Gezocht: 12-230v omzetter die...

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Gezocht: 12-230v omzetter die...

#1 Bericht door elsinga »

...een nette sinus afgeeft, (daardoor?) weinig storing veroorzaakt en veel soorten apparatuur kan voeden, een 230v randaarde aansluiting heeft, fatsoenlijk 12v aansluitsnoer heeft, max 12v 16A trekt en minimaal 100W continu kan leveren. Oh ja, ook graagniet te duur. ;)

Doel is om het ding in de auto te gaan gebruiken om laptop en andere kleine verbruikers op aan te sluiten tijdens een vakantie, terwijl er ondertussen wellicht ook HF wordt gedaan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1onw
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 mar 2008, 16:14
Roepletters: pe1onw
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#2 Bericht door pe1onw »

als het alleen voor de laptop is kun je beter een andere omvormer voor je laptop kopen
heb ik hier ook van 12 volt naar 18 volt
Dit is beter dan eerst van 12 gelijk naar 220 voltwissel te gaan en dan weer terug naar 18 volt gelijk .

succes
Roy PE1ONW
www.royteupen.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#3 Bericht door elsinga »

Weet ik, maar we gaan ook naar de US en dan kan ik in de camper ook de electrische tandeborstels ermee opladen (die hebben geen 110/230 voeding, alleen simpel trafootje ingebouwd). Zo'n inverter is multifunctioneel, da's wel handig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#4 Bericht door Laurens PD9X »

Dan zou ik voor die 4 weekjes een gewone tandenborstel meenemen :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#5 Bericht door elsinga »

Het was maar een voorbeeld.... :mrgreen: :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#6 Bericht door Randy »

elsinga schreef:Weet ik, maar we gaan ook naar de US en dan kan ik in de camper ook de electrische tandeborstels ermee opladen (die hebben geen 110/230 voeding, alleen simpel trafootje ingebouwd). Zo'n inverter is multifunctioneel, da's wel handig.
De States, dus alles bigger en better. Ik zou even checken of je wel 12 volt hebt en geen 24 zoals gebruikelijk bij vrachtwagens... Anders sta je daar met een omvormer die je niet gaat helpen.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#7 Bericht door PA0HJA »

Ik zoek zelf ook iets dergelijks.

Het voordeel bij laptops is natuurlijk dat als je veel laptops "verslijt", je maar één keer iets aanschaft en niet telkens verschillende DC auto adapters hiervoor hoeft aan te schaffen.(analoog aan laders voor mobiele telefoons)

Maar twijfel nog of ik voor een "echte" sinus omvormer moet gaan of voor een "modified sine" (benaderde sinus) variant.

De omvormer die een pure sinus levert is duurder, heeft een wat lager rendement (70 à 80 %) en is electronisch waarschijnlijk wat complexer.

De omvormer met een benaderde sinus heeft een rendement van ongeveer 90 % en is waarschijnlijk wat simpeler qua electronica en daardoor wat goedkoper.
Zal bij gelijkblijvend uitgaand 230 V vermogen wat lichter kunnen zijn (?)

Voor gebruik als voeding voor elektronica maakt het denk ik qua werking niet uit of het een pure sinus of een benaderde sinus is; dat word wel opgevangen door de DC (schakelende-) voeding.
Het maakt wèl uit voor bepaalde typen wisselstroom motoren (tandenborsels? ;-) ) heb ik begrepen.

Qua degelijkheid denk ik dat je veelal meteen aan de slag kunt met het vervangen van het DC aansluitsnoer door iets met een fiks grotere koperdiameter, zeker als je wat verder weg wilt/moet van de akku (NIET van de sigarettenaansteker......) want er lopen natuurlijk beste stromen; bij vollast, 100 Watt AC = ong. 110 Watt DC, is dat 110/12 = ong. 9 à 10 Ampère.
De meeste van de aangeboden apparaten zijn toch "Made in China", goedkoop maar hierop word het eerst bezuinigd.

Bij zend-ontvangapparatuur bestaat natuurlijk het gevaar van storing door de omvormer zèlf op HF.
Mogelijk moet er hier wat meer aan 230 V filtering worden gedaan (ferriet klapkernen ed.)

Ik hoop dat er hier mensen zijn die dit aspekt wat kunnen belichten vanuit ervaringen met deze dingen.

PA0HJA
....The Singularity is near!

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#8 Bericht door dxhunter »

Ik heb redelijk goede ervaringen met omvormers van Victron. Maar of ze geheel vrij zijn van noise durf ik niet te garanderen.
Op het moment gebruik ik er een van 1600W. Daar heb ik een keer een belasting van ruim 1kW aan gehad. Primair liep er toen een stroom van 115A. Maar na een half uur begon hij het toch wel wat moeilijk te krijgen. (tempratuur liep op en alarm lampje begon af en toe op te lichten). Toen ben ik maar snel overgeschakeld op een aggregaat.
Kortstondige hoge belastingen gaat wel goed. Bijvoorbeeld koffie zetten met een Senseo. Wel de motor laten draaien uiteraard.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#9 Bericht door Ton_O_E »

bijna alles waar een eurostekker aan zit (ook de betere tandenborstels) werken vanaf 110V
randaarde lijkt me toch lastig onderweg. misschien met zon stripje dat onder de auto hangt. :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#10 Bericht door elsinga »

Dank voor de reakties tot nu toe. :)

Ook ik twijfel tussen modified zine (de meesten) en echte sinus (tot nu toe nog neit betaalbaar tegen gekomen), maar heb geen motoren bij me (anders dan de tandeborstels 8), dus zal wel los lopen). Vermogen van 100W continu en 150W max is voldoende (is tenslotte bedoeld voor alles wat geen 1100v slikt, zoals bij ons de meeste elektronica met schakelende adapter), dus kan via de sigarettenaansteker.

Snoer vervangen is inderdaad een optie, of gelijk Powerpoles monteren (snoeren daaarvoor heb ik toch al). En ook amerikaanse campers hebben gewoon 12v, dus ook dat scheelt weer.

Andere optie is een 110 naar 220v adapter (waarschijnlijk gewoon een trafootje), goedkoop via iebaaj scoren. Hebben we dan alleen onderweg niks aan, dan hebben we geen 110v hook-up. ;)

Mocht iemand nog een link hebben naar een goed-bevallen inverter, hou me nog steeds aanbevolen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#11 Bericht door PA2EFR »

Hm, als ik op mijn laptop adapter kijk kan ik die gewoon vanaf 100V AC voeden.
Die geschakelde voedingen hebben gewoon een flink bereik.
Je hebt alleen een stekkeradapter nodig. Die heb je voor een paar euro bij de Action of de ANWB.

Ah, Elsinga noemt het zelf... ;)

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#12 Bericht door PA0HJA »

Nou, ik heb me wat meer ingelezen in de materie en heb een paar ontdekkingen gedaan.

Bijvoorbeeld is blijkbaar een "modified sine" omvormer vaak eerder een "modified square" omvormer, dus zeg maar een meer blokvormige dan een sinusvormige 230 V spanning in de goedkopere omvormers en veroorzaken hierdoor blijkbaar vaak problemen. Deze blijken dus vaak gewoon slechte omvormers te zijn die de aangesloten apparaten (op den duur) zelfs kunnen vernielen.

Om maar even flauw terug te komen op de genoemde electrische tandenborstel, deze doen het niet of gaan blijkbaar kapot (op den duur). Dit misschien door de toegepaste konstruktie van het lader-mechanisme (induktieve overdracht van energie) ?

Ook de adapters van somige laptops hebben blijkbaar problemen met de slechte "modified sine" omvormers en doen het gewoon niet of beveiligingen spreken aan.

Dus ik denk na lezing van verschillende verhalen dat een betere keus toch een duurdere, "pure sine" omvormer is van een beter merk.

Het genoemde merk "Victron" door PA4M kwam ik ook tegen en heb de website van deze fabrikant, die ik me uit het verleden ook herinner als een producent van kwalitatief goede spullen, eens opgezocht en wat dokumentatie gelezen, wel verhelderend.

Ik kan me voorstellen dat het voorbeeld van 1 KWatt continue uit een auto installatie (lopende motor/dynamo (?? Ampère) en akku 65 Ah(?) ) ook voor een goede omvormer wel heel erg veel is en deze hiermee problemen kan hebben, 1 KWatt is natuurlijk ook een andere categorie.
Waarschijnlijk is de auto installatie zèlf deel van het probleem en moet je ook opassen of de geclaimde maximale vermogens ook daadwerkelijk continue vermogens zijn en geen piek vermogens.
Waarschijnlijk niet representatief voor de kwaliteit van het merk.

Ik vond bij dieze fabrikant een pure sinus omvormer in de door mij gezochte categorie van 100 - 200 Watt, de "Phoenix 12/180" die op papier geschikt voor mij lijkt te zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Ook verkrijbaar met normale 230 Volt contactdoos:

Afbeelding


Ik zag hem te koop bij "De stroomwinkel" voor € 80,25 ex. BTW (Nee, geen belang in ;-) )

http://www.stroomwinkel.nl/p-2431-victr ... hucko.aspx

Omvormers bijken een toch wel aparte tak van de elektronica-hobby te zijn waar veel specifieke kennis van nodig is om een goede keus te maken.
Het blijft waarschijnlijk uitproberen hoe het e.e.a. in een bepaalde toepassing in de praktijk bevalt en of het storing veroorzaakt.

Voor de techneuten hier, ik heb veel antwoorden en verhalen gevonden op o.a. "Circuits Online":

http://www.circuitsonline.net/forum/sea ... e=0&sort=0

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#13 Bericht door elsinga »

Ik heb via iebaaj inmiddels ook een leverancier van pure sine omvormers gevonden, maar bij de <1000W varianten staat er "ook in pure sinus" bij, dus nu maar gevraagd of het betreffende apparaat ook echt pure sinus is of modified sinus. Want een blokgolf is niet heel handig...

Op de stroomwinkel link kan ik trouwens nergens zien dat de genoemde omvormer pure sinus is, staat vast wel op de Vicron site. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#14 Bericht door PA0HJA »

Ik heb gekeken bij "solartronics" op Ebay (DE) :

Afbeelding

http://www.ebay.de/itm/SPANNUNGSWANDLER ... 3cb2efed62

en "direct" op internet voor de kleinere 300 Watt versie:

http://www.solar-tronics.de/sw-12v-300-s.html

Maar niet veel nadere dokumentatie o.i.d. te vinden op hun website.

En ik ben toch wel wat geschrokken m.b.t. de kwaliteit na het lezen van dit horror-verhaal, welliswaar uit 2009 maar toch:

http://ludens.cl/Electron/chinverter/chinverter.html

Afbeelding


PA0HJA
Laatst gewijzigd door PA0HJA op 23 apr 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#15 Bericht door PA0HJA »

Het staat niet als zodanig in de spec's / datasheets, maar onder de algemene informatie over de Phoenix inverter familie :
......
Phoenix Inverter 12 / 24 / 48 Volt
Phoenix Inverter Compact 12 / 24 Volt

Pure sinewave output, high peak power and high efficiency.
Combined high frequency and line frequency technologies ensure the best of both worlds.
........
http://www.victronenergy.com/inverters/ ... 00va-3kva/
....The Singularity is near!

Plaats reactie