet storende, continue 20 Amp schakelende voedingen onder de 100 euro?
Bijvoorbeeld de K-PO KPS-1230M?

Op mijn weekend QTH is de 230 volt netspanning niet altijd even stabiel en soms kortstondig enigszins flutterend wat te zien is als de verlichting aan is. Daar moet de voeding wel tegen kunnen en stabiel blijven.

Hartelijk dank voor de reacties.

Afbeelding Afbeelding
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Comtex CSV-3000 of Radiocom PS-50SWIII ?

#2 Bericht door Steef »

De K-PO MP-8230 (die heb je met veel verschillende namen er op), gebruiken veel van de actieve amateurs binnen A52 nu. Het is gewoon een ideaal apparaatje, weegt niks, en je merkt eigenlijk niet eens dat deze er is. En ik heb nog steeds niet een van de vele gebruikers die ik ken, er over horen klagen of zo. Bij PI4CC gebruiken ze allemaal trafovoedingen met de K3 radio's omdat je anders storing zou hebben op de K3. Maar inheb zelf daar nooit wat van gemerkt met de K-PO en de K3 samen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zou gaan als je 24/7 20 amp uit het doosje haalt. Maar om met een 100watt HF set te gebruiken, heb je echt niet meer nodig.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Comtex CSV-3000 of Radiocom PS-50SWIII ?

#3 Bericht door PD0AC »

ik heb ze allebei. De Radiocom vind ik handig voor de reparatiehoek. Geen enkele schakelende voeding is helemaal stil op HF, ook de Radiocom niet. Het knopje waarmee je de frequentie van de storing kan verleggen is hetzelfde als een groot uithangbord met de tekst "Deze voeding stoort."

De Comtex is volkomen still op HF. Groot en log, dat wel.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Comtex CSV-3000 of Radiocom PS-50SWIII ?

#4 Bericht door PA2OLD »

Heren, ik heb inmiddels meer amateurs gesproken die een K-PO MP-8230 of de Maas variant de SPA_8230 hebben en allen zijn zeer tevreden.
Ik ga deze week eens kijken en vergelijken bij de plaatselijke radioboer waar ik altijd zeer goed geholpen word.
De 8230 heeft enige voorkeur gezien het gewicht.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie